Vaikuttava viestintä (2023)
Teoksen teemana on vaikuttava viestintä ja sen kaksitoista, vertaisarvioitua artikkelia tarjoavat näkökulmia vaikuttavaan viestintään. Tarkastelussa ovat erityisesti ammattimaiset sosiaalisen median vaikuttajat ja yhteistyö, jota he tekevät organisaatioiden kanssa, mutta myös organisaatioiden asiantuntijat, ajatusjohtajat ja toimitusjohtajat, jotka usein toimivat sosiaalisessa mediassa vaikuttajien tavoin.
Teos on ProComma Academic -kirjasarjan 10. teos. Kirjan ovat päätoimittaneet KTT Hanna Reinikainen ja VTT Salla-Maaria Laaksonen. Sähköinen versio on luettavissa vapaasti verkossa Helsingin yliopiston digitaalinen arkisto Heldassa.
Tutustu sisällysluetteloon ja yksittäisiin artikkeleihin
Artikkelit avautuvat alla olevista linkeistä erillisinä PDF-tiedostoina.
Esipuhe (Hanna Reinikainen ja Salla-Maaria Laaksonen)
Somevaikuttajat ja organisaatioiden strateginen viestintä (Hanna Reinikainen)
Aristoteleesta somepersoonaan: Sosiaalisen median vaikuttajat vanhojen vaikuttamisen teorioiden näkökulmasta (Pekka Isotalus)
Somevaikuttaja kaksoisagenttina – Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus, kuluttajan autonomia ja tulevaisuuden haasteet (Juha Munnukka)
Hei, me vaikutetaan! Somevaikuttajaviestinnän kontekstit ja sääntely (Tanja Sihvonen)
Somevaikuttajat yhteisöjen luojina (Hanna Limatius)
Lobbareista influenssereihin: Politiikan uudet vaikuttajat (Essi Pöyry)
Toimittaja-vaikuttajat organisaatioiden vastuullisuusviestinnän sidosryhmänä (Meri Frig ja Visa Penttilä)
Kun ammatillinen kohtaa henkilökohtaisen: Perinteiset asiantuntijat sosiaalisessa mediassa (Elina Uutela ja Mikko Jauho)
Vaikuttavaa viestintää Twitterissä – Ajatusjohtajat organisaatioiden viestinnässä (Jarno Forssell ja Kaisa Pekkala)
Toimitusjohtaja sosiaalisen median vaikuttajana (Laura Olkkonen)
Alustoitunut tunnetyö somevaikuttajien arjessa (Mari Lehto)
Propagandalla on vaikuttajan kasvot (Nuppu Pelevina)