Avoin kirjoittajakutsu: ProComma Academic 2025 – Strateginen viestintä
Vuoden 2025 ProComma Academicin teemana on strateginen viestintä.
ProComma Academic -tutkimuskirja ilmestyy vuonna 2025 jo 12. kerran – teemanaan strateginen viestintä. Miten strateginen ajattelu ja sen mukaiset käytännöt muokkaavat ja haastavat erilaisten organisaatioiden ja yhteisöjen sekä henkilöiden viestintää?
Kirjan artikkelit saavat laajan lukijakunnan viestinnän ammattilaisista, opiskelijoista, opettajista ja tutkijoista sekä muiden alojen ammattilaisista jotka haluavat tietää enemmän viestinnästä. Kirja julkistetaan ProCom-päivässä kesäkuussa 2025. Kirjan päätoimittavat dosentti Elisa Juholin ja dosentti Henrik Rydenfelt.
Kutsumme kirjoittajia teokseen avoimella kirjoittajakutsulla:
ProComma Academic on vertaisarvioitu julkaisu (JUFO 1), joka käsittelee ajankohtaista viestintäalan tutkimusta ja edistää viestintäalan keskustelukulttuuria organisaatioissa, yhteisöissä, yhteiskunnassa ja medioissa. Kirja julkaistaan sekä painettuna että sähköisenä Heldassa.
Kutsumme kirjoittajiksi asiantuntijoita eri yliopistoista ja korkeakouluista sekä akateemisen maailman ulkopuolelta. Tarjoa siis artikkeliehdotusta, jossa viestintään otetaan strateginen näkökulma tai lähestymistapa esimerkiksi seuraavilta aihealueilta:
- Viestinnän ammattilainen strategisena kumppanina
- viestintäprofession muutossuuntia
- Viestintätiimin johtaminen ja kehittäminen (ml. tutkimus ja konsultointi)
- Strateginen johtaminen ja strategiatyö organisaatioissa ja verkostoissa
- Strateginen viestintä globaalissa toimintaympäristössä
- Viestinnän strateginen johtaminen esimerkiksi seuraavissa konteksteissa:
- työyhteisöviestintä ja -vuorovaikutus, työhyvinvointi, työnantajakuva, -maine, -brändi
- aineettomat pääomat: legitimiteetti, luottamus, vastuullisuus, maine
- vastuullisuus ja etiikka
- kriisit, riskit, konfliktit, muutos, resilienssi toimintaympäristön muutoksessa
- työelämän muutoshaasteita mm. sukupolvien, kulttuurien, arvojen moninaisuus
- tunteet, psykologia, vuorovaikutus
- visuaalisuus, taide, kulttuuri viestinnän voimavaroina
- sidosryhmät, yleisöt, julkisuudet muutoksessa
- sosiaalinen media, alustatalous, digitalous, teknologia
- politiikka, vaikuttaminen, lobbaus, julkisuusdiplomatia
- markkinointi, brändit, kampanjat
- mediat ja journalismi, sosiaalinen media
- mis-, dis-, mal-, out-informaation uhat ja haasteet
- viestinnän koulutus, tutkimus, uudet osaamisen vaatimukset
- talous, innovaatiot, luovuus, kehitys, kasvu
- terveysviestintä, sosiaaliset muutokset.
Odotamme sinulta (ja mahdolliselta työryhmältäsi) 1-2 sivun tiivistelmää. Kerro, mikä käsittelytavassasi edustaa strategista näkökulmaa valitsemaasi aiheeseen ja miksi se on uusi ja/tai ajankohtainen kirjan lukijoille. Lisää muutama relevantti lähdeviite ja maininta keskeisistä teorioista tai tutkimuksista.
Lähetä tiivistelmä 15.8.2024 mennessä Elisa Juholinille (osoite alla). Kirjan toimituskunta antaa palautteen ehdotuksista syyskuun aikana. Vertaisarviointikierrosten jälkeen lopullisen artikkelin deadline on 8.1.2025. Artikkelin laajuus on n. 4000 sanaa.
Päätoimittajat:
dosentti Elisa Juholin, Helsingin yliopisto & Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, elisa.juholin@helsinki.fi
dosentti Henrik Rydenfelt, Helsingin yliopisto, henrik.rydenfelt@helsinki.fi