Viestijät-blogi tuplasi lukijamääränsä

Julkaistu: 16.02.2017

Kirjoittanut:


Katso kaikki uutiset

Moni jäsen on saattanut huomata, että viime aikoina Viestijät-blogissa on ollut aikaisempaa vilkkaampaa. Syy blogin aktiivisuuteen löytyy innokkaiden bloggareiden lisäksi Viestijöiden kehittäjäryhmästä.

Kaikille viestinnän ammattilaisille avoimen Viestijät-blogin suosio on kasvanut roimasti kuluneen vuoden aikana: sekä kävijämäärä että blogikirjoitusten määrä kaksinkertaistuivat. Blogissa julkaistiin peräti 74 kirjoitusta: etupäässä viestinnästä, mutta myös markkinoinnista, työelämästä ja johtamisesta.

– On upeaa, että niin moni viestinnän ammattilainen on halunnut jakaa ajatuksiaan ja osaamistaan viestijäkollegoilleen, ProComin viestintäpäällikkö ja blogin kehittäjäryhmän vetäjä Minna-Liisa Nurmilaakso kiittelee.

Syksyllä rikottiin myös blogin lukijaennätys, kun Kaisa Lipposen Viestintäosastoa ei enää ole nousi blogin kaikkien aikojen suosituimmaksi jutuksi.

Sparrausta kehittäjäryhmältä

Viestijöiden kehittäjäryhmä_800
Viestijöiden kehittäjäryhmä: Hanna Takala, Hanna Harjula, Minna-Liisa Nurmilaakso, Liina Nelimarkka sekä Jani Hellström.

Hyviä juttuja saa harvoin yksin aikaan – siksipä ProComissa haluttiin hyödyntää omien jäsenten innostusta ja osaamista. Vuosi sitten ProComin toimistolle kokoontui blogialustan kehittämisestä kiinnostuneita jäseniä. Yksi heistä oli Reaktorin Jani Hellström:

Lähdin mukaan sillä ajatuksella, että pääsen tekemään loistavien tyyppien kanssa jotain siistiä. Sitä se on myös ollut. Meillä on ollut hyvin samanlainen näkemys siitä, mihin suuntaan blogia pitää kehittää.

Loistaville tyypeillä Hellström viittaa Zenton Hanna Takalaan, Advance B2B:n Hanna Harjulaan sekä STT Viestintäpalveluiden Liina Nelimarkkaan. Heidän panoksellaan blogille on löytynyt uusia kirjoittajia, lukijoita ja näkökulmia. Kehittäjät myös pistivät blogin etusivun uusiksi.

Bloggaaja kirkastaa henkilöbrändiään

Markkinointistrategi Hanna Harjula kertoo, että motivoivinta Viestijöiden kehittämisessä on se, että voi tehdä jotain koko viestintäalan kehityksen hyväksi oman työnsä ohella. Myös Hellströmiä ohjaa ajatus siitä, että omalla tekemisellä pystyy antamaan jotain hyödyllistä kollegoille.

Blogitekstit tuottavat myös myynnillisiä liidejä. Vinkki vinkki kaikille teille, jotka mietitte, miten osoittaa viestinnän vaikutusta liiketoiminnallisiin tavoitteisiin!

Nämä ovat monille syitä myös blogata ammatillisista aiheista. Hanna Takala uskoo, että yhteisöllisyyden lisäksi myös oman henkilöbrändin kirkastuminen on monelle kirjoittajalle palkitsevaa.

Bloggaamalla Viestijöihin rakennat omaa asiantuntijabrändiäsi juuri itsellesi oleellisessa kohderyhmässä. Omalla kohdallani voin todeta, että bloggaukseni on todistetusti tuonut lisämyyntiä työnantajalleni.

Tähän ajatukseen yhtyy myös Liina Nelimarkka, joka bloggaa aktiivisesti myös työnantajansa omassa blogissa:

Blogitekstit tuottavat myös myynnillisiä liidejä. Vinkki vinkki kaikille teille, jotka mietitte, miten osoittaa viestinnän vaikutusta liiketoiminnallisiin tavoitteisiin!

En keksi parempaa foorumia sparrailulle, haastamiselle tai vaikkapa kouluttamiselle.

Harjulalta löytyy kannustusta bloggaamiselle myös ajattelun jäsentelyn työvälineenä:

Kirjoittaminen on oiva tapa kirkastaa omaa ammatillista ajattelua. Ja mikä tärkeintä, kollegoiden kommentit yleensä laajentavat maailmankuvaasi entisestään.

Viestijat.fi on suora yhteys alan ammattilaisten yhteisöön. Hellström sanoittaa koko kehittäjäryhmän ajatukset:

En keksi parempaa foorumia sparrailulle, haastamiselle tai vaikkapa kouluttamiselle. Elämme aikaa, jossa tietoa ei kannata pantata vaan ennen kaikkea jakaa enemmän. Näin voimme yhteisönä mennä eteenpäin ja pitää huolta, että viestintä Suomessa kehittyy.

2017 tuo mukanaan BlogTalkin & HR-näkökulman

Helmikuussa Viestijät-blogin menestys huipentuu printtimuodossa. ProCom julkaisee Viestijöiden suosituimpia postauksia 70-vuotisjuhlavuoden uutuusteoksessa BlogTalkissa, joka juhlistaa upeita blogikirjoituksia ja bloggaajia (jäsen, voit tilata teoksen täältä >>).

Alkuvuodesta 2019 ilmestyy seuraava BlogTalk, johon kootaan vuosien 2017–2018 parhaat kirjoitukset.

Kehittäjätiimi suunnittelee parhaillaan tämän vuoden kujeita. Näkökulmaa halutaan laajentaa entistä enemmän viestinnän reuna-alueille kuten HR:ään ja myyntiin. Tätä silmällä pitäen ryhmään on tulossa myös uusia vahvistuksia.

Ryhmän uusi jäsen, Psyconin seniorikonsultti, modernin HR:n ja rekrytoinnin ammattilainen Milla Kansonen on innoissaan Viestijät-blogista ja sen mahdollisuuksista tuoda viestijöille myös HR-näkökulmaa.

– Mielestäni HR ja viestintä ovat teemoja, jotka tulisi nähdä vahvemmin toisiinsa kietoutuvina toimintoina niin organisaatioiden johtamisessa kuin arjessakin. Valitettavasti totuus on se, että edelleen nämä toiminnot ovat usein tosi erillään toisistaan.

Tule mukaan tekemään Viestijöitä! Etsimme koko ajan uusia kirjoittajia. Voit ottaa yhteyttä meistä keneen tahansa.

Yhteystiedot:

Minna-Liisa Nurmilaakso @minnaliisan, minna-liisa.nurmilaakso(at)procom.fi
Hanna Takala @hannatakala, hanna.takala@zento.fi
Jani Hellström @jani_jaakko, jani.hellstrom@reaktor.com
Liina Nelimarkka @liinanelimarkka, Liina.Nelimarkka@stt-lehtikuva.fi
Milla Kansonen @millakansonen, milla.kansonen@psycon.com
Hanna Harjula @hharjula, hanna.k.harjula@gmail.com
Viestijät @Viestijat

Kommentoi