Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Johtavien viestijöiden kysely: Tekoäly nousi kärkeen viestijöiden osaamistarpeissa

Viestinnän ammattilaiset kaipaavat lisäkoulutusta eniten tekoälystä. Tärkeimpien osaamistarpeiden joukkoon kuuluvat myös analytiikka ja mittaaminen sekä vastuullisuus.

Viestinnän ammattilaiset kaipaavat lisäkoulutusta eniten tekoälystä. Tärkeimpien osaamistarpeiden joukkoon kuuluvat myös analytiikka ja mittaaminen sekä vastuullisuus.

Viestintäammattilaisten osaamistarpeet ovat muutoksessa. Marraskuun lopussa julkaistun Viestinnän ala -tutkimuksen mukaan tärkeimpien osaamistarpeiden kärkeen on noussut täysin uusia teemoja. Kaikkien viestijöiden keskuudessa toiseksi tärkeimmäksi osaamisalueeksi nousi tekoälyosaaminen. Tärkeimmäksi osaamistarpeeksi viestijät nimesivät Viestinnän ala -tutkimuksessa strategiatyön ja kokonaisuuksien johtamisen.

Joulukuun puolivälissä toteutetussa johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelissa järjestys meni uusiksi, kun tekoäly nousi kärkeen sekä johtavien viestijöiden omassa osaamisessa (68 %) että heidän tiimiensä osaamisessa (84 %).

”On hienoa huomata, että viestinnän ammattilaiset ovat halukkaita omaksumaan uusia taitoja. Tekoälysovellukset, kuten ChatGPT, ovat jo tehneet tuloa asiantuntijatyöhön. On tärkeää hankkia osaamista tekoälystä, sillä pian se on tärkeä osa viestintätyötä”, kommentoi tuloksia verkkopaneelin toteuttavan ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.

Viestintätiimien Top 3 -listalle nousivat Viestinnän Pulssi -verkkopaneelissa myös analytiikka, mittaaminen ja tutkimus (66 %) sekä vastuullisuus (41 %). Omaa osaamistaan johtavat viestijät haluavat kehittää tekoälyn lisäksi strategiatyössä ja kokonaisuuksien johtamisessa (52 %) sekä yhteiskuntasuhteissa ja vaikuttamisessa (42 %).

Kyselyn mukaan viestinnän ammattilaisten kouluttautumismahdollisuudet pysyvät ensi vuonna samalla tasolla kuin tänä vuonna. Vain 6,5 % arvioi niiden heikentyvän. Vastaajista 90 % kertoi työnantajansa tarjoavan viestintätiimille mahdollisuutta ammattiin liittyvään koulutukseen. Tyypillisin summa, jolla koulutusta tarjotaan, on 500-1000 euroa henkilöä kohti.

Viestinnän Pulssi -paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 14.-15. joulukuuta 2023.

Lisätietoja:

Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815

Uutisen kuva tehty tekoälyä hyödyntäen Microsoft Bingin avulla.