Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

ProCast-jakso 69: Tekoäly haastaa asiantuntijatyötä

Kokemus on noussut asiantuntijatyössä arvoonsa tekoälysovellusten myötä, sanoo Avaus Oy:n toimitusjohtaja Emma Storbacka. ”Tekniikka on helppoa, mutta on vaikeaa ymmärtää, miltä hyvä näyttää.”

Kokemus on noussut asiantuntijatyössä arvoonsa tekoälysovellusten myötä, sanoo Avaus Oy:n toimitusjohtaja Emma Storbacka. ”Tekniikka on helppoa, mutta on vaikeaa ymmärtää, miltä hyvä näyttää.”

Kuuntele jakso:

Markkinoinnin teknologioihin ja asiakasdataan keskittyvä asiantuntijayritys Avaus on tämän vuoden aikana ottanut generatiivisen tekoälyn osaksi omaa toimintaansa. Kokemuksen perusteella toimitusjohtaja Emma Storbacka uskookin tekoälyn muuttavan kaiken työn, joka tapahtuu näppäimistön ääressä.

”Koko asiantuntijabisnes on ison muutoksen edessä. Kukaan ei halua maksaa tuntiperusteisesti toimistolle, jonka tietää tuottavan tuloksen Chat GPT:llä minuuteissa”, Storbacka sanoo 5. joulukuuta julkaistussa ProCast-podcastin jaksossa.

Boston Consulting Groupin (BCG) tutkimuksen mukaan generatiivista tekoälyä käyttävien asiantuntijoiden työn tuottavuus nousi 40 prosenttia ja työn laatu parani. Storbacka kehottaakin asiantuntijoita omaksumaan tekoälyn osaksi työtään, jotta pärjäisi jatkossa kilpailussa.

Miten saada kokemukset asiantuntijoiden aivoista?

Jotta tekoälystä olisi organisaatiolle hyötyä, se pitää opettaa relevantilla sisällöllä. Avaus on jo aiemmin pyrkinyt standardoimaan ja dokumentoimaan oman toimintansa prosessit ja asiakkaiden haasteet.

”Kun kielimallit viime vuonna yleistyivät, meillä oli dataa, jota syöttää sinne. Olemme istuneet asiantuntijoiden kanssa vuosia ja miettineet miten voidaan tehdä asiakkaista enemmän datavetoisia. Se on pakottanut meidät laittamaan kokemukset paperille.”

Aluksi Avauksessa suunniteltiin, että tekoälyyn ladataan kaikki mahdollinen data. Se ei kuitenkaan osoittautunut parhaaksi tavaksi opettaa kielimallia.

”Opimme, että mitä tarkempi ja strukturoidumpi annettu syöte on, sitä parempia vastauksia tulee. Kielimallihan on tyhmä – ei se osaa arvioida mikä dokumentti on tärkeä ja mikä ei. Meidän pitää olla hyviä siinä, mitä annamme tekoälylle.”

Haastavin temppu tekoälyn hyödyntämisessä asiantuntijaorganisaatiossa onkin Storbackan mukaan, miten saada ”asiantuntijoiden aivoista ulos kymmenien vuosien kokemukset ja parhaat käytännöt”.

Jaakko Tapanisen isännöimässä ProCastissa Emma Storbacka kertoo myös, miten hän itse käyttää tekoälyä, miten viestintäorganisaatio voi hyödyntää sitä ja mikä on seniorien ja juniorien rooli tulevaisuuden asiantuntijaorganisaatiossa.

Kuuntele jakso:

Kuuntele ProCast Spotifyssa.