Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

ProCast-jakso 72: Somekanavien kriisi lisää omien kanavien merkitystä

Viestintäpäällikkö Heli Suominen puhuu jaksossa viestinnän ammattilaisten roolista vastuullisen viestinnän kirittäjinä.

Viestintäpäällikkö Heli Suominen puhuu jaksossa viestinnän ammattilaisten roolista vastuullisen viestinnän kirittäjinä.

Kuuntele jakso:

Viestinnän ammattilaiset kirittävät ovat omaa organisaatiotaan ja asiakkaitaan viestinnän nopeudessa ja vastuullisuudessa, sanoo monessa roolissa toiminut viestintäpäällikkö Heli Suominen. Valtioneuvoston kansliassa ajankohtaisviestinnästä vastaavalla Heli Suomisella on monipuolinen työhistoria toimittajana, viestintäkonsulttina ja lehdistöneuvoksena Suomen Lontoon suurlähetystössä.

ProCastin 14.5. julkaistussa jaksossa hän arvioi viestinnän vastuullisuutta eri rooliensa kautta, vaikka sanookin, että ”vastuullisuudesta” ei sanana puhuta kovin paljon hänen nykyisessä työssään.

”Puhumme rehellisyydestä, avoimuudesta, luotettavuudesta, tasapuolisuudesta ja ymmärrettävyydestä. Niistä meidän vastuullisuutemme koostuu.”


Viestijä muistuttaa pelisäännöistä


Suominen ei ole kokenut suuria eroja vastuullisuuskäsityksissä toimiessaan mediassa tai viestintätehtävissä. Kokeneilla ammattilaisilla pelisäännöt tulevat selkäytimestä. Sen sijaan ei-viestijöiden kanssa voi joskus tulla tilanteita, joissa viestijän tulee toimia ”kirittäjänä”.

”Viestinnän asiantuntijat joutuvat yleensä muistuttamaan ei-viestijöitä pelisäännöistä etenkin kriisitilanteissa”, Suominen sanoo. Viestintäkonsultin roolina puolestaan on hallita asiakasyritysten odotuksia mediakiinnostuksen suhteen ja muistuttaa uutiskriteereistä. Konsultin tulee antaa asiakkaalle rehellisiä neuvoja silläkin uhalla, että ne olivat asiakkaan mielestä vääriä.


Omien kanavien renessanssi


Uutisten rytmi on kiihtynyt ja organisaatioilta odotetaan entistä nopeampaa reagointia ja viestintää silloin, jos jotakin tärkeää tapahtuu. Viestintä ei kuitenkaan voi enää nojata X:ään tai muihin somekanaviin.

Heli Suomisen mukaan organisaatioiden omat kanavat ovatkin kokeneet renessanssin samaan aikaan, kun sosiaalisen median kanavien vastuullisuutta kohtaan on kohdistettu kritiikkiä.

”Tärkeät asiat tulee kertoa omassa omistuksessa olevissa kanavissa. Tämä tuo uusia odotuksia ja paineita omia kanavia kohtaan.”

Kuuntele jakso:

Kuuntele ProCast Spotifyssa >