ProCast-jakso 62: Greenpeace luo painetta poliitikoille
Julkaistu:
Jaa:
Vieraana Greenpeacen Pohjoismaiden ohjelmajohtaja Sini Harkki
Greenpeacen Pohjoismaiden ohjelmajohtaja Sini Harkki johtaa 70 asiantuntijan tiimiä, joka kampanjoi, vaikuttaa ja viestii. Ympäristöjärjestön vaikuttamisen ytimessä on asioiden esille nostaminen ja paineen luominen poliitikoille.
ProCast-podcast-sarjan 1.3. ilmestyneessä jaksossa Jaakko Tapanisen vieraana on Greenpeacen ohjelmajohtaja Sini Harkki, jolla on 20 vuoden kokemus vaikuttamisesta – suorasta toiminnasta viestintätoimiston konsulttityöhön.
Greenpeaceen yhdistetään kansalaistottelemattomuus ja näyttävät iskut, mutta Harkin mukaan hänestä on tullut parempi vaikuttaja yllättävien ominaisuuksien vuoksi. Kasvu kesti kuitenkin kymmenen vuotta.
”Minulla oli pomo, joka auttoi minua näkemään, että kiltteys, mukavuus ja miellyttämisen halu ovat asioita, jotka tekevät minusta paremman vaikuttajan, kollegan ja johtajan”, Harkki sanoo podcastissa.
Greenpeacella on vaikuttamisen tavoitteita tulevissa eduskuntavaaleissa ja hallitusohjelmassa. Järjestö haluaa nostaa luonnon, monimuotoisuuden, metsät ja hiilinielut yhdeksi vaaliteemaksi. Harkki kuitenkin korostaa, että politiikan taso on vain yksi ympäristöjärjestön vaikuttamisen foorumeista.
”Asiat pitää saada liikkeelle jossain muualla ensin, koska politiikan taso herää vasta viimeisenä, silloin kun muutos on jo valtavirtaa. Politiikka on kuitenkin se taso, joka isoihin muutoksiin tarvitaan.”
Sini Harkin mukaan Greenpeacelle ominaista suoraa toimintaa ja sen roolia vaikuttamisessa on mietitty järjestössä viime vuosina paljon, etenkin Ukrainan sodan vuoksi.
”Me koemme vastuuta siitä, että emme halua aktivismilla polarisoida liikaa tai luoda tarpeettomasti yhteiskuntaan lisää jakolinjoja. Olemme haastava ja radikaali, mutta samalla rakentava voima.”
ProCastista kuulet myös, mitä Sini Harkki kertoo Venäjän trollien vaikutusyrityksistä, kokemuksistaan viestintätoimistotyöstä ja ympäristöjärjestön sosiaalisen median strategioista.