ProCast-jakso 61: Poliittinen some-viestintä vetoaa tunteeseen
Julkaistu:
Jaa:
Vieraana viestinnän professori Pekka Isotalus
Viestinnän professori Pekka Isotaluksen mukaan sosiaalinen media korostaa poliittisessakin keskustelussa tunnetta faktojen sijaan.
Kuuntele jakso:
ProCast-podcast-sarjan 1. helmikuuta ilmestyneessä jaksossa Jaakko Tapanisen vieraana on Tampereen yliopiston viestinnän professori Pekka Isotalus, joka arvioi poliittisen viestinnän ilmiöitä eduskuntavaalien alla. Isotaluksen mukaan kevään vaaleissa sosiaalisella medialla on entistä suurempi merkitys poliittisessa viestinnässä.
”Viime eduskuntavaaleista on tutkimustietoa, joiden mukaan some-kampanjointi hyödytti selvästi ehdokkaita. Huonoimmin pärjäsivät ne ehdokkaat, jotka turvautuivat vain perinteiseen mediaan.”
Pekka Isotalus sanoo podcastissa uskovansa, että pääministeri Sanna Marinin esimerkin myötä Instagram nousee yleisempään käyttöön poliittisessa kampanjoinnissa.
Poliitikot ovat hänen mukaansa alkaneet sopeutua sosiaalisen median logiikkaan ja algoritmeihin.
”Marin toimii niin kuin Instagramissa on tapana toimia: on paljon selfieitä, kuvia käsitellään ja se on henkilökeskeistä viestintää.”
Isotalus puhuu podcastissa myös some-kuplista, visuaalisen viestinnän noususta ja vastakkainasettelun korostumisesta. Hän myös pohtii faktojen ja tunteen painoarvoa poliittisessa keskustelussa, ja puhuu ”rationaalisuuden harhasta”.
”Uskallan väittää, että suurin osa äänestäjistä ei systemaattisesti mieti, millaiseen hallituspohjaan hänen äänestysratkaisunsa johtaa. Siellä on tunneperäistä tai tuttuuteen perustuvaa äänestämistä, jota sosiaalinen media lisää.”