Reilu kolmasosa ProComin johtavista viestijöistä kannattaa pakollista lobbarirekisteriä

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n johtavien viestijöiden ja jäsenkunnan parissa alkuvuodesta teetetty tutkimus tarkistaa viestijöiden käsityksiä lobbauksesta. Tutkimuksen mukaan 36 % katsoo, että lobbarirekisterin pitäisi olla pakollinen, kun 37 % toivoisi sen olevan itsesäänneltävä ja vapaaehtoinen. Vastaajista 21 % katsoo, että vapaaehtoisen rekisterin tulisi olla viranomaisten ylläpitämä.

Viestijöiden kanta pakolliseen rekisteriin on tiukentunut. Vuonna 2017, kun asiaa tutkittiin osana kattavaa Viestinnän ammattilainen -tutkimusta, pakollista lobbarirekisteriä kannatti 22 %. Parin vuoden takaisessa tutkimuksessa olivat mukana kaikki ProComin jäsenet sekä kaksi muuta alan järjestöä. Muutos on kuitenkin suuntaa antava.

-Rekisterin pakollisuudesta on puhuttu viimeisen vuoden aikana enemmän kuin aiemmin. Rekisterikeskustelu vauhdittui Suomessa 2014, kun ProCom perusti maahan ensimmäisen vapaaehtoisen lobbarirekisterin, toteaa ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin.

-ProComin rekisterin heikkouksia on tuotu esiin. Se on vapaaehtoinen ja perustuu lobbareiden omiin ilmoituksiin. Siksi sen tiedot ovat vanhentuneita ja puutteellisia.

Siitä huolimatta ProCom palkittiin yhdessä Open Knowledge Finlandin kanssa 2017 Anders Chydenius-mitalilla avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämisestä lobbauskeskusteluun.

Tutkimuksen mukaan lobbarirekisterin ylläpitäjäksi sopisi viestintäalan järjestöt yhdessä (46 %), eduskunta (24 %), yksi viestintäalan järjestö (10 %) tai liikenne- ja viestintäministeriö (9 %).

Puolet kyselyyn vastanneista katsoo, että lobbaritoimistoon siirtyviltä korkea-arvoisilta poliitikoilta tulisi edellyttää reilun vuoden mittaista ns. karenssiaikaa.

Lobbausta harjoitetaan ylivoimaisesti eniten kotimaan poliittisiin päättäjiin ja virkamiehiin. Sitä tehdään omin voimin tai toimeksiantona kotimaisilta toimistoilta.

Tutkimus toteutettiin 9.1.-14.2.2019. Tutkimuskutsuja meni perille 1168. Vastauksia saapui 198. Tutkimuksen toteutti T-Media.

Tutkimustuloksista lisää täällä.

Lisätietoja: FT, toimitusjohtaja Elina Melgin, +358 9 135 7775 tai elina.melgin@procom.fi  tai T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula, 050 4091543 tai sari.maunula@t-media.fi

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 3 000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.

www.procom.fi
Viestinnän blogi: www.viestijat.fi
Viestinnän ProCast: http://procom.fi/jasenelle/podcast/

Kommentointi on suljettu.