Toimitusjohtaja Jarno Forssell: Viestintä näyttää yhteisölle suunnan
ProComin toimitusjohtajana on elokuusta 2022 toiminut Jarno Forssell. Hän pitää viestintää kaikkien yhteisöjen menestyksen tekijänä. Vaikuttava ja vastuullinen viestintä perustuu tosiasioihin, mutta vetoaa myös tunteisiin.
Miksi sinusta tuli viestijä?
Tulin alalle toimittajauran kautta. Olen kiinnostunut yhteiskunnasta ja sen ilmiöistä – uskon että uteliaisuus on piirre, joka yhdistää toimittajia ja viestijöitä. Toimin pitkään myös viestintäkonsulttina, jossa sain auttaa yrityksiä ja yhteisöjä viestimään vaikuttavammin sekä ymmärtämään viestinnän arvon.
Millainen rooli viestinnällä on yhteisöissä?
Viestintä on muutakin kuin nykytilasta viestimistä. Se on kulttuurinen liima, joka pitää yhteisön kasassa ja siihen kuuluvat motivoituneina. Viestintään kuuluu tietynlainen etukeno. Majakan tavoin se näyttää suunnan, jota kohti yhteisön on kuljettava, jos se haluaa noudattaa olemassaolon tarkoitustaan.
Miten voidaan todistaa viestinnän vaikuttavuus?
Tämä on tärkeä kysymys, sillä tavoitteellisen viestinnän tulee aina olla mitattavissa. Viestinnän akateemisella tutkimuksella on tässä keskeinen rooli – samoin tutkimuksilla, joilla mitataan mainetta ja luottamusta yhteisöön. Vaikka viestinnän tulee vedota myös tunteeseen, sen tulee perustua faktoihin.
Mikä on ProComin rooli viestinnän kentällä?
ProCom on ainutlaatuinen viestinnän ammattilaisten yhteisö. Olen itse jäsenenä saanut oppia uutta ProComin koulutuksissa ja löytänyt laajan kollegoiden verkoston. ProComilla on laajan jäsenkuntansa vuoksi tärkeä rooli koko viestintäalan edustajana. Olen etuoikeutettu, että saan olla mukana kehittämässä tätä yhteisöämme.