ProCom ry
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestintäalan ammattilaisten verkosto, koulutusorganisaatio ja media. ProComin jäsenenä on 2 700 viestinnän ammattilaista. Autamme viestijöitä kehittämään osaamistaan, verkostoitumaan ja tuomaan viestinnän osaksi organisaatioiden ydintoimintaa.
Visio
Maailman vastuullisin viestintäkulttuuri
Vastuullinen viestintäkulttuuri tarkoittaa alan ammattilaisuutta. Viestintää tehdään avoimesti, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Viestijän työ- ja osaamiskenttä on alati laajeneva alue. Viestinnän ammattilaiset ylläpitävät ja edistävät hyviä viestintätapoja ja eettistä, ammattimaista viestintäkulttuuria toimintaympäristöissään mutta samalla he myös ottavat haltuun vastuullisuutta yritys- ja yhteiskuntavastuun substanssiosaajina.
Strategia 2022-2024
Edistämme viestijöiden ammatillista kehittymistä
Meidän tärkein tehtävämme on edistää viestijöiden ammatillista kehittymistä ja sen avulla lujittaa viestinnän asemaa yrityksissä, organisaatioissa ja koko yhteiskunnassa. Strategiakauden 2022-2024 teemana on vastuullisuuden tuominen viestintään ja edistämme vastuullista viestintäkulttuuria kaikessa toiminnassamme.
Arvot
Tarjoamme viestijöille vahvan yhteisön
Tarjoamme viestijöille vahvan yhteisön, jossa jokainen pääsee kehittämään omaa osaamistaan vertaistuen ja korkealaatuisten koulutusten avulla. Meidän jäsenenä et ole vain nimi listassa, vaan osallistamme jäseniä ja nostamme heitä esiin ProComin tarjonnassa sekä muilla julkisilla foorumeilla. Tavoitteenamme on kasvaa hankkimalla aktiivisesti uusia jäseniä ja pitämällä hyvää huolta olemassa olevista jäsenistämme, sillä olemme olemassa teitä varten.
Jäsenyydet
Historia
Edistämme viestijöiden ammatillista kehittymistä
Ammattimaisen viestinnän kehitys sai merkittävän sysäyksen Suomessa sota-ajan propagandasta 1930-luvun lopulla. Rauhan tultua pioneerityötä tehneet propagandistit ja tiedottajat siirtyivät julkisen hallinnon ja liike-elämän palvelukseen. Vuonna 1947 joukko tiedottajia perusti yhdistyksen nimeltä Tiedotusmiehet ry, jota pidetään ProComin esi-isänä. Tiedotusmiehet ry on yksi alansa vanhimpia järjestöjä Euroopassa. Sen rinnalle syntyi 1955 Suomen Henkilöstölehtien yhdistys. Nämä kaksi yhdistyivät vuonna 1978 nimellä Suomen Tiedottajien Liitto.
Tiedottamisen rinnalla alkoi levitä PR:n (Public Relations) käsite 1950-luvulla. Tiedotus- ja suhdetoimintamiesten määrä kasvoi samaan tahtiin, kun talous elpyi. Erityinen organisaatioiden viestintävalmiuksia antava koulutus käynnistyi maassa vasta 1970-luvun lopulla, mutta sitä ennen PR oppia haettiin Yhdysvalloista, Englannista ja Saksasta.
PR sai 1960-luvulla Suomessa huonohkon kaiun ja sitä alettiin vierastaa, vaikka se kansainvälisesti on aina ollut arvostettu nimike kertomaan alan ammattilaisten työstä. Suomessa levisi sen rinnalla neutraalimpi yhteisöviestinnän käsite.
Alan ammattilaisten työsarka on laajentunut lehtien ja tiedotteiden teosta markkinointi-, sijoittaja- ja verkkoviestinnän sekä brändin ja maineen hallintaan. Viestinnästä on tullut keskeinen osa organisaatioiden johtamista ja päivittäistä toimintaa. 2010-luvulle tultaessa yhteisöviestintää ja sen eri osaalueita päätyönään tekeviä oli Suomessa arviolta 4000.
Voit lukea lisää ProComin ja viestintäalan historiasta kirjasta Vuosisata suhdetoimintaa (2012). Kirjan luvuista löytyy seikkaperäinen tarina viestinnän ja PR:n historiaan Suomessa.