Kaisa Alapartasen blogi: Konsepti takaa oman median vaikuttavuuden
Konsepti on silta organisaation strategian ja oman median välillä. Tavoitteiden, kohdeyleisön ja mittariston lisäksi konseptissa kannattaa miettiä myös sisältöjen jakelua. Ethän halua, että mediametsäsi on täynnä niitä kuuluisia puita, joiden kaatumista kukaan ei ole todistamassa?
Oman median rakentaminen ei tarkoita pelkkää digitaalisen alustan viilausta tai sisältöjen tuotantoa viimeisimmän teknologian avulla. Se edellyttää selkeää käsitystä oman median kautta tavoiteltavasta vaikuttavuudesta. Kun median strateginen tavoite on kirkas, tukee jokainen sisällöllinen tai rakenteellinen valinta siihen pääsyä. Vaikuttava oma media ei välttämättä julkaise eniten, mutta tavoittaa ja puhuttelee.
Organisaation oman median kehittäjän keskeinen työkalu on konsepti. Konseptissa tekijät määrittelevät median olemassaolon perusteet ja roolin organisaation strategian toteuttajana.
Strategia on valintoja
Organisaatioiden odotetaan olevan keskustelevia, jopa kantaaottavia. Tämä edellyttää laajaa ymmärrystä siitä, mitä organisaatio sidosryhmille merkitsee ja miten tuo merkitys kannattaa kääntää mediasisällöiksi. Aihe- sekä kanavavalinnat, äänensävy ja vuorovaikutukseen panostaminen ovat oman median konseptissa määriteltäviä asioita. Myös henkilökunnan rooli keskusteluiden herättelijöinä ja kävijöinä kannattaa tehdä näkyväksi. Konseptin kautta tavoitteet, odotukset ja keinot henkilökunnan osallistamiselle tulevat kiinteäksi osaksi omaa mediaa.
Kuten organisaation strategiassa yleisesti, myös oman median konseptissa tehdään valintoja. Sidosryhmien sisältötarpeet voivat olla hyvinkin erilaisia keskenään. Konseptissa saattaa olla tarpeen painottaa tai priorisoida kohdeyleisöjen välillä. Samalla yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen voi jopa etäännyttää joitakin kohdeyleisöjä. Näille valinnoille pitää olla vankka strategiasta kumpuava perustelu.
Oma media kannattaa myös määrätietoisesti linkittää osaksi muuta organisaation mediakokonaisuutta. Omassa mediassa voi journalismin keinoin taustoittaa vaikkapa raflaavan vastaanoton saaneen mainoskampanjan tarkoitusta tai syventää medianäkyvyyden kautta esille saatuja näkökulmia.
Varmista oman median jakelu
Keskeinen oman median menestystekijä on varmistaa se, että tavoiteltu kohdeyleisö löytää sisällön äärelle ja siitä eteenpäin polullaan. Sisältöpalasista pitäisi muodostua yhtenäinen, looginen ja miellyttävä kokonaisuus. Jakelukanavia ja -tapoja pitää myös systemaattisesti hienosäätää sekä kehittää. Ohjaus mediasta toiseen pitää tehdä taitavasti, kunkin kanavan konteksti huomioiden. Maksetun median roolia jakelustrategian osana ei liioin kannata unohtaa. Mainonnalla voi varmistaa näkyvyyden lisäksi osuvuuden eli kohdentaa viestiä uusille yleisöille.
Tärkeimpien oman median sisältöjen uudelleen hyödyntäminen ja -jakelu on myös keskeinen osa median pidemmän aikavälin vaikuttavuuden rakentamista. Jatkuvan uuden sisällön tuotannon lisäksi jakelustrategiaan kannattaakin nostaa jo julkaistujen sisältöjen päivittäminen ja jakelun laajentaminen. Ikivihreä sisältö on moottori, joka tuo uusia silmäpareja mediallesi ja tuoreemmille julkaisuillesi.
Oman median konsepti on kuin hyvä metsänhoitosuunnitelma, joka nostaa esille tärkeimmät arvot talous- tai virkistymisnäkökulmista luonnon monimuotoisuuteen saakka. Konsepti on syytä tarkistaa aina aika ajoin, jotta myös tekijät näkevät metsän puulta.
Haluatko tietää, miten teidän organisaationne media on onnistunut? Ilmoita medianne mukaan Oma Media -arvioon ja saatte asiantuntijatuomariston kattavan raportin kehitysehdotuksineen. Lue lisää täällä.