Luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen on viestintäammattilaisen tärkein tehtävä Pohjoismaissa

Julkaistu: 08.09.2021

Kirjoittanut:


Katso kaikki uutiset

Yhteispohjoismainen verkosto The Nordic Alliance for Communication & Management (NORA) on julkaissut yhteistyössä European Communication Monitorin (ECM) kanssa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutetun viestintäalan kyselytutkimuksen tulokset. Viestintäalan ECM-tutkimuksia on tehty vuodesta 2007 alkaen eri puolilla maailmaa, mutta ensimmäistä kertaa sellainen ilmestyy Pohjoismaista.

Nordic Communications Report 2021 -raportti julkistettiin 8.9.2021 yhteispohjoismaisessa tapahtumassa, jonka organisaattorit ovat ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry sekä sen sisarliitot Ruotsissa (Sveriges Kommunikatörer), Tanskassa (K1) ja Norjassa (Kommunikasjonsforeningen).

– Tutkimus tuo esiin viestintäalan kehittämisen mahdollisuuksia ja haasteita Pohjoismaissa, kertoo BI Norwegian Business Schoolin yritysviestinnän professori Alexander Buhmann.

Raportin tärkeimmät sisällöt

Tutkimus tuo esiin viestintäalan trendejä, ammattilaisten muuttuvia rooleja, videokonferenssien erilaisia käyttötapoja sekä viestintäammattilaisten palkkarakenteita. Tärkeimmät löydökset liittyvät digitalisaatioon ja liiketoimintastrategiaan:

  • Luottamuksen odotetaan hallitsevan viestinnän ammattilaisten agendaa tulevinakin vuosina. Lähes 40 prosenttia 457 vastaajasta nimesi luottamuksen rakentamisen ja ylläpitämisen tärkeimmäksi tehtäväkseen.
  • Pohjoismaiden viestintäammattilaiset käyttävät vähenevissä määrin aikaa johtamiseen, ja ovat muuhun Eurooppaan verrattuna epävarmempia omasta pätevyydestään johtaa.
  • Viestintäammattilaiset kokevat erityisesti bisnesstrategian ja viestinnän yhdistämisen tulevaisuuden haasteekseen.
  • Pohjoismaista poiketen muiden Euroopan maiden viestintäammattilaiset näkevät viestintäprosessien digitalisoimisen sekä digitaalisen infrastruktuurin rakentamisen tärkeimpinä teemoina.

ECM:n johtava tutkija, professori Ansgar Zerfass kertoo, että hänen mielestään muu Eurooppa näkee Pohjoismaat roolimalleina, erityisesti sisäisen viestinnän alueella.

– Pohjoismaisilla viestintäammattilaisilla on vahva strateginen ajattelutapa. He keskittyvät yhdistämään viestintää bisnesstrategiaan, ohjaamaan johtoa ja kollegoitaan viestinnällisissä ongelmissa, Zerfass sanoo.

Kyselytutkimukseen vastasi 457 vastaajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Suomesta vastaajia oli 105. Tuloksiin voi tutustua täällä: https://www.bi.edu/globalassets/forskning/nora/nora—the-nordic-communications-report-2021.pdf

LISÄtietoja

ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin, puh. 09 135 7775 tai BI Norwegian Business Schoolin yritysviestinnän professori Alexander Buhmann, puh. +47 464 101 82

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on lähes 2 700 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.

www.procom.fi
Viestinnän blogi: www.viestijat.fi
Viestinnän ProCast: http://procom.fi/jasenelle/podcast/

Kommentointi on suljettu.