ProCast syventyy viestinnän maailmaan

Jakso 10: “Suomalainen luova osaaminen on maailmanluokkaa”

Vieraana Miltton Creativen Jarkko Konttinen

Jarkko Konttinen

Tässä ProCastin jaksossa puhumme viestinnän ja markkinoinnin muuttuvasta suhteesta. Vieraamme on viestintätoimistona aloittaneen Milttonin markkinointiyksikön eli Miltton Creativen toimitusjohtaja Jarkko Konttinen. Ennen nykyistä pestiään Jarkko työskenteli pitkään Finnairilla markkinoinnin ja myynnin johtotehtävissä. Hän on myös osallistunut aktiivisesti Suomen maamarkkinoinnin kehittämiseen mm. Visit Finlandin ja Finland Promotion Boardin kautta.

Jarkon mukaan suomalainen luova suunnittelu ei kalpene kansainvälisessä seurassa, mutta on muutamia muita taitoja, joihin kannattaisi panostaa lisää. Hän kertoo myös, miten johdetaan tiimiä, jossa viestintä, markkinointi ja myynti pelaavat saumattomasti yhteen. Lisäksi kuulemme, kuinka Helsingin Kaivopuiston lentonäytösten vietintämenestys rakennettiin.

 

Jakso 9: “Viestinnän kautta tuleva impulssi on vahvin”

Vieraana Mikael Jungner

Tässä ProCastin jaksossa puhumme viestinnän ja markkinoinnin muuttuvasta suhteesta. Vieraamme on matkan varrella ollut sisäpiiriläinen niin median, politiikan kuin vaikuttajaviestinnänkin kentillä ja on lisäksi maan tunnetuimpia somettajia. Mikael Jungner on työskennellyt usean ministerin erityisavustajana, Microsoftilla  tietoyhteiskuntasuhteista vastaavana johtajana, Yleisradion toimitusjohtajana, kansanedustajana ja nyt viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtajana.

Haastattelussa Mikael kertoo, miksi viestintää laitettu euro tuo usein suuremmat tehot kuin markkinointiin, miksi melkein jokaisen viestintäammattilaisen pitäisi osata rakentaa tuote ja myydä se sekä miksi kirjoittaminen, lukeminen ja puhuminen ovat edelleen ydintaitoja. Hän spekuloi myös sillä, millaisia rakennejärjestelyjä voimme odottaa viestinnän ja viestintäteknologian kentässä.

Jakso 8: “Sankari on se, joka yhdistää ihmiset”

Vieraana Pohjoisranta Burson-Marstellerin Clarisse Berggårdh

Tässä ProCastin jaksossa puhumme viestinnän ja markkinoinnin muuttuvasta suhteesta, ja vieraamme on yksi parhaista mahdollisista asiantuntijoista keskustelemaan juuri tästä. Clarisse Berggårdh on Suomen johtaviin viestintätoimistoihin kuuluvan Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtaja. Ennen tätä pestiä hän ehti toimia useilla näköalapaikoilla markkinoinnin ja median maailmassa, muun muassa markkinointipäällikkönä Valiolla, Sanoma Magazines Finlandin mediamyynnissä ja toimitusjohtajana sekä mediatoimisto IUM Finlandin toimitusjohtajana.

Podcastissa kuulet Clarissen näkemyksen sitiä, millaiset toimistot pärjäävät jatkossa ja millaiset kompetenssit ovat nyt kovinta valuuttaa. Puhumme myös siitä, mikä on sisällön, teknologian ja datan suhde, sekä siitä, mikä on viestintäjohdon ja yritysjohdon nykyaikainen roolitus. Pohdimme myös, miten energiaa ja asennetta voi kehittää – ja mitä #metoo tarkoittaa Suomessa.

 

Jakso 7: “Viestinnällä luodaan melkein kaikki arvo”

Vieraana Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund

Elina Björklund johtaa Reimaa, joka vaatettaa liikkuvia lapsia koko maailmassa. Hänen taustansa on pankkialalalla, joskin hän on työskennellyt johtajana myös Ittalalla ja Fiskarsilla. Yksi Reiman haasteista on digitalisaatio, ja Björklund on päättänyt vastata murroksen läpiviennistä itse, sekä CDO:na että viestintäjohtajana. Ilmeisen hyvin tuloksin, sillä hänet valittiin viime vuonna vuoden digijohtajaksi.

Tässä podcastissa Björklund kertoo, miksi hänen mielestään viestintä on nykyaikaisen yrityksen arvonluonnin ydin ja miksi missio on joskus tärkeämpi kuin välitön tulos. Reimalla tämä tarkoittaa sitä, että yhtiö ei lopulta myykään lastenvaatteita, vaan pohjoismaista hyvää lapsuutta, johon kuuluu liikkuminen säällä kuin säällä. Osa digitalisaatiota on, että Reima valmistautuu kohtaamaan seuraavan sukupolven kuluttajat, jotka todennäköisesti haluavat lastenvaatteensakin palveluna.

 

Jakso 6: Energisoivalla tavalla kohti määriteltyä tulevaisuutta

Vieraana Firan toimitusjohtaja Jussi Aho

Jussi Aho johtaa Firaa, joka oli alunperin pieni betonirakentaja, mutta on Ahon toimitusjohtajakaudella kasvanut keskisuureksi kasvuyritykseksi ja rakennussalan tiennäyttäjäksi. Firassa ollaan erityisen kiinnostuneita digitaalisten alustojen tuomisesta rakennusalalle ja yhtiö onkin panostanut startuppeihin ja omiin sovelluksiin. Vuonna 2017 ProCom valitsi Ahon vuoden johtajaksi ja Rakennusinsinöörien liitto vuoden rakennusalan diplomi-insinööriksi.

Kahden viikon putkiremontti on suomalaisen rakennusalan suurimpia viestintävoittoja koskaan. Mikä on tarina onnistumisen takana? Entä kuinka Googlen esimerkki vaikutti Ahon ajatteluun ja mitä tarkoittaa, että rakentamisesta tehdään palveluliiketoimintaa. Entä mistä on käytännössä kysymys, kun Aho sanoo, että vuorovaikutus ja viestintä ovat arvonluonnin ytimessä.

 

Jakso 5: Kaikki alkaa strategiasta ja sen viestinnästä

Kuva: Suominen Oyj.

Vieraana Suominen Oyj:n toimitusjohtaja Nina Kopola

Nina Kopola johtaa pörssinoteerattua Suominen Oyj:jta, joka on maailman johtava kuitukangasvalmistaja pyyhintä- ja hygieniatuotteissa ja sekä terveydenhuollon sovelluksissa. Suomisen asiakkaisiin kuuluvat maailman suurimmat alan toimijat kuten Procter & Gamble ja SCA ja  99,5% yhtiön liikevaihdosta tuleekin Suomen ulkopuolelta. Nykyinen Suominen syntyi kuusi vuotta sitten suuren yrityskaupan seurauksena. Välittömästi sen jälkeen Kopola valittiin yhtiön toimitusjohtajaksi toteuttamaan kauppaa seuraava integraatio.

Aloittaessaan Suomisella Kopola oli maan ainoa nainen pörssiyhtiön johdossa. Hänen mukaansa kaikki alkaa strategiasta ja sen viestinnästä. Siksi hän päätti aluksi olla itse yrityksen koko viestintäosasto. Vasta kun strategia alkoi saada muodon, hän rekrytoi yritykseen viestintätiimin.  Tällä hetkellä Kopolaa askarruttaa eniten se, kuinka uutta teknologiaa voidaan hyödyntää yhteisöllisyyden vahvistamisessa hajallaan olevassa monikansallisessa yrityksessä. Pakottamalla ei synny mitään, sen hän on oppinut. Nyt kokeillaan muita keinoja.

 

Jakso 4: ProCast-profiili: studiossa tuore työelämäprofessori Pekka Sauri

Pekka Sauri on psykologi ja filosofian tohtori, joka on työskennellyt muun muassa Suomi-lehden päätoimittajana,  Yölinja-radio-ohjelman vetäjänä, lukemattomissa luottamustoimissa ja Helsingin rakennus- ja ympäristötoimesta vastaavana apulaiskaupunginjohtajana. Hän on myös ollut Mielenterveyden keskusliiton puheenjohtaja. Muutama vuosi sitten ProCom valitsi hänet vuoden johtajaksi, ja kuluvana vuonna Pekka aloitti työelämäprofessorina Helsingin Yliopistossa.

Pekan mielestä asemavaltaa ei enää ole, ainoastaan ihmisten välisiä sopimuksia. Siksi nykyaikainen johtaminen on ennen kaikkea viestintää. Pekalla oli taustansa takia hyvät edellytykset viestintäpainotteiseen johtamiseen, mutta silti lumitalvet Helsingin kaupungilla olivat hänelle raju kasvun paikka. Mitä hän oppi johtajan roolista viestinnässä? Entä johtajan ja viestintäosaston oikeasta työnjaosta? Entä miksi hänen missionsa on nyt työelämän viestintäkulttuurien nostaminen uudelle tasolle?

 

Jakso 3: Politiikka on sotaa, mutta rehellisyys on valtaa

Vieraana Suvi-Anne Siimes

Suvi-Anne Siimes oli johtava poliitikko, josta tuli merkittävä lobbari. Hän ehti toimia Vasemmistoliiton kansanedustajana, puheenjohtajana, sekä ministerinä kahdessa hallituksessa. Politiikasta hän siirtyi Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtajaksi, eli toimialan merkittäväksi edunvalvojaksi. Nykyisin hän toimii työeläkevakuuttajien, eli TELA:n toimitusjohtajana – ja siis niin ikään alan johtavana edunvalvojana.

Suvi-Anne on nähnyt lobbauksen molemmat puolet. Millainen oli ministerinuran ensimmäinen lobbaus-case? Minkälaisella lobbauksella tehdään vaikutus päättäjiin? Entä mitä ei missään nimessä pitäisi lobbarina tehdä? Tässä jaksossa Suvi-Anne jakaa oppejaan ja kokemuksiaan edunvalvonnasta ja lobbauksesta. Miten tulee valmistautua päättäjän tapaamiseen? Ja miksi rehellisyys omaa itseään kohtaan on niin tärkeää edunvalvontatehtävissä?

Jakso 2: Voiko lobbariksi opiskella?

Vieraana Anu Kantola

Anu Kantola on viestinnän professori Helsingin yliopistossa. Hän on tutkinut lobbauksen roolia nyky-yhteiskunnassa sekä johtaa tutkimushanketta, jossa selvitetään maamme taloudellisten eliittien suhdetta Suomeen. Ennen tieteellistä uraansa Anu oli kymmenisen vuotta toimittajana eri medioissa.

Millainen hyppy oli siirtyä journalismin parista yliopistomaailmaan? Kun Suomi tekee jatkuvasti koulutusleikkauksia, ovatko yliopistot epäonnistuneet omassa lobbauksessaan? Tässä jaksossa Anu kertoo myös tutkimuksensa tuloksista. Minkä järjestöjen ääni kuuluu parhaiten suomalaisessa lobbauskentässä? Entä mitkä tahot ovat vaarassa jäädä jalkoihin? Millä tavalla Anu avaisi päätöksentekoa Suomessa, jotta siitä tulisi vielä läpinäkyvämpää? Voiko yliopistossa opiskella lobbariksi? Ja mitä vinkkejä Anulla on lobbarin uralla eteenpäin haluavalle?

Jakso 1: Mistä puhumme, kun puhumme lobbauksesta

Vieraana Anna-Mari Vimpari ja Eero Iloniemi

Nyt puhutaan lobbauksesta. Anna-Mari Vimpari on työskennellyt kahden pääministerin erityisavustajana ja työskentelee nyt vaikuttajaviestintään erikoistuneessa Miltton Networkisissa partnerina. Eero Iloniemi puolestaan on työskennellyt journalistina Yleisradiossa, Nykypäivässä ja omassa yrityksessään. Nyt hän vaikuttaa partnerina yhteiskuntasuhteiden hoitoon erikoistuneessa Fipra Finlandissa.

Mitkä ovat päättäjävaikuttamisen tärkeimmät työkalut? Pitäisikö julkisia lobbarirekisterejä olla ja mikä olisi oikea tapa suhtautua toiminnan läpinäkyvyyteen? Osaava lobbari näkee yhteiskunnan monista eri kulmista ja pyrkii toiminnallaan madaltamaan raja-aitoja ja hajoittamaan ”siiloja”. Hän tietää myös, että poliitikolle jokainen esitetty ongelma on vain yksi pitkässä listassa ongelmia. Siksi ainoa vaihtoehto hänelle on saada asioista tietoa muodossa, joka on nopeasti omaksuttavissa ja tässä lobbaaminen toimii tiedonkeruuvälineenä. Pitäisikö lobbaamista lobata? Kyllä pitäisi, jos se tarkoittaa dialogin paranemista suomalaisessa yhteiskunnassa, sanovat asiantuntijat. Mitä he ajattelevat termeistä lobbaus, vaikuttajaviestintä, edunvalvonta ja onko niillä eroja? Entä miten Suomi poikkeaa muusta EU:sta ja Yhdysvalloista vaikuttajaviestinnän kentällä? Ja mitä tarkoittaa, että lobbaus voi olla osa tuotekehittelyä?

 

PROCAST

ProCast on ProComin oma podcast, joka pureutuu ajankohtaisiin teemoihin muutaman jakson kerrallaan. ProCastia voi kuunnella helpoiten tältä sivulta, iTunesissa tai yleisimpien podcast-appien kautta.