Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Vuoden 2024 parhaina medioina palkittiin Huijarille luu kurkkuun -monimediakokonaisuus ja VR Groupin vuosikertomus

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n Oma Media 2024 -arviossa ja -kilpailussa mukana olleissa medioissa korostuivat yhteiskunnallinen ote ja halu tehdä uutta ja merkityksellistä.

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n Oma Media 2024 -arviossa ja -kilpailussa mukana olleissa medioissa korostuivat yhteiskunnallinen ote ja halu tehdä uutta ja merkityksellistä.

Vuoden 2024 Oma Media -kilpailun voiton vei Finanssiala ry:n Huijarille luu kurkkuun -monimediakokonaisuus. Tuomariston mukaan monimediakokonaisuus erottui edukseen innovatiivisuudellaan ja rohkeudellaan. Monimediakokonaisuus on yhteiskunnallisesti vaikuttava sekä ajoitukseltaan ja strategialtaan onnistunut. Se tekee monikanavaista viestintää esimerkillisesti.

Vuosikertomusten kategoriassa parhaan vuosikertomuksen palkinnon sai VR Group. Tuomaristo kertoo palkintoperusteissa vuosikertomuksen sisällön, visuaalisuuden, rohkeuden ja innovatiivisuuden olevan huippuluokkaa. Vuosikertomuksen kuvamaailma on huolellisesti valittu ja brändi-ilme tulee siinä erinomaisella tavalla esille.

Vuoden 2024 Oma Media -arviossa oli mukana monipuolisesti erilaisia medioita. Tuomaristo nosti voittajaehdokaslistalle yhteensä kahdeksan mediaa. Vuosikertomukset ja muut organisaatiomediat kilpailivat omissa sarjoissaan. Tuomariston puheenjohtaja Raine Tiessalon mukaan palkituista medioista huokuu tietynlainen rohkeus sekä halu tehdä uutta ja merkityksellistä.

”Organisaatioissa on oivallettu, että parasta sisältöä tulee, kun johto antaa tilaa viestinnän ammattilaisille tehdä ja ajatella rohkeasti”, Tiessalo sanoo.

Yhteiskunnallinen ote näkyi vahvasti tänä vuonna arvioon ja kilpailuun osallistuneissa medioissa.

”Monissa medioiden sisällöissä pyritään puhuttelemaan oman organisaation välitöntä kohderyhmää laajempia yleisöjä ja koko yhteiskuntaa. Trendi on, että omissa kanavissa julkaistavilla sisällöillä pyritään tuomaan esille myös organisaation merkitystä yhteiskunnassa”, Tiessalo arvioi.

Sitowiselle, Ammattiliitto Jytylle, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:lle sekä K-kauppiasliitolle ja Keskolle kunniamaininnat

Tuomaristo antoi kunniamaininnat neljälle ansioituneelle organisaatiomedialle.

Sitowisen Katastrofin ainekset -podcast ansaitsi kunniamaininnan innovatiivisuudestaan. Tuomaristo mainitsee palkintoperusteissaan, että podcastissa on rohkeasti lähdetty konseptoimaan uutta ja audiodraama on ideana erinomainen.

Visuaalisuuden kunniamaininnalla palkittiin Ammattiliitto Jytyn Jyty-lehti. Tuomariston mukaan lehti on rakenteeltaan, kuvien käytöltään, brändiuskollisuudeltaan ja typografialtaan täydellisyyttä hipova.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n Motiivi-lehti sekä K-kauppiasliiton ja Keskon Pieni suuri teko -videosarja saivat jaetun kunniamaininnan yhteisöllisestä mediasta. Tuomaristo kertoo palkittujen medioiden olevan monimuotoisia ja monipuolisia, vaikuttavia organisaatiomedioita, jotka viestivät yhteisöllisyyttä ja pyrkivät yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen leviten kohderyhmäänsä laajemmalle yleisölle.

Vuosikertomusten sarjassa kunniamaininnoille ylsivät Helen ja Alko

Helenin vuosikertomus sai kunniamaininnan onnistuneesta kokonaisuudesta. Tuomaristo kuvailee vuosikertomuksen olevan tasapainoinen kokonaisuus, jossa vastuullisuuden strategisuus, tavoitteet ja toimenpiteet ovat erinomaisella tasolla.

Onnistuneesta talousraportoinnista kunniamaininnan sai Alko Oy. Tuomariston mukaan kunniamaininnan arvoista talousraportointia tukee vuosikertomuksessa rikkaasti hyödynnetty, operatiivista toimintaa kuvaava tutkimusdata.

Strategiset sisällöt vahvassa kasvussa

Oma Media -arvio on vuosien varrella kasvanut perinteisestä lehtikatsauksesta vaikuttavien monimedioiden arvioinniksi, ja tätä kehitystä ProCom haluaa vahvistaa jatkossakin. Ensi vuoden arvio käynnistyy alkuvuodesta vuosikertomusten osalta ja jatkuu syksyllä muiden organisaatiomedioiden arvioinnilla.

”Uskon vahvasti tämän vuoden ennakoivan tuleviin organisaatiomedioihin vahvaa strategista otetta ja kykyä tarttua rohkeasti yhteiskunnallisiin teemoihin. Onnistuminen edellyttää viestinnän ammattilaisten asiantuntemuksen hyödyntämistä osana organisaation kokonaisstrategiaa”, pohtii ProComin koulutus- ja kehitysjohtaja Miia Rosenqvist, joka on vetänyt Oma Media -arviota vuodesta 2019.

Vuoden 2024 Oma Media -arvion tuomaristossa työskentelivät kokoomuksen viestintä- ja yhteyspäällikkö Raine Tiessalo, viestinnän konsultti Kaisa Alapartanen, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n viestintäpäällikkö Pirjo Hästbacka, Studio Kissin graafinen suunnittelija ja AD Tuija Tarkiainen, Suomen Podcastmedian sisältösuunnittelija Hannu-Pekka Komonen, FitComm Oy:n toimitusjohtaja ja kestävän kehityksen ja vastuullisuuden asiantuntija Riikka Rantakari sekä Milttonin johtava neuvonantaja Tero Huovinen. Sijaistuomarina toimi Third Rock Oy:n kehitysjohtaja Sari Kuvaja.

Oma Median voittajat ja kunniamainintojen saajat palkittiin Media-aamu-tilaisuudessa Helsingissä 29.11.2024.

Lisätiedot: Miia Rosenqvist, koulutus- ja kehitysjohtaja, ProCom, puh. 050 534 4843, miia.rosenqvist@procom.fi

Oma Media on ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n arvio ja kilpailu, jossa palkitaan vuoden parhaita organisaatiomedioita. Oma Media -arvio tarjoaa osallistujilleen ulkopuolisen asiantuntijatuomariston näkökulman median arvioimiseen ja kirjallisen palautteen median vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Oma Media -arviota on järjestetty ProComin toimesta jo lähes 40 kertaa. Seuraava Oma Media -arvio järjestetään vuonna 2025.

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. 77-vuotias ProCom on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö ja alansa vanhimpia järjestöjä Euroopassa. ProComiin kuuluu noin 2 700 viestinnän ammattilaista, jotka työskentelevät yrityksissä, julkissektorilla ja järjestöissä. ProComilla on tutkitusti vahva sidosryhmätuki jäsenistöltään (Luottamus&Maine 2023 -tutkimus). www.procom.fi