Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Viestinnän rooli kasvanut organisaatioissa

Viestinnällä on erittäin strateginen rooli useammassa kuin joka toisessa organisaatiossa. Tätä mieltä ovat johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajat. ProComin kyselyn mukaan viestinnän merkitys on kasvanut pandemiavuosien 2020-2022 aikana.

Johtavien viestijöiden mukaan viestintää ei pidetä enää operatiivisena toimintona, vaan se on noussut organisaatioissa strategiseen asemaan. 56 % Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajista on sitä mieltä, että viestintä on heidän organisaatiossaan erittäin strategisessa roolissa. Jonkin verran strategisessa roolissa viestintää pitää 31 % vastaajista.

Tulokset käyvät ilmi ProComin Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin kyselystä. Paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 12.-13. joulukuuta.

”Tulokset ovat samansuuntaiset tällä viikolla julkaistun Yrityspäättäjien viestintäbarometrin kanssa. Sen mukaan 70 % päättäjistä kertoo viestinnän olevan strategisessa roolissa heidän organisaatioissaan”, kommentoi tuloksia ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.

Resurssit eivät ole kasvaneet merkityksen myötä

Viestinnän Pulssi -paneelissa selvitettiin myös viestinnän roolin ja resurssien kehitystä pandemiavuosien 2020-2022 aikana. Noin 70 % vastaajista kertoi viestinnän roolin kasvaneen kuluneiden kolmen vuoden aikana.

Kehitys ei ole ollut samanlainen viestinnän resurssien suhteen, sillä yli puolet vastaajista, 52,7 %, sanoi resurssien pysyneen ennallaan. Kasvua oli noin 39:ssä ja laskua 7 %:ssa organisaatioita.

”Tämä on vaikea rasti: strategisesta asemastaan huolimatta viestintä ei kuulu organisaatiomme ydintoimintoihin, ja tästä tukitoiminnon leimasta kärsii myös resurssiallokointi”, sanoo eräs paneelissa vastanneista johtavista viestijöistä.

Johtavat viestijät pitävät organisaationsa ylimmän johdon viestintäosaamista enimmäkseen hyvänä (58,2 %). Kohtalaisena osaamista pitää reilu neljännes (27,3) ja erinomaisena noin 13 %. Johdon viestintäosaamista kehitetään useimmissa organisaatioissa (65,5 %) vain satunnaisesti.

Lisätietoja:

Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815