Viestijät arvostavat uutta tietoa ja ammatillista verkostoa
Suomen suurimman viestintäalan järjestön ProComin jäsenet arvostavat ajankohtaista tietoa ja verkostoitumista. Ne nousivat keskeisimmiksi syiksi kuulua järjestöön, kun ProCom tutki jäsentensä näkemyksiä ja odotuksia jäsenyydestä. Tärkeimpänä osaamistarpeena viestijät pitävät tekoälyosaamista.
Julkaistu:
Jaa:
Suomen suurimman viestintäalan järjestön ProComin jäsenet arvostavat ajankohtaista tietoa ja verkostoitumista. Ne nousivat keskeisimmiksi syiksi kuulua järjestöön, kun ProCom tutki jäsentensä näkemyksiä ja odotuksia jäsenyydestä. Tärkeimpänä osaamistarpeena viestijät pitävät tekoälyosaamista.
Iro Researchin toteuttaman kyselyn mukaan jäsenet hyödyntävät ProComin palveluista ja eduista eniten Jäsenviesti-uutiskirjettä, tutkimuksia viestintäalasta ja maksuttomia jäsentapahtumia. He ovat myös tyytyväisimpiä näihin samoihin palveluihin.
Eduista hyödynnetään myös maksuttomia painettuja teoksia, kuten ProComma Academic -kirjoja, ja maksutonta verkostotoimintaa.
”Olemme iloisia siitä, että ProCom voi tarjota viestinnän ammattilaisille juuri sitä, mitä he arvostavat: ajankohtaista ja tutkittua tietoa sekä verkostoitumista oman alan ammattilaisten kanssa”, sanoo ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.
Lisää maksuttomia tapahtumia ja koulutuksia
Jatkossa ProComin jäsenet ovat kiinnostuneita saamaan etenkin maksuttomia jäsentapahtumia ja koulutuksia, viestintää käsitteleviä ilmaisia sisältöjä, viestintäalan tutkimuksia ja tukea oman osaamisen kehittämiseen.
”Jäsenkysely antaa meille arvokasta tietoa jäsentemme toiveista, jota aiomme hyödyntää toimintamme kehittämisessä”, Forssell lupaa.
ProCom lisääkin ensi vuoden alusta maksuttomien jäsentilaisuuksien tarjontaa ja lanseeraa jäsenille maksuttomien lyhyiden koulutusten sarjan. Nämä jäsenkoulutukset järjestetään webinaareina ja niistä tehdään tallenne. Näin ne ovat kaikille jäsenille saavutettavissa ajasta ja paikasta riippumatta.
Lisää osaamista tekoälystä, analytiikasta ja strategiatyöstä
Osana jäsenkyselyä vastaajilta kysyttiin myös heidän osaamistarpeistaan ja kiinnostuksestaan erilaisiin koulutusteemoihin.
Tärkeimmäksi aihealueeksi, josta vastaajat haluaisivat lisää osaamista, nousi tekoäly, josta lisäosaamista halusi 41 % vastaajista. Myös analytiikka, mittaaminen ja tutkimus sekä strategiatyö ja kokonaisuuden johtaminen koettiin tärkeiksi aiheiksi.
Kiinnostavimpina koulutusteemoina viestijät pitävät digitaalista tekoälyavusteista viestintää, strategista viestintää sekä vastuullisuustyötä ja sen viestintää.
”Nämä ovat juuri niitä teemoja, joihin myös ProComin pitkät koulutuskokonaisuudet myös vuonna 2025 keskittyvät. Lisäksi tarjoamme lyhyempiä teemakoulutuksia muista suosituista teemoista kuten mediaviestinnästä ja vaikuttajaviestinnästä”, Jarno Forssell sanoo.
Tutkimuksen toteutus
Iro Research toteutti kyselyn 22.8.-10.9. 2024 ja siihen vastasi 239 ProComin jäsentä. Vastaajien profiili vastaa jäsenkunnan rakennetta, jossa noin puolet on viestinnän asiantuntijoita, neljännes viestintäpäälliköitä ja joka kuudes viestintäjohtajia. Kolmannes työskentelee yrityksissä ja viidennes sekä julkisella sektorilla että järjestöissä.
Jäsenkyselyssä selvitettiin myös viestinnän työn kuormittavuutta, työuupumuksen kokemista ja halukkuutta työpaikan vaihtoon. Näiden tuloksista viestitään marraskuun alussa.
Lisätietoja: Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom, puh. 040 506 4815, jarno.forssell@procom.fi
Jaana Raatikainen, viestintäpäällikkö, ProCom, puh. 040 8253081, jaana.raatikainen@procom.fi
Kerromme viestinnän työn kuormittavuuteen liittyvistä jäsenkyselyn tuloksista webinaarissa 1.11. klo 9.30. Webinaari on avoin ja maksuton ProComin jäsenille, tervetuloa! Ilmoittaudu webinaariin >