Johtavien viestijöiden kysely: Tekoäly on hyvä renki viestinnässä
Julkaistu:
Jaa:
Tekoälyä hyödynnetään jo suomalaisten organisaatioiden viestinnässä tai vähintään sen mahdollisuuksia viestinnän apuna tutkitaan vakavasti. Viestinnän ammattilaisten järjestön ProComin tekemän johtavien viestijöiden verkkopaneeliin vastanneista yli 70 % suhtautuu tekoälyyn positiivisesti.
Tekoälyllä on tulevaisuudessa suuri merkitys viestintäalalla, ja sillä on useita sovellusalueita tiedonhausta analytiikkaan ja sisällöntuotannosta mediaseurantaan. Näin arvioivat Suomen johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajat. Kolme neljästä uskoo tekoälyn hyödyntämisellä olevan erittäin tai melko suuria vaikutuksia viestintään.
”Viestinnän ammattilaiset näkevät tekoälyn uutena ja hyödyllisenä työkaluna, joka hoitaa jatkossa rutiinitehtävät ja vapauttaa ihmisen luovaan työhön. Juuri kukaan ei usko tekoälyn vähentävän ihmistyön tarvetta”, kertoo paneelin tuloksista ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.
Neljännes Viestinnän Pulssin vastaajista sanoo organisaationsa jo ottaneen tekoälyn käyttöön ja toinen neljännes tutkii vakavasti sen mahdollisuuksia. 37 % on vasta tutustumassa tekoälysovelluksiin.
Avoimuuden puute ja valheellinen tieto suurimpia uhkia
Johtavien viestijöiden oma suhtautuminen tekoälyn hyödyntämiseen viestinnässä on valtaosin positiivinen. Viidennes sanoo olevansa ”innostunut ja toiveikas”, ja yli puolet kuvaa tunnelmiaan ”positiiviseksi, mutta odottavaksi”. Neutraalisti tekoälyyn suhtautuu neljännes vastaajista. Huolestuneita on vain kaksi prosenttia ja pelokkaita ei lainkaan.
”Positiivisesta perusvireestä huolimatta viestijät tunnistavat myös tekoälyyn liittyviä riskejä. Yleisimpinä niistä pidetään avoimuuden puutetta ja valheellisen tiedon leviämistä, jotka mainitsi kolme neljästä vastaajasta”, Forssell sanoo.
Yli 60 % vastaajista mainitsi haasteina tai uhkina myös suurten teknologiayritysten vallan kasvun, algoritmien aiheuttaman syrjinnän sekä regulaation ja tietosuoja-asiat.
Viestinnän Pulssi -paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 15.–16. maaliskuuta 2023.
Lisätietoja:
Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815