Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Johtavien viestijöiden kysely: Suomalaiset organisaatiot pysyvät Twitterissä

Suomalaiset yritykset ja julkisen sektorin toimijat eivät ole seuraamassa THL:n esimerkkiä ja lopettamassa Twitter-viestintäänsä. Yli 90 % johtavista viestijöistä sanoo heidän organisaatioidensa pysyvän palvelussa ainakin toistaiseksi. Asia on kuitenkin ollut keskusteluissa.

Twitter on suomalaisille yrityksille ja yhteisöille tärkeä viestintäkanava. Noin 90 % organisaatioista hyödyntää sitä aktiivisesti ja se on LinkedInin jälkeen toiseksi käytetyin sosiaalisen median kanava. Näin arvioivat Suomen johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajat.

”Twitteriä pitää tärkeimpänä organisaatioviestintänsä some-kanavana viidennes vastaajista. Twitterin kautta pyritään tavoittamaan etenkin mediaa, poliittisia päättäjiä ja oman toimialan päättäjiä”, kertoo ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.

Elon Muskin ostettua Twitterin viime syksynä etenkin USA:ssa puhuttiin joukkopaosta Twitteristä. Monet suuret mainostajat jättivät sen, samoin käyttäjät. Suomessa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n viestintä ilmoitti hiljattain lopettavansa Twitterin aktiivisen käytön.

Twitteriä pidetään polarisoivana ja epäeettisenä

Reilusti yli puolet, 62,1 %, johtavista viestijöistä sanoo, että Twitterin käytöstä luopuminen on ollut keskusteluissa tai harkinnassa myös heidän organisaatioissaan. Harkinnan jälkeen he ovat kuitenkin päättäneet pysyä palvelussa. Hieman alle kolmanneksen mukaan asia ei ole ollut heillä lainkaan esillä. Twitteristä on lähtenyt tai päättänyt lähteä harvempi kuin joka kymmenes (8,6 %) organisaatio.

”Heidän ja luopumista harkinneiden tärkeimmät motiivit liittyvät Twitterin epäeettisyyteen ja palvelun luonteeseen keskustelua polarisoivana kanavana. Neljännes vastaajista epäilee myös Twitterin tehokkuutta organisaatioviestinnän kanavana”, Forssell sanoo.

Ne organisaatiot, jotka ovat lähteneet tai suunnittelevat Twitteristä lähtöä, aikovat korvata Twitterin enimmäkseen jo käytössä olevilla sosiaalisen median kanavilla. Tärkeimpänä organisaatioviestintänsä some-kanavana vastaajat pitävät LinkedIniä (55,2 % vastaajista). Joka viides ottaa käyttöön uusia kanavia tai ei aio korvata Twitteriä mitenkään.

Viestinnän Pulssi -paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 17.-18. tammikuuta 2023.

Lisätietoja:

Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815