Johtavat viestijät: Viestinnällä on vahva asema organisaatioissa
Viestinnällä on strateginen rooli yrityksissä ja yhteisöissä. Tätä mieltä ovat johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajat. ProComin kyselyn mukaan viestinnän merkitys on jatkanut kasvuaan myös pandemiavuosien jälkeen.
Julkaistu:
Jaa:
Viestinnällä on strateginen rooli yrityksissä ja yhteisöissä. Tätä mieltä ovat johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajat. ProComin kyselyn mukaan viestinnän merkitys on jatkanut kasvuaan myös pandemiavuosien jälkeen.
Viestinnän arvostus organisaatioissa ja yhteiskunnassa nousi rajusti koronapandemian vuosina, ja viestinnän merkitys on kasvanut myös sen jälkeen. Uusimman Viestinnän Pulssi -kyselyn mukaan puolet johtavista viestijöistä näkee viestinnän roolin kasvaneen viimeisten kahden vuoden aikana. Ennallaan roolin näki pysyneen 44 % vastaajista.
Viestinnän asema organisaatioissa on myös kyselyn mukaan vahva. Vastaajista kaksi kolmesta kertoi viestinnän olevan edustettuna organisaation ylimmässä johtoryhmässä. Kolmannes puolestaan vastasi viestinnän olevan jonkun muun johtoryhmässä edustettuna olevan toiminnon alaisuudessa.
Tulokset käyvät ilmi ProComin Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin kyselystä. Paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 18.-19. marraskuuta.
”Tulokset ovat ilahduttavia ja osoittavat, että poikkeusvuosina saavutettu edistys viestinnän aseman vahvistamisessa ei jäänyt tilapäiseksi”, kommentoi tuloksia ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.
Sidosryhmiltä riittää ymmärrystä
Syyskuussa tehdyssä ProComin jäsenkyselyssä havaittiin, että viestijöiden kuormitusta aiheuttavista tekijöistä eniten oli yleistynyt se, että työyhteisöllä, asiakkailla ja johdolla on heikko ymmärrys viestintätyöstä. Yli 40 % vastaajista piti sitä kuormittavana tekijänä.
Johtavat viestijät uskovat kuitenkin sidosryhmien ymmärtävän viestintätyötä. Kaksi kolmesta vastaajasta sanoo ymmärrystä löytyvän melko hyvin ja reilu viidennes jopa erittäin hyvin.
”Koronakriisi lisäsi yleisjohdon tietoisuutta viestinnän merkityksestä organisaatiolle. Tämä vaikutus varmaankin hiipuu, jos ei sitä ylläpidetä viestimällä aktiivisesti viestinnän tuloksista ja kiinnittämällä tavoitteet johdon omiin tavoitteisiin”, kommentoi eräs paneelissa vastanneista johtavista viestijöistä.
Hyvästä ymmärryksestä ja strategisesta asemasta huolimatta viestintä kamppailee niukkenevien resurssien kanssa. Yli neljännes vastaajista sanoo resurssien vähenevän ensi vuonna ja vain alle kymmenes niiden kasvavan. Ennallaan resurssien kertoo pysyvän yli 60 % vastaajista.
Lisätietoja:
Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815
'