Koulutuksen sisältö
Koulutusohjelma koostuu kuudesta moduulista, joissa hyödynnetään monipuolisesti lähiopetusta, case- ja asiantuntijapuheenvuoroja, ryhmätyötehtäviä sekä itsenäistä etäopiskelua. Voit ilmoittautua mukaan puolen vuoden koulutusohjelmaan tai vain yksittäiseen koulutuspäivään. Tutustu alta koulutuspäiviin!
Koulutusmoduulit
Koulutuspäivän ajankohta: 23.1.2024
Sisältö: Kriisiviestinnän määritelmä ja konteksti: Teemme katsauksen kriisin määritelmiin, kontekstiin ja toimijoihin vertaillen suomalaista ja kansainvälistä kriisiviestintää. Luomme yleisen hahmotuksen organisaation kriisiin liittyviin toimintaedellytyksiin, joihin pureudutaan tarkemmin seuraavissa moduuleissa. Ratkaisu löytyy muutoksesta ja kriisissä viestintä on avain muutokseen.
Tässä Kick off -päivässä keskitymme erityisesti kahteen sanaan: kriisi ja muutos. Kriisin ytimessä ovat aina kysymykset: kenelle tämä on kriisi ja miksi? Ratkaisua on haettava muutoksesta. Mutta myös kriisiviestintä on muutoksessa, kun globaalisti elämme isoja murrosaikoja. Koulutuspäivä on sukellus suoraan kriisin syvään päätyyn: haastamme osallistujat kohtaamaan muutoksen yhteiskunnassamme, kukin omassa organisaatiossaan ja omissa tunneskaaloissaan. Kriisiin vastaaminen vaatii viestinnän taitoja, mutta myös syvempää ymmärrystä ajastamme. Kriisi aiheuttaa muutoksen nopeammin kuin mikään muu tekijä -ihmisille, työyhteisöille ja koko yhteiskunnalle.
Käymme lisäksi läpi koulutusohjelman rakennetta, työskentelytapaa sekä tutustumme ryhmän ja kouluttajien kesken. Koulutusohjelman aikana jokainen opiskelija työstää projektityön valitsemastaan kriisiviestinnän aiheesta. Käymme myös tätä projektityökokonaisuutta läpi ja keskustelemme erilaisista toteutustavoista. Jokainen opiskelija saa mentorin, joka tukee opinnoissa ja auttaa työstämään projektityötä. Mentori valitaan projektityön teeman pohjalta jokaiselle opiskelijalle räätälöidysti. Ensisijaisesti koulutusohjelman kouluttajat toimivat opiskelijoiden mentoreina.
Koulutuspäivän ajankohta: 6.2.2024
Sisältö: Tutkimme kriisien ja megatrendien kautta toimintaympäristömme murrosta. Ensin koronakriisi opetti maailmaa muuttumaan nopeasti, jonka jälkeen Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti turvallisuusympäristömme täysin. Millaisia vaikutuksia esimerkiksi mediaympäristön, keskustelukulttuurin, poliittisen toimintaympäristön tai vastuullisuusajattelun muutoksilla on nyt eri organisaatioihin? Pohdimme laajemmin myös luottamuksen ja turvallisuudentunteen merkitystä kriiseissä. Arvioimme kriisiviestintää ja sen parhaita toimintamalleja muutoksen tekijöinä. Pohdimme laajemmin myös luottamuksen ja turvallisuudentunteen merkitystä kriiseissä. Arvioimme kriisiviestintää ja sen parhaita toimintamalleja muutoksen tekijöinä.
Päivän aikana käymme läpi teemoja, kuten: Yhteiskunnan murrokset ja turvallisuusuhat, miten mm. pandemia ja Ukrainan sota on muuttanut kriisiviestintää? Ryhmätyönä kriisinkestävä yhteiskunta -harjoitus.
Koulutuspäivien ajankohta: 13.–14.3.2024
Sisältö: Kahden päivän kriisinkestävyyttä vahvistava kokonaisuus haastaa osallistujat pohtimaan kriisien ennakointia ja kriisitilanteiden käytännön hoitamista uusista, yllättävistäkin, näkökulmista. Käymme läpi kriisiviestinnän periaatteita – aakkosia, joita me kaikki olemme jossain määrin opetelleet, mutta kuulemme myös mitä tapahtuu, kun aapinen ei ihan sellaisenaan toimikaan. Päivä antaa osallistujille konkreettisia työkaluja kriisiviestintään, mutta herättää myös ajattelemaan luovasti, kunkin tilanteen edellyttämällä tavalla.
Tuomme strategisen ja operatiivisen ulottuvuuden rinnalle inhimillisen perspektiivin, jonka merkitys kriisien ennakoinnissa ja niistä selviytymisessä on usein unohdettu tai aliarvioitu elementti.
Onko organisaatiollasi selkeä kriisiviestintäsuunnitelma? Harjoitteletteko ja simuloitteko kuvitteellisia kriisitilanteita? Jos vastaat kyllä, olette jo pitkällä ja hyvällä tiellä. Ja silti: todellisuus on kuvitelmaa ihmeellisempää. Jaksomme toinen päivä tarjoilee reseptin yllättäviinkin kriisikäänteisiin.
Ennen kaikkea tämä kahden päivän intensiivijakso tarjoilee vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin. Miten pitää huolta organisaation ja sen ihmisten kriisinkestävyydestä epävarmassa, muutospitoisessa ja helposti leimahtavassa yhteiskunnallisessa ajassa? Miten toimintaympäristön muutokset vaikuttavat viestinnän strategiaan, rakenteisiin ja käytännön toimenpiteisiin?
Koulutuspäivän ajankohta: 16.4.2024
Sisältö: Kriisin kokijana on aina ihminen – yksin ja yhdessä toisten kanssa.
Yksilön, yhteisön ja mediayleisöjen mielenliikkeiden ymmärtäminen erilaisissa kriiseissä on avain oikein kohdistettuun ja sanoitettuun yhteisöviestintään. Kriisi käynnistää ihmisissä mentaalisen poikkeustilan, joka saa ajovoimansa emootioista. Siksi kriisiviestintä on tunteiden ja merkitysten johtamista. Tässä moduulissa pureudumme näihin prosesseihin. Haemme viestinnällisiä periaatteita ja ratkaisuja, joita viestijät voivat hyödyntää pyrkiessään vaikuttamaan kriisitilanteen kehitykseen.
Jos haluat ymmärtää median toimintaa kriisissä, pyri tunnistamaan kriisin keskiössä oleva tunne. Sitä mediakin seuraa, joskus jopa ruokkii sitä.
Kun ymmärrät yksilön ja yhteisön psykologisia prosesseja, pystyt rakentamaan itsellesi ja yhteisöllesi mentaalisen kriisinkestävyyden ja valmistautumaan viestinnällisesti juuri sinun organisaatiosi mahdollisiin kriiseihin. Lisäksi kriisin kohdatessa ymmärrät, miten puhutella kriisin eri osapuolia siten, että tilanne voidaan normalisoida. Tässä moduulissa teet analyysia oman yhteisösi emotionaalisesta toimintaympäristöstä sekä rakennat välineitä psykologisen turvallisuuden vahvistamiseksi.
Koulutuspäivän ajankohta: 14.5.2024
Sisältö: Kriisi on aina poikkeustilanne myös mentaalisesti. Sen keskellä toimivien ihmisten toimintakyky on ratkaisevaa organisaation selviytymiselle kriisin keskellä. Yksilöiden ja yhteisön resilienssikyky on kokoelma taitoja sekä toimintamalli, joilla voidaan tehdä psykologisesti turvallistavaa, tavoitteellista kriisiviestintää. Toimintakykyiset organisaatiot ja työyhteisöt ovat osa myös yhteiskunnan kykyä kestää kriisejä.
Tässä koulutusohjelman viimeisessä jaksossa kiteytämme yhdessä sen, mikä lisää ja mikä vähentää yksilön ja yhteisön resilienssiä kriisitilanteessa. Konkretisoimme keinoja, joilla voit vahvistaa omaa ja yhteisösi resilienssiä kriisin keskellä sekä tukea toipumista kriisin jälkeen.
Resilienssi näkyy kykynä selviytyä ja sopeutua sekä osoittaa luovuutta ja ratkaisukykyä häiriö- ja hätätilanteessa. Toimintakykyiset organisaatiot ja työyhteisöt luovat yhteiskunnan, joka kestää kriisejä. Resilienssin ytimessä on itsensä johtaminen, ammatillinen itsetunto ja osallistaminen. Kriisissä ihmisten toimintakyky on ratkaisevaa koko organisaation selviytymiselle. On tärkeää, että myös viestijä pystyy säilyttämään harkinta- ja toimintakykynsä henkisestikin kuormittavissa tilanteissa.
Tavoitteena on, että sinulla on tämän moduulin jälkeen kokonaisvaltainen ymmärrys kriisiviestinnän prosesseista ja työkaluista sekä suunnitelma oman organisaatiosi kriisiviestintätilanteiden toimintamalliksi.
Päätöstilaisuuden ajankohta: 12.6.2024
Sisältö: Päätöstilaisuudessa jaamme osallistujien todistukset sekä kuulemme ja keskustelemme projektitöistä.
Haluatko lisätietoja koulutusmoduulien sisällöistä?
Jättämällä yhteystietosi postituslistallemme lähetämme sinulle lisätietoa koulutusohjelmasta ja laajan kuvauksen koulutusmoduulien sisällöistä.
Kriisiviestinnän koulutusohjelma on suunniteltu ProComin vuosikymmenten kokemuksella yhdessä pitkän linjan viestintäammattilaisten kanssa. Ohjausryhmässä toimivat:
- Viestinnän asiantuntija ja sovittelija Anna Ståhle (ent. Sorainen)
- Senior Advisor, VTM, TM Taneli Hassinen
- Yliopistonlehtori, kriisiviestinnän tutkija VTT Salli Hakala
- Senior Advisor, FT Elina Melgin
- ProCom Oy:n koulutusjohtaja, Miia Rosenqvist
Ohjausryhmän jäsenistä Anna Ståhle, Taneli Hassinen, Salli Hakala ja Elina Melgin toimivat ohjelman pääkouluttajina. Koulutuksessa kuullaan myös muita asiantuntijoita sekä tutustutaan yritysten ja organisaatioiden kriisiviestintätyöhön case-esimerkkien avulla.
“Koulutusohjelma oli todella mielenkiintoinen ja kattava. Opettajat tunsivat aiheensa ja heiltä sai paljon uusia ajatuksia omaan tekemiseen. Varsinkin konkreettiset esimerkit antoivat paljon oppia kriisitilanteiden johtamisesta ja viestinnästä."
– Marja Merta, NRC Group Finland Oy
Pidätämme oikeudet muutoksiin.