Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

ProComin visio on maailman vastuullisin viestintäkulttuuri. Mitä se tarkoittaa? Mikä on vastuullista viestintää? Minulle vastuullinen viestintä on ennen kaikkea läpinäkyvää, faktapohjaista ja toisia arvostavaa.

Vastuullisella viestinnällä tarkoitamme siis ennen kaikkea viestintätapaa ja -osaamista sekä viestinnän ammattimaisuutta.

Entä miten eroavat vastuullinen viestintä ja vastuullisuusviestintä toisistaan? Jokaisen viestijän työpöydältä löytyy nykyään molempia. Samalla kun viestijät kannattelevat hyviä viestintätapoja ja eettistä, ammattimaista viestintäkulttuuria toimintaympäristöissään, ovat viestijät kunnostautuneet yritys- ja yhteiskuntavastuun substanssiosaajina. Tutuksi ovat tulleet GRI-raportit, YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, ESG-periaatteet, hiilijalanjälki, sosiaalinen vastuu, työturvallisuus, terveysturvallisuus, hiilijalanjälki ja ilmastotavoitteet.

Todennettu kilpailuetu

Vastuullisuus voidaan nähdä yhä selkeämmin kilpailuetuna yrityksille. Omalta työuraltani voin nostaa esiin kaksi esimerkkiä.

Finnairin kaukaa viisaat päätökset satsata moderniin ja vähäpäästöiseen lentokonelaivastoon hyödyttävät vielä vuosia myöhemmin, sillä päästökauppa ja asiakkaiden toiveet kompensoiduista lennoista toivat selkeän kilpailuedun.

Kansainvälisessä kongressibisneksessä puolestaan vastuullisuus on tapahtumatalolle must. Ilman oikeita sertifikaatteja ja läpinäkyvää vastuullisuusraportointia ei moniin tarjouskilpailuihin edes pääse mukaan. Ja monesti kilpa ratkeaa hyvien talojen välillä siihen, kuka hoitaa vastuullisuustyön parhaiten. Esimerkiksi opetusalan kongressi tuli Messukeskukseen tästä syystä.

Mutta entä vastuullinen viestintä? Voiko se olla kilpailuetu? Ehdottomasti kyllä. Vastuullisella viestinnällä ylläpidetään rakentavaa vuorovaikutusta ja synnytetään luottamusta. Luottamus on kestävän ja pitkällä tähtäimellä menestyvän liiketoiminnan tai organisaation perusedellytys. Esimerkiksi ostopäätökset ohjautuvat herkemmin luotettavaksi koetulle taholle. Viestinnällä on luottamuksen rakentamisessa merkittävä rooli.

Lue lisää ProComin visiosta verkkosivuillamme täällä tai Elina Melginin blogitekstistä täällä ja kuuntele Marian ProCast-jakso vastuullisesta viestintäkulttuurista täällä.

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös