Vuoden parhaat yhteisölehdet

Harkittua rohkeutta ja henkilöstön esiinmarssi

Viestinnän ammattilaiset ovat valinneet vuoden parhaat asiakas- ja henkilöstölehdet. Henkilöstölehdet-kategoriassa ykkössijan nappasi Wärtsilä Oyj:n WATTSUP. Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehdet -kategoriassa vuoden parhaaksi valittiin Gasum Oy:n Gasetti. Vuosittain järjestettävään ProComin Lehtikatsaukseen osallistui tänä vuonna 40 lehteä. Parhaat palkittiin tänään Helsingissä järjestetyssä Asiakas- ja henkilöstölehtipäivässä.

WATTSUPissa on henkilöstö komeasti esillä

Vuoden paras henkilöstölehti, Wärtsilän WATTSUP sai tuomaristolta kiitosta komeasta formaatistaan ja esteettisesti korkeatasoisesta julkaisusta. WATTSUPin pääosassa ovat erilaista työtä tekevät wärtsiläläiset eri puolilla maailmaa. Typografia on selkeää ja ehdottoman luettavaa rakentaen vähäeleisyydessäänkin lehdelle omaa ilmettä. Tuomariston mukaan kyseessä on selkeä, luettava ja ammattimaisen laadukkaasti toteutettu henkilöstölehti.

Toiselle palkintosijalle kategoriassa nousi useana vuonna palkintosijoilla ollut Helsingin kaupungin korkeatasoinen Helsingin Henki. Kolmantena palkittiin Helsingin Energian henkilöstölehti Impulssi.

Gasetti on harkittu, mutta rohkea

Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehtien parhaana viestinnän ammattilaiset palkitsivat Gasum Oy:n Gasetti-lehden. Tuomaristo kiittää Gasetin monipuolisuutta ja harkittuja valintoja. Arvostellun numeron piirroskantta kehuttiin rohkeaksi valinnaksi, jolla Gasetti onnistuu houkuttelemaan lukijaa. Lehden raikas yleisilme ja journalistinen lähestymistapa näkyvät niin visuaalisuudessa kuin muussakin sisällössä. Juttutyypit ja niiden pituudet sekä toteutustavat vaihtelevat, joten lukija ei uuvu liiallisen tekstimassan keskellä, vaan mielenkiinto pysyy etukannesta takakanteen. Tuomaristo piti Gasettia mukaansatempaavana kokonaisuutena.

Kakkossijan kategoriassa pokkasi viime vuonnakin kakkossijan saavuttanut OP-Pohjola-ryhmän asiakaslehti Chydenius. Kolmanneksi sijoittui Saarioinen Oy:n Saarioisten-lehti.

Palkittujen lehtien lisäksi tuomaristo myönsi kunniamaininnat kolmelle lehdelle.

Kunniamaininnan vuoden parhaana järjestölehtenä ansaitsi Suomen sairaanhoitajaliitto ry:n Sairaanhoitaja. Parhaan kokonaisuudistuksen kunniamaininnan sai Eläketurvakeskuksen Työeläke-lehti.

Verkkolehtiä oli mukana printtilehtiin verrattuna edellisvuoden tapaan vielä vähän. Verkkolehtien parhaana palkittiin kunniamaininnalla Wärtsilä Oyj:n Twentyfour7.

Tuomaristo Lehtien journalistista sisältöä katsauksessa arvioivat ET-lehden päätoimittaja Riitta Korhonen sekä toimittaja, kouluttaja Tiina Torppa. Visuaalista sisältöä arvioivat graafinen suunnittelija ja kuvittaja Lasse Rantanen ja Mondo-lehden Art Director, graafinen suunnittelija Katju Aro. Verkkolehtien erikoisarviossa lehtien teknistä toteutusta arvioi lisäksi Viestintätoimisto Luotsi Oy:n perustajaosakas, viestinnän ja median asiantuntija Marko Haikonen.

Lisätietoja:
Laura Kaustinen, johtaja, viestintä ja koulutus, ProCom, puh. 0400 757 228,
laura.kaustinen@procom.fi

Asiakas- ja henkilöstölehtipäivä on ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n vuosittain järjestämä tapahtuma, jossa palkitaan Lehtikatsaukseen ilmoittautuneista lehdistä parhaat. Riippumaton tuomaristo analysoi lehdet ja antaa jokaiselle lehtiarvioon osallistuvalle yhteisölle yksityiskohtaisen raportin lehdestä. Yrityksillä ja yhteisöillä on arviosta merkittävä hyöty lehtiensä kehittämistyössä.

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on lähes 2500 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla, julkishallinnossa ja järjestöissä. ProComin Lehtikatsaus on järjestetty yli 20 kertaa.

Kommentoi