Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

ProCom uutisoi lahjoituksestaan Helsingin yliopiston yhteisöviestinnän työelämäprofessuuria varten. Samalla käynnistyi varainhankinta professuurille, jonka tavoitteena on paitsi jatkaa Osmo A. Wiion ja Leif Åbergin pohjustamaa menestystä, myös rikastaa koko alan opetusta uudella tavalla.

Työelämäprofessuurin varainhankintaprojekti ei ole syntynyt tyhjästä. Se on looginen jatke sille ilmiölle, joka alkoi jo vuosia sitten. Kyseessä ovat yliopistolaitokseen kohdistuneet profiloitumispaineet, leikkaukset ja linjaukset, joiden seurauksena myös HY:n yhteisöviestinnän professuuri kohdennettiin toisiin tehtäviin.

Helsingin yliopiston ensimmäisen organisaatioviestinnän oppituolin haltija professori Osmo A. Wiio oli kansainvälisesti tunnettu. Häntä seurannut professori Leif Åberg kehitti organisaatioviestinnän opetusta ja tutkimusta koko uransa ajan. Kun professori Åberg jäi eläkkeelle hänen hoitamansa professuurin alaa ei kuitenkaan yliopiston uusien linjausten mukaisesti enää kohdennettu selkeästi organisaatioviestintään, vaan laajemmin viestinnän opetukseen ja tutkimukseen. Tämä johti tilanteeseen, jossa organisaatioviestinnän tutkimuksen ja opetuksen tulevaisuus jäi epävarmaksi.

Pettymyksestä uuteen nousuun

Tilanteen johdosta heräsi yliopistossa ja ProComin piirissä ajatus tehdä asialle jotain. Syntyi idea varainhankinnasta professuuria varten eli yhteisymmärrys siitä, ettei yhteisöviestintään panostettu kansainvälinen maine valuisi hukkaan.

Helsingin yliopiston viestinnän oppiaine on viimeisten vuosien aikana kehittynyt nopeasti yhdeksi Euroopan johtavista viestinnän alan opetus- ja tutkimusyksiköksi. Arvostetussa yliopistojen välisessä kansainvälisessä vertailussa (QS World University Ranking) oppiaine sijoittui vuonna 2013 sijalle 43 ja vuonna 2015 sijalle 49.

Pohjoismaisista yliopistoista sen edelle sijoittuvat ainoastaan Oslon sekä Århusin yliopistot. Helsingin yliopiston viestinnän oppiaine on Suomen kansainvälisesti menestyksekkäin viestinnän opetus- ja tutkimusyksikkö. Suomen Akatemian arvioinnissa (2013) todettiin: ”The unit is the most internationally visible and active institution in Finnish communication and media studies”.

Aliresurssoitu viestintä

Pohjoismaalaisiin ja suomalaisiin median ja viestinnän alan oppiaineisiin verrattuna Helsingin yliopiston viestinnän opetus on kuitenkin selvästi aliresursoitu. Esimerkiksi Oslon yliopiston viestinnän laitoksella on 13 professoria, Kööpenhaminan yliopiston vastaavalla laitoksella 10 professoria ja Tampereen yliopiston viestinnän yksikössä 10 professoria. Helsingin viestinnän oppiaineessa on 3 professoria. Henkilötyövuosiakin on vähemmän kuin Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistoissa ja Aalto-yliopistossa.

Oppiaineen strategisena tavoitteena on nousta vuosien 2015–2020 aikana maailman 30 parhaan viestinnän yksikön joukkoon ja kolmen parhaan pohjoismaisen joukkoon. Varainhankinta kansainvälisen tason työelämäprofessuuria varten on tärkeä askel kohti kovia tavoitteita. Samalla se antaa mahdollisuuden uudenlaiseen yhteistyöhön valtakunnallisella tasolla.

Organisaatioviestinnän työelämäprofessorin, mikäli sellaiseen varat saadaan hankittua, keskeisiä tehtäviä ovat:

  • edistää ja tehdä kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta globaalista ja eurooppalaisesta kehityksestä organisaatioviestinnän alalla,
  • tuoda erityisesti viestinnän digitalisoitumista koskevaa kansainvälistä tutkimustietoa ja kansainvälisiä parhaita käytäntöjä Suomeen ja
  • antaa organisaatioviestinnän alan opetusta ja ohjata maisteri- ja tohtoriopiskelijoita.

Vaikka professuurin sijaintipaikka on HY:ssä, tavoitteena on, että työelämäprofessorin opetus- ja ohjaustehtävänsä sisältää vierailuluentoja ja opiskelijoiden ohjausta myös muissa Suomen yliopistoissa (Jyväskylä, Tampere, Turku, Vaasa).

Tarkoituksena on, että professuuriin kuuluu myös aktiivinen yhteydenpito suomalaisiin organisaatio- ja yhteisöviestinnän toimijoihin.

Olen iloinen ja kiitollinen, että ProCom ry tukee uudenlaista yhteistyötä organisaatioviestinnän eteen.

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n rahaston sivut >>

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös