Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Viestintästrategia tuo vakautta ja vaikuttavuutta epävarmoihin aikoihin

Julkaistu

Epävarmoina aikoina yrityksellä on oltava selkeä suunta, yhteisesti ymmärretty visio ja sen mukaiset teot. Jos nämä puuttuvat, mitä viestijä voi tehdä?

Meidän suomalaisten tuntuu olevan vaikea tehdä valintoja tai ainakin kirjata niitä strategiaan. Monen strategia on kuin päättymätön bullet-lista, jossa ei ole tarttumapintaa. Ehkä juuri siksi edes ylin johto ei muista, mitä strategiaan on kirjattu, saati ymmärrä kirjauksia samalla tavoin.

Yllättävän monelta kirjallinen strategia puuttuu kokonaan.

Strategisen viestinnän näkökulmasta tilanne on haastava. Sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä on vahva vaikutus yrityksen arvoon henkilöstön, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien silmissä.

Arvioita kumppaniyrityksen liiketoiminnan jatkuvuuden näkökulmasta tehdään joka päivä. Eikä kyse ole enää vain toimitusvarmuudesta tai halvimmasta hinnasta.

Yhä enemmän vaakakupissa painavat esimerkiksi asiakaskokemus, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnan uskottavuus. Näissä kaikissa viestintä on avainroolissa.

Tuore kysely: joka neljäs pk-yritys vailla viestintästrategiaa

Viestinnän strategista roolia ei kuitenkaan aina ymmärretä. Työsarkaa on etenkin PK-yrityksissä, joissa on töissä valtaosa yksityisen sektorin työntekijöistä Suomessa.

Viestintätoimisto Aivelan teettämään tuoreeseen kyselytutkimuksen vastasi 200 yrityspäättäjää eri puolelta Suomea 5–1000 henkilöä työllistävistä yrityksistä. Vastaajat edustavat yrityksen ylintä johtoa, keskijohtoa, esihenkilöitä ja toimihenkilöitä. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Bilendi.

Kysely kertoo, että useammassa kuin joka neljännessä (26 %) pk-yrityksessä ei vielä ole viestintästrategiaa. Sisältöstrategia puuttuu yhtä monelta pk-yritykseltä.

Toisesta vinkkelistä katsottuna kysely tuo myönteisen viestin. Jo kolme neljästä pk-yrityksestä on rakentanut itselleen jonkinlaisen dokumentin, joka ohjaa viestintää ja sisällöntuotantoa. Hyvä niin, sillä tutkimukset osoittavat, että menestyneimmiltä yrityksillä nämä löytyvät.

Jos strategia on, sitä ei ymmärretä tai siitä ei viestitä

Mitä viestijä voi tässä tilanteessa tehdä? Odotella aikoja parempia? Vaihtaa työpaikkaa? Ei, vaan ajatella roolinsa uudelleen.

Viestijät ovat yleisjohdon kanssa samankaltaisessa roolissa – heillä on usein yhteydet koko organisaatioon sekä suureen osaan olennaisista sidosryhmistä ja vaikuttajista. He vastaavat koko organisaation viestintäkyvykkyydestä.

Sellaisessa roolissa ei tarvitse alistua vain toteuttamaan strategian linjauksia – etenkään, jos niitä ei ole. Aikaisemmat selvitykset osoittavat, että vain joka kolmannella pk-yrityksellä ylipäätään on kirjallinen strategia.

Viestijä voi ottaa aktiivisen roolin vision ja strategian muotoilussa ja samalla varmistaa, että henkilöstö otetaan mukaan strategiatyöhön. Ovi tälle muutokselle on auki, koska kuluneet vuodet ovat nostaneet viestinnän arvostusta. Lisäksi tälle on suuri tarve.

Aivelan tutkimuksessa useampi kuin joka kymmenes kyselyyn vastanneista oli samaa mieltä väittämästä: "Strategia jää liian ylätasolle, enkä ymmärrä sen yhteyttä työni arkeen." Runsas kolmasosa oli sillä kannalla, että heidän yrityksessään strategiasta on viestitty liian vähän.

“Parhaassa tapauksessa strategia tehdään yhdessä henkilöstön kanssa. Silloin se tulee osaksi työn arkea jo luonnosvaiheessa.” 

Viestijänä sinulla on nyt tuhannen taalan mahdollisuus toimia organisaatiosi suunnannäyttäjänä ja strategisen ajattelun kehittäjänä, oli teillä strategiaa tai viestintästrategiaa tai ei.

Aktiivisin teoin sinun on mahdollista auttaa paitsi näkemään viestintä investointina kuluerän sijaan, myös auttaa kohti menestyksekästä liiketoimintaa.

Mistä aloittaa?

Aloita inspiroitumalla ja hakemalla parhaat vinkit strategisen ajattelun ja viestintästrategian kehittämiseen ProComin Aamu ytimessä -tilaisuudesta teemalla Strategisella viestinnällä ajatusjohtajaksi keskiviikkona 27.4. kello 9–10.30. Maksuton tapahtuma on suunnattu ProComin jäsenille.

Tilaisuudessa me – ja toivottavasti myös sinä – jaamme parhaat vinkit ja perustellut näkemykset siitä, miten viestijä voi auttaa johtoa ja koko organisaatiota kulkemaan kohti ajatusjohtajuutta.

P.S. Ollaan toki yhteydessä myös sitä ennen. Vaihdetaan ajatuksia esimerkiksi LinkedInissä, jossa toimii ryhmä nimeltä Strategiasta viestimässä. Olet lämpimästi tervetullut ryhmään, jossa voimme verkostoitua ja vaihtaa ajatuksia strategisesta viestinnästä sekä ennen että jälkeen huhtikuun tilaisuuden.

Kirjoittajat

  • Aino Pajukangas

    viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja

    Kirjoittaja työskentelee viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtajana. X: @Pajukangas, Instagram: @aivela.fi

    Lue lisää kirjoittajalta
  • Kati Keronen

    Kati Keronen on strategiseen viestintään erikoistuneen Valorian toimitusjohtaja. Kati on viestinnän ammattilainen, tulevaisuusajattelija, palkittu tietokirjailija ja pidetty viestinnän kouluttaja. Työssään hän auttaa organisaatioita uudistumaan ja luomaan tarinoita, jotka tunnetaan.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös