Viestijät vuorovaikutuksessa
Julkaistu
-
Outi Paasonen on viestinnän asiantuntija…
Ei liene uutta, että sanavalinnoilla on viestinnässä merkitystä. Mutta ymmärrämmekö me viestijät itse kiinnittää huomiota siihen, miten luomme edellytyksiä tai esteitä vaikuttavalle viestinnälle sanoilla? Osaammeko kulloinkin puhua niistä asioista, joita todella tarkoitamme, vai puhummeko yleisellä tasolla viestinnästä? Miten vastaanottajat silloin tulkitsevat viestimme?
Väitän, että sana viestintä aiheuttaa turhan monissa vastaanottajissa reaktion, jota emme tarkoittaneet mutta jonka seuraukset löydämme edestämme. Monelle viestintä viittaa nimenomaan viestintätiimin tonttiin eikä omiin työtehtäviin. Se voi myös vahvistaa mielikuvaa, että kaiken viestintään liittyvän voisi ulkoistaa viestintätiimille. Meidän viestijöiden olisikin syytä työyhteisön sparraamisen rinnalla pohtia omaa jokapäiväistä vuorovaikutustamme ja sen vaikutusta siihen, mihin työllämme pyrimme. Olen itsekin pitänyt uusille kollegoille lukuisia sisäisen viestinnän perehdytyksiä ja sittemmin havahtunut miettimään, mihin he ovatkaan kokeneet saavansa perehtyä.
Viestijät muistuttavat mielellään, että johtaminen on viestintää. Viestijöiden kesken nousee monesti kuitenkin esiin se, etteivät johtajat aina tunnu ymmärtävän viestinnän merkitystä. Esihenkilöidenkin rooli johtamisviestinnässä jää epäselväksi. Asiantuntija puolestaan kenties odottaa, että viestintätiimi kirjoittaa kaikki viestittävät tekstit. Miten löytää ulos tästä kehästä?
Haastan meidät viestijät pohtimaan meille itsestäänselvältä tuntuvaa asiaa: mitä viestintä oikeastaan on. Meidän pitää käyttää sanoja, joista arkipuheessamme ja ilman selityksiä ilmenee, että johtajan työ on vuorovaikutusta. Meidän pitää osata sanoittaa toimintamme niin, että myös esihenkilöt tunnistavat roolinsa osana vuorovaikutuksen kulttuuria. Vuorovaikutuksessa kohderyhmiensä kanssa asiantuntija saa tuotua osaamisensa esille ja oppii heiltä kenties uuttakin. Viestintätiimi toki on mielellään mukana luomassa yhdessä vuorovaikutuksen edellytyksiä ja kannustamassa alkuun.
Haastan meidät viestijät pohtimaan meille itsestään selvältä tuntuvaa asiaa: mitä viestintä oikeastaan on.
Vuorovaikutus on olennainen osa organisaation ja työyhteisön menestymistä, ja se vaatii jatkuvaa kehittämistä ja kehittymistä sekä organisaation että yksilön tasolla, työtehtävästä ja asemasta riippumatta. Itse aion jatkaa työyhteisön paremman vuorovaikutuksen missiotani, jossa ovia uusiin oppeihin ja maailmoihin aukeaa jokaisesta kohtaamisesta.
Vuorovaikutus on kaikkien asia!
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Outi Paasonen
Outi Paasonen on viestinnän asiantuntija, joka innostuu erityisesti työyhteisöviestinnästä, muutoksesta ja ketterästä viestinnästä. Twitter: @outipaasonen