Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Syyskuun Applen tapahtumassa julkistettiin teknologia-yleisöä innostuttavia uusia laitteita (mm. uusi tabletti ja uusi Apple TV), toiminnallisuuksia sekä esiteltiin Applen puhelimien uusi käyttöjärjestelmä. Erityisesti tämä viimeinen on synnyttänyt paljon keskustelua mediassa. Käyttöjärjestelmä nimittäin tarjoaa mahdollisuuden estää tai blokata (ad blocking) mainokset verkkoa selatessa.

Kysymys kuuluukin, onko blokkaamiselle mobiilissa (mainonnan esto-ohjelmathan eivät sinällään ole uusi ilmiö) tarvetta ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Internetin kasvaessa ja sivustojen määrän lisääntyessä myöskin mainonta (ja sen tarve) on lisääntynyt. Mainostajien kilpailu kuluttajien huomiosta on puolestaan johtanut siihen, että osasta bannerimainoksista on tullut suorastaan häiritseviä ja päällekäyviä. Suurimmalle osalle verkkoa joskus sellanneista on varmasti useammin kuin kerran tullut vastaan bannereita, jotka vilkkuvine tehosteineen, pop-up ikkunoineen ja itsestään käynnistyvine multimedia-videoineen ovat aiheuttaneet jos jonkin asteista ärsytystä.

Kuluttajan näkökulmasta blokkaamisesta voi siis olla paljonkin hyötyä (jos siis ottaa mainonnan eston - käyttöönsä) – ainakin lyhyellä tähtäimellä. Kun mainokset eivät enää lataudu, mobiiliverkon käyttökokemus on parempi (tai vähemmän ärsyttävä), nopeampi ja vieläpä akkuakin kuluu vähemmän.

Mainostajien ja julkaisijoiden kannalta tilanne on kuitenkin jonkin verran synkempi. Pelkästään Yhydysvalloissa mainontaan on laskettu käytettävän 189 miljardia dollaria tämän vuoden loppuun mennessä. Summa on melkoinen ja voi vain miettiä, mitä moisen määrän menetys voisi tarkoittaa jo pelkästään mainosalalle.

Osa julkaisijoista myös kokee mainonnan blokkaamisen olevan suorastaan rike verkon perimmäisiä pelisääntöjä kohtaan.

Täytyy muistaa, että erinäiset verkon mainokset ovat perimmäinen syy siihen, miksi verkosta on saatavila niin runsaasti ja niin rikasta tietoa ilmaiseksi. Sivustojen ylläpito rahoitetaan usein pääasiaassa mainonnalla. Nykyinen malli toimii niin että media ja julkaisijat tarjoavat ilmaista sisältöä verkon kävijöille, ja vaihtokauppana kävijöiden tulee sietää mainoksia.

Vaikka kuluttajien hyötyjä on suhteellisen helppo listata, on kuitenkin vielä epäselvää, mihin mahdollisesti kasvava mainonnan estäminen voi johtaa. Sen lisäksi että bannerimainosten tekoon käytetyt resurssit tulisi miettiä uusiksi, tulisi myös verkon rahoittamisen malli uudistaa. Natiivimainonta ja sisältömarkkinointi ovat jo vahvassa kasvussa, mutta laadukkaan sisällön suunnittelu ja toteutus vievät huomattavasti enemmän aikaa ja siten ovat myös kalliimpia. Kaikilla ei tule tähän olemaan varaa ja siksi onkin hyvin mahdollista, että osa saiteista tulee tämän pelin häviämään.

Pahimmillaan tämä voi johtaa siihen, että laadukkaat sisällöt vähenevät, ja siten myös valinnanvara pienenee. Haluammeko verkon käyttäjinä ottaa tämän riskin, tai toisaalta, onko meillä muitakaan vaihtoehtoja?

Kirjoittaja