Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Superviestijä – mikä se on ja miten sellaiseksi tullaan?

Julkaistu

  • Pia Rusanen

    Töissä myynnin johdon tukena ja sisäisen viestinnän parissa…

Luin juttua superkoodareista, noista halutuista yksilöistä, jotka koodaamisen lisäksi ymmärtävät yrityksien toimintaa ja osaavat vielä kehittää näiden liiketoimintaakin. Ryhdyin pohtimaan samaa viestijän näkökulmasta: millainen on superviestijä ja miten sellaiseksi tullaan? Voisiko superviestijä olla esimerkiksi hän, joka hallitsee viestinnän ja ymmärtää mistä yrityksen eurot ja ansainta muodostuvat, mutta myös puhuu sujuvasti asiakasta?

Superviestijän mix: viestintäosaaminen, liiketoimintaosaaminen ja asiakasymmärrys

Superviestijän resepti voisi muodostua kolmesta aineksesta: viestintäosaamisesta, liiketoimintaosaamisesta ja asiakasymmärryksestä.

Viestintäosaaminen lienee näistä kaikista selkein. Vähän niin kuin se, että superkoodari osaa koodata. Nykypäivänä viestintä on muuttunut miltei jokaisen hommaksi, joten viestinnän ammattilaisen on enenevissä määrin osattava myös toimia sisäisenä konsulttina sekä ”fasilitoijana ja valmentajana, sparraajana, jotta muut voisivat viestiä” – hienosti sanottu @KatjahNiemi blogitekstissä Vain muutos on pysyvää – miten käy viestijän?. Toki omaa viestintäosaamistakin täytyy kehittää jatkuvasti, lukaise vaikka @Tandefeltin blogista 10 taitoa mitä viestinnän ammattilainen tulevaisuudessa tarvitsee.

Liiketoimintaosaaminen, eli se, että ymmärtää miten yritys toimii, mistä ansainta tulee, millaisia asiakkaita ja tuotteita on tarjolla ja kuinka toimialalla hommat hoidetaan muodostaa toisen peruspalikan. Kun ymmärtää liiketoimintaa, ymmärtää myös miten eri asiat yrityksen toiminnassa liittyvät toisiinsa.

Voisiko siis superviestijän liiketoimintaosaamiseen kuulua talouden ja toimialan perusymmärryksen lisäksi se, että tämä hahmottaa isompia kokonaisuuksia ja toimii sen puolesta, että muutkin ymmärtäisivät näitä paremmin?

Mutta miten tulla liiketoimintaosaajaksi? Talouden ja sanaston ymmärtäminen auttaa alkuun, ja esimerkiksi Millan blogista löytyy vinkkejä perusliiketoimintaosaamisen kehittämiseen, kun taas Villen blogista siihen, miten ymmärtää paremmin taloutta ja numeroita. Lisäksi on hyvä miettiä, että mihin kaikkeen oma toiminta liittyy ja mihin omalla toiminnallaan haluaa vaikuttaa. Ehkä tylsä, mutta tehokas tapa on keskustella eri ihmisten kanssa asioista – miksi jotakin tehdään ja mikä on tekemisen tavoite?

Superviestijä toimii asiakkaan tulkkina kysyen: onko tämä oikeasti sellaista, mitä asiakas tarvitsee ja haluaa?

Asiakasymmärrys, kolmas perusaine, kulkee käsi kädessä liiketoimintaosaamisen kanssa. Kun puhutaan asiakasta, niin ymmärretään mitä asiakas haluaa ja tarvitsee – tämän myötä voidaan tehdä asiakkaan tarvitsemia tuotteita ja palveluita. Yksi organisaatioiden haasteista onkin usein se, että välillä eri tekijöillä on täysin omanlainen käsityksensä asiakkaan tarpeista.

Voisiko superviestijä auttaa rikkomaan näitä siiloja ja ohjata tekemistä yhteiseen suuntaan? Superviestijä toimisi asiakkaan tulkkina kysyen: onko tämä oikeasti sellaista, mitä asiakas tarvitsee ja haluaa?

Mutta miten opetella puhumaan asiakasta? Kuten tiedämme, asiakasymmärrys syntyy mittaamalla ja keräämällä dataa eri menetelmillä eri kanavista. Viestijän tiedonhankintamenetelminä toimivat esimerkiksi asiakaspalautteet, erilaiset kyselyt, (verkko)keskustelut ja tilaisuudet. Asiakkaiden haluihin ja tarpeisiin pääsee sisälle olemalla läsnä siellä, missä asiakkaatkin ovat.

Superviestijä on Batman!

Superviestijä on kuin Batman ­– hän on (lähes) tavallinen ihminen, jonka supervoimat syntyvät siitä, että hän ymmärtää sekä liiketoimintaa, asiakasta että viestintää. Superviestijä treenaa rankasti ja laajentaa osaamistaan jatkuvasti kaikilta kolmelta osa-alueelta, käyttää sujuvasti erilaisia apuvälineitä ja uutta tekniikkaa, sekä innostaa muita supertekijöitä.

Viestijä kyselee, sparraa ja tuo esiin uusia näkökulmia.

Superviestijä ei ole luodinkestävä eikä hän osaa lentää ilman apua. Sen sijaan hän osaa hyödyntää erilaisia työkaluja, pärjää uusissa ja muuttuvissa tilanteissa monipuolisuutensa ja näkemyksensä kautta sekä ympärillä olevien ihmisten avulla. Viestijä kyselee, sparraa ja tuo esiin uusia näkökulmia. Superviestijän tavoite voisi näiden lisäksi ollakin isojen kokonaisuuksien hallitseminen ja muiden supertekijöiden ohjaaminen samaan, asiakkaan tarpeiden määräämään suuntaan.

Superviestijäksi voi tulla tekemällä hyvin pitkälle sitä, mitä viestijä jo tekee, mutta näkökulmia laajentamalla. Mieti omaa sisäisen konsultin ja sparraajan rooliasi – mihin haluat vaikuttaa omalla toiminnallasi? Riko siiloja, tuo toimijoita yhteen, opettele puhumaan sujuvasti asiakasta, kysy kysymyksiä, pyydä perusteluita ja käy rohkeasti keskusteluja – ja ehkä jonakin päivänä olet viestinnän Batman.

Kirjoittaja

  • Pia Rusanen

    Töissä myynnin johdon tukena ja sisäisen viestinnän parissa @OP-Ryhma, intohimoinen ketterien toimintatapojen edistäjä ja agile master. Vapaalla usein liikkumassa, keittiössä tai reissussa. @pia_rusanen

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös