Organisaatiomedia: tunne asiakkaasi ja tavoitteesi
Julkaistu
-
Kirjoittaja on ProComin viestintä- ja…
Netprofile Finland -viestintätoimiston seniorikonsultti ja osakas Sallamaari Muhonen kehottaa organisaatiomedioita paneutumaan yleisöjensä arvostuksiin.
Kaikki alkaa perusasioista. Hyvässä organisaatiomediassa tärkeintä on tunnistaa sidosryhmä, jolle puhutaan ja tiedostaa toiminnan tavoitteet, kertoo seniorikonsultti ja Oma Media 2019 -arvion tuomari Sallamaari Muhonen.
– Kun tietää, mihin pyritään ja keille tätä tehdään, näkökulmien löytäminen sisältöjen käsittelyyn ja tuottamistapaan on helpompaa.
"Eläkää yleisön hermolla. Vaivautukaa tuntemaan heidät paremmin."
Muhoselle on tullut vastaan tilanteita, joissa viestijät ovat jämähtäneet rutiineihin esimerkiksi henkilöstö- tai asiakaslehden tekemisessä. Julkaisua tehdään, koska sitä on aina tehty.
Sidosryhmistä pitäisi jaksaa innostua aina uudelleen: Millaisia he nyt ovat, mikä heitä kiinnostaa, mikä heitä kutkuttaa. Millä heidät voisi yllättää tai ilahduttaa ja miten heitä voi hyödyttää.
– Eläkää yleisön hermolla. Vaivautukaa tuntemaan heidät paremmin, hän yllyttää.
Oma media omilla ehdoilla
Kun tavoitteet ja yleisö ovat selvillä, organisaatio voi tehdä tarpeeseen vastaamaan esimerkiksi podcastin, videosarjan, tuottaa lehteä tai tapahtumasarjan, ylläpitää intranetiä tai vaikkapa luoda uuden sovelluksen.
Entä miksi oma media kannattaa ja mitä sillä voi saavuttaa? Muhonen kertoo syitä ja etuja.
- Oma media antaa vapautta.
– Omassa mediassa ei olla riippuvaisia siitä, mitä mainostajat haluaisivat tehdä ja mikä on mainostajille kiinnostava tai riittävän suuri kohderyhmä. Organisaation kustantamassa omassa mediassa on vapaus ja mahdollisuus puhutella juuri heitä, joiden kanssa vuorovaikutus on tärkeää.
- Oma media osuu mainontaa täsmällisemmin.
– Jos yrittää haukata liian ison palan ja liian monipuolisen kohderyhmän, voi päätyä tilanteeseen, jossa ei ole mitään kellekään.
- Oma media vaikuttaa.
– Onnistuneet ja oikeaan aikaan tarjotut sisällöt ruokkivat kiinnostusta ja vahvistavat asiakassuhdetta, henkilöstön tyytyväisyyttä tai lisäävät sidosryhmän tietoisuutta siitä, mitä oikeasti tehdään.
- Oma media on tehokas.
– Vaikka organisaatiolla olisi täsmällinen kohderyhmä, kaikkia et ehtisi tapaamaan tai et pysty osumaan yhteydenotollasi ajankohtaan, joka olisi vastaanottajalle sopiva. Oma media on hyvä vaihtoehto, sillä sitä sidosryhmät voivat kuluttaa omilla ehdoillaan.
- Oma media on haluttava.
– Kun media on kiinnostava ja mielenkiintoisesti paketoitu sekä välitetty, ihminen haluaa kuluttaa sitä. Silloin hän viihtyy joko brändin, tiedon tai molempien pauloissa.
Oma Media antaa näköalapaikan organisaatiomedioihin
Muhosen mielestä Oma Media -kilpailun parasta antia organisaatioiden viestinnän suunnittelijoille on mahdollisuus kartoittaa toimialan nykytilanne ja saada katsaus sellaisiinkin medioihin, joissa ei itse ole kohderyhmänä. Hän uskoo, että nähtävissä tulee olemaan runsaasti hyviä ideoita, toteutuksia ja mielenkiintoisia sisältöjä.
– Tämä kilpailu on omiaan tuomaan näkyväksi koko kirjon ideoita ja tapoja osallistaa ja sitouttaa omaa henkilöstöä tai asiakaskuntaa.
"Haluaisin yllyttää ilmoittamaan Oma Media -kisaan myös pienemmänkin kohderyhmän hyvin tavoittaneen median."
Tuomaroinnissa Muhonen kiinnittää huomionsa siihen, että organisaatio on hahmottanut sidosryhmänsä ja todella paneutunut sen tarpeisiin ja löytänyt omintakeisen tavan vastata niihin.
– Tuomarin vinkkelistä on todella mielenkiintoista seurata, millaisia oivalluksia kohderyhmän tavoittamisessa on eri organisaatioissa tehty ja kuinka ne on onnistuttu paketoimaan median muotoon.
Viime vuonna Oma Mediassa voiton vei Pirkka, joka onnistuu vuodesta toiseen puhuttelemaan laajaa yleisöä. Muhonen kehottaa myös pienempien yleisöjen medioita osallistumaan.
– Sarjajako antaa kyllä menestymisen mahdollisuuksia myös täsmämedialle. Haluaisin yllyttää ilmoittamaan Oma Media -kisaan myös pienemmänkin kohderyhmän hyvin tavoittaneen median.
Blogiteksti on julkaistu syyskuussa 2019.
Oma Media 2020 -arvioon ilmoittautuminen on käynnissä vuoden 2020 loppuun asti! Lue lisää >
Kirjoittaja
-
Elina Ukkonen
Kirjoittaja on ProComin viestintä- ja markkinointisuunnittelija.