Olet tässä
Julkaistu
-
Päivisin viestintäkonsultti, Ahjo Communications.
Tänään on se väärin että uskoo ihmeisiin
että uskoo tyhmyydelle jonkin mitattavan rajan
ajan jolloin karja suostu teurasautoon ei
- Olet tässä, A.W. Yrjänä
Inhokkilauseisiini on vuosia kuulunut “media on murroksessa”. No shit! Vesi on myös märkää, ruoho vihreää eikä Arsenal voita Valioliigaa tänäkään vuonna. Onhan näitä itsestäänselvyyksiä.
Meidän on mieluummin puhuttava enemmän ja selkeämmin siitä, mihin tämä murros meitä vie. Mediatalojen talousvaikeudet, ylipaineistetut toimittajat ja klikkijournalismi ovat olleet tosiasioita jo monta vuotta. Yksi seuraa toista ja toinen kolmatta tässä ketjussa.
Valtaosalle lukijoista tällä ei ole ollut juuri väliä. Jos paikallislehti sakkaa, luetaan maakuntalehteä. Jos maakuntalehti typistyy, aletaan lukea valtakunnallista. Jos se muuttuu tylsäksi ja haastavaksi, selataan Facebookia ja luetaan värikästä ja revittelevää viihdemediaa.
Ja sitten vasara kohtaakin naulan ja alkaa syntyä jälkeä, vaikutuksia ja muutosta. Yksi muutos nähtiin kesällä Briteissä ja toinen äskettäin Yhdysvalloissa.
Mulla on sulle kaks sanaa: lähde… kritiikki!
Median ahdingosta ei voi vetää suoraa janaa Trumpiin ja Brexitiin. Maailma on siihen liian monimutkainen ja asioita tapahtuu lehtien palstojen ulkopuolellakin.
Länsimaiden suuntaa rakennetaan kuitenkin juuri nyt kansan hupenevan keskittymiskyvyn päälle. Rakennusurakan palikoita ovat klikkiotsikot, jotka pönkittävät lukijoiden omia mielipiteitä, virheellisiä käsityksiä ja ennakkoasenteita. Elannokseen valeuutisia Facebookiin kirjoittava Paul Horner uskoo, että hänellä oli osansa Trumpin valinnassa Yhdysvaltain presidentiksi.
Maailman mahtavin henkilö valittiin virkaansa ehkä osittain sen vuoksi, etteivät ihmiset viitsi tai halua tarkistaa, ovatko heidän lukemansa kuumehoureiset salaliittoteoriat totta. Se ei ole enää mediakasvatuksen paikallaan junnausta, vaan väkevää taantumusta.
On aloitettava alusta. Jo kouluissa on opetettava, miten tärkeää on erottaa väärä tieto oikeasta. Meillä siihen onneksi näyttäisi olevan mainiot edellytykset: suomalaisista nuorista 83 prosenttia näki terveen, kotimaisia sisältöjä tuottavan median tärkeänä.
Osta hyvä ihminen se elitistinen valtamedian lehti
Median murros (hyh) ei tule hidastumaan. Median on muututtava ja opittava monipuolisempia näkökulmia, jottei se lue Trumpin kaltaisia ilmiöitä jatkossa katastrofaalisen väärin ja jää kiinni housut nilkoissa.
Kansan on kuitenkin jaksettava tukea myös laatujournalismia ja oltava valmiita maksamaan siitä. Se on huimaa vauhtia muuttuvassa maailmassa kuin kartta, johon on maalattu se kuuluisa avulias punainen piste: “Olet tässä”. Ei ole väärin olla eksyksissä, mutta siellä on vaarallista viihtyä.
Koska pidän runoista, lopetan tämän tekstin kuten sen aloitinkin. Toivottavasti tämä olisi vain kyyninen mietelmä eikä tulevaisuuden normi.
Kansa sitä, kansa tätä
vaan ei tiedä ettei tiedä
kun ei ole, kun ei tule
viisaudessa kummemmaksi yhtä suurta arvoitusta
yksikköä, yksilöä - kamarissaan korisevaa kaukosäädinkuningasta
- Ruisperkele, A.W. Yrjänä
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Tuomas Mäkinen
Päivisin viestintäkonsultti, Ahjo Communications. Öisin rikollisuutta vastaan taisteleva sankari. Twitterissä: @tjamakinen