Miten viestitään Suomen parhaissa työpaikoissa?
Julkaistu
-
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Nordic Healthcare Group
Ilmianna työkaverin hyvä teko. Kollegalta saatu tunnustus tuntee erityisen hyvältä. Positiivinen palaute kannattaa nostaa esiin, jotta onnistumisen iloa voidaan jakaa kaikkien kanssa. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten yhdessä Suomen parhaista työpaikoista viestitään.
Suomen parhaat työpaikat 2014
Suomen parhaat työpaikat on jälleen julkaistu ja kilpailu on erittäin kovatasoista. Great Place to Work Institute Finland (GPTW) on listannut parhaat 50 työpaikkaa kolmessa eri sarjassa organisaation koon mukaan. Yritykset haluavat selvästi profiloitua hyvinä työpaikkoina; tämä on positiivinen uutinen myös työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteelle tehdä Suomesta Euroopan paras työelämä vuoteen 2020 mennessä.
Patenttitoimisto Boco IP (ent. Borenius & Co) on ollut jo useamman vuoden mukana tutkimuksessa, ja tällä kertaa sijoituksemme olitoinen pienten organisaatioiden sarjassa. Bocolaiset ovat ylpeitä työpaikastaan ja minulle on kunnia olla osa tätä hienoa työyhteisöä.
Avoin ja vuorovaikutteinen viestintä hyvän työpaikan kulmakiviä
Viestinnän ammattilaisen näkökulmasta tulee ensimmäisenä mieleen, mikä rooli viestinnällä on hyvän työpaikan rakentajana. Aika merkittävä sanoisin. Jos viestintäkulttuuri organisaatiossa ei ole avoin ja aidosti vuorovaikutteinen, yritys ei varmasti saa korkeita pisteitä työntekijän silmissä.
Viestinnän tehtävä on siis tiedottamisen lisäksi mahdollistaa vuorovaikutus kaikille. Muistuttaa ja pitää yllä avoimuuden kulttuuria. Viestinnän tulee tukea koko organisaatiota viestinnässä ja ennen kaikkea auttaa esimiehiä ja johtoa viestimään paremmin. Myös negatiivista asioista pitää uskaltaa ja voida viestiä organisaation sisällä viipymättä. Ja aika harva asia kannattaa pitää henkilöstöltä salassa.
Säännöllistä viestintää ilman turhaa virallisuutta
Meillä Boco IP:ssä ihmisiä kuunnellaan aidosti. Avoin viestintäkulttuuri on ollut jo perheyritysajoilta yrityksen kulmakiviä. Kaikki tieto jaetaan mahdollisimman nopeasti talon sisällä ja vireillä olevista asioista viestitään säännöllisesti.
Viikoittainen henkilöstökokous, perjantaikahvit, on luonteeltaan epämuodollinen, ja jokainen voi siellä tuoda esiin ajankohtaisia asioita. Samalla syödään pullaa tai jäätelöä riippuen vuodenajasta. Viestintäpäälliköllä ja toimitusjohtajalla on agenda ohjaamassa kokousta, mutta ne eivät sanele tahtia. Välillä unohdutaan porukalla keskustelemaan jostain. Myös agendan ulkopuolelta tulee aina paljon asioita spontaanisti. Jokainen halukas saa suunvuoron.
Onnistumisen iloa jaetaan kaikkien kesken
Haluamme jakaa onnistumisen iloa kaikkien kesken. Kuten alussa mainitsin, yksi periaatteemme on nostaa positiivinen palaute esille. 2014.04.02-Pingviinituutit-002Kollegan arvojen mukaisesta toiminnasta – eli niistä pienistä ja huomaamattomista hyvistä teoista työpaikalla – saa jättää anonyymin ilmiannon postilaatikkoon pingviinilomakkeella. Toimitusjohtaja lukee palautteet perjantaikahveilla ääneen kaikkien kuullen. Palkinnoksi saa pingviinituutin. Yksinkertaista mutta tehokasta – samalla rakennetaan jakamisen kulttuuria, joka ulottuu myös asiantuntijatyöhön.
Näin se hyvä työpaikka rakentuu pienistä palasista ja pienistä teoista. Arvostus työyhteisöä kohtaan tulee näkyä jokaisessa viestissä ja kohtaamistilanteessa. Iloitaan yhdessä onnistuessa, mutta ei jäädä paikoilleen paistattelemaan parrasvaloihin. Aina on varaa parantaa, aina voi kehittyä ja oppia uutta – myös parhaat.
Mikäli kirjoitus herätti ajatuksia, kommentoi rohkeasti. Jatkan myös mielelläni keskustelua.
P.S. Jäitkö ihmettelemään miksi pingviinituutti? Pingviinit Martta ja Roope ovat sisäiset maskottimme, jotka seikkailevat toimistomme sisäisessä viestinnässä. Mistä pingviinit sitten ilmestyivät toimistollemme? Lue John Kotter & Holger Rathgeber: Jäävuoremme sulaa.
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Milja Saarimaa
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Nordic Healthcare Group