Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

ProComin Coaching-jaoksen yhdessä tilaisuudessa valotettiin coachingin hyötyjä kolmen casen voimalla. Mieleen jäi erityisesti kolmen A:n vaikutus eli asenne, arvot ja avoimuus – näillä saadaan aikaan mitattavia tuloksia. Tässä on jaostilaisuuden antia coachingista kiinnostuneille:

Valmentava johtajuus

Miten kaavamaisesti mieli toimiikaan! Tämä havainnollistui, kun Laatukeskuksen johtaja Pirjo Kuusela Nordeasta konkretisoi herättävällä harjoituksella mielen liikkeitä. Uudistuminen vaatii, että asiat on ajateltava toisin. On rohkeasti heitettävä laput silmiltä ja katsottava tekemistä uudesta vinkkelistä.

Nordeassa coaching on ollut olennainen osa johdon ja esimiesten toimintaa jo 2000-luvun alusta lähtien. Jokaiselta esimieheltä edellytetään valmentavaa johtamisotetta, jolla ihmisten kyvyt saadaan käyttöön. Johtamisen muuttuminen näkyy selkeimmin siinä, että ihminen on keskiössä – johdetaan ihmisiä, jotka tekevät, ja tehdään yhdessä. Arvot näkyvät arjessa, viestinnän laatu on parantunut ja tutkitusti yritys tekee parempaa tulosta.

Avoimuuden voimaa

Futurice on yritys, jossa hyvä työilmapiiri syntyy avoimen ja läpinäkyvän toiminnan sekä tiedon jakamisen siivittämänä. Perinteisiä organisaatiorakenteita on poistettu. Itseohjautuva yhteisö syntyy, kun kaikilla on selkeä yhteinen tavoite, johon omia tavoitteita peilataan.

Viestinnästä ja HR-asioista vastaava Anni Kervinen kertoi, että Futuricella jokaisella on oikeus omaan uracoachiin tai mentoriin. Mentorointitapa valitaan sen mukaan, missä uravaiheessa ihminen on ja millaisia henkilökohtaisia tavoitteita hänellä on. Vastuuseen kannustetaan ja tavoitteiden jakaminen luo yhteistä arvopohjaa.

Toimintaa mitataan ja tarkistetaan pari kertaa vuodessa, välitavoitteita katsotaan kuukausittain. Viikoittaisissa tiimitapaamisissa kaikki kertovat hymiöiden avulla, miten menee. Tavoitteena on Happy people, Happy customers, Happy users – arvo tulee siitä, että ihmiset ovat onnellisia.

Viestintäjohtajan coaching

Innostavaa oli kuulla viestintäjohtajan coachauksesta tilanteessa, missä kaikki oli uutta: tehtävä, organisaatio, toimiala ja johtoryhmän jäsenyys. Yhteistyön tavoitteena oli tehtävän haltuunotto.

Leadership coach Jan Holst Novetokselta kertoi, että tapaamisten teemat liikkuivat johtamisesta, rooleista ja vastuista ammatillisiin ja henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Keskusteluissa käsiteltiin myös konkreettisia asioita kuten budjetointia, viestintä- ja brändistrategioita unohtamatta omaa jaksamista ja ajanhallintaa. Tärkeää oli myös valaa rohkeutta tehdä päätöksiä ja ottaa vastuuta niistä.

Kehittymisen tukena

Coaching on taito, josta viestinnän ammattilaiselle on apua omassa työssään niin tiimiläisten, johdon kuin muidenkin yhteistyötahojen kanssa.  Ilahduttavaa on myös, että yhä useammat organisaatiot näkevät coachingin hyödyt ja ovat valmiita käyttämään sitä henkilöstön ammatillisen ja henkilökohtaisen kehittymisen tehokkaana täsmäkeinona.

ProComin jaokset ovat jäsenille avoimia ryhmiä. Jäsenet ovat tervetulleita ProComin Jaosstarttiin 28.1.2014 klo 17 alkaen. Ilmoittaudu mukaan procom@procom.fi. Kirjoittaja on aktiivisesti mukana Coaching-jaoksen toiminnassa.

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös