Lopputulos palkitsee lukijan
Julkaistu
-
Heidi Hännisellä on pitkä kokemus journalismin ja…
”Lopputulos palkitsee lukijan! Lehti on todella toimiva kokonaisuus.”
Korvia hivelevää palautetta – varsinkin tuoreelle päätoimittajalle, joka ennen Oma Media –tilaisuutta oli ehtinyt toimia tehtävässään kolme viikkoa. Oli kovin mairittelevaa marssia viime marraskuussa lavalle hakemaan Upein uudistuja -kunniakirjaa, jonka saamisesta todelliset ansiot lankesivat työkavereilleni sekä edeltäjälleni.
Jo vuotta aiemmin Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n julkaisema Motiivi oli osallistunut ProComin sen aikaiseen Lehtikatsaukseen. Tuloksena oli kohtuullinen arvio sekä yleisarvosana 8. Tuolloisella osallistumisella haettiin ulkopuolisen näkemystä lehden tilasta sekä henkistä pohjaa suunnitelmissa olevalle konseptiuudistukselle. Ei kasissakaan mitään vikaa ole, mutta entä jos kunnianhimoa olisi isompaan?
Ei kasissakaan mitään vikaa ole, mutta entä jos kunnianhimoa olisi isompaan?
Motiivi on ensisijaisesti julkaisijayhteisönsä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäsenlehti. Sen päätehtävänä on ylläpitää ja vahvistaa jo olemassa olevien jäsenten jäsenyyttä sekä sitouttaa jäsen liittoon. Motiivi on myös tärkeä viestintäväline, jonka kautta lisätään jäsenten tietoisuutta työelämän ja edunvalvonnan kysymyksistä. Motiivissa kuuluu jäsenen ääni, sillä se kertoo jäsenten arjesta – niin hyvistä asioista kuin ongelmistakin. Lehden toissijainen tehtävä on toimia vaikuttamisen kanavana. Se nostaa isoja yhteiskunnallisia asioita keskusteluun kertomalla niistä yksittäisen ihmisen näkökulmasta.
Motiivia oli tehty vanhalla konseptilla jo pitkään, siksi luontainen tarve uusiutua oli olemassa. Siihen kannusti myös edellisenä vuonna saatu arvio – riittävästi ruusuja, mutta myös selkeitä risuja ja ehdotuksia lehden kehittämiseksi. Iso projekti toteutettiin kevään aikana silloisen päätoimittajan vetämänä, tuloksena oli kokonaan räjäytetty lehti, uudistunut Motiivi, josta yllämainitut kiitokset sekä tuntuva arvosanan nousu ovat peräisin.
Uutena päätoimittajana oli siis helppo tarttua lehden tekemiseen sekä Oma Mediasta saatuun arvioon, kun printtilehden osalta oli päästy hyvään vauhtiin. Toimituksella oli jo takanaan neljä numeroa uudella konseptilla, joten tuntuma juttupaikkoihin ja niiden vaatimuksiin oli muodostunut. Oma Media -arvio tuli siis hyvään aikaan, kun tuoreen konseptikirjan tankkaamisesta oli jo päästy enemmän rutiinityöhön ja toimituksen omatkin ajatukset hienosäädöstä olivat alkaneet heräillä.
Palaute antaa suuntaa kehitystyöhön
Luimme raadin palautteen huolellisesti. Suitsutus tuntui hyvältä, myönnetään, mutta sen lisäksi kiinnitimme huomiota erityisesti ehdotettuihin kehityskohteisiin. Pienten viilausten ohella meille on ollut hyötyä palautteesta, joka koski lehden visuaalista yleisilmettä ja kuvia. Konseptin uudistuksen yhteydessä Motiivissa on ryhdytty kiinnittämään yhä enemmän huomiota kuvien ja kuvitusten voimaan. Vaikka toimitusta välillä puuduttaisikin, on yhteisistä kuvapalavereista pidetty kiinni. Ennakkosuunnittelu, yhteiset ideat ja aivoriihi tukevat tekemistä, vaikka kuvaustilanteessa aina hieman jouduttaisiinkin improvisoimaan. Kokonaisuus on selkeästi eheämpi ja raikkaampi, toivottavasti myös yllättävämpi ja rohkeampi.
Entä nyt? Mitä Motiiville kuuluu? Lehdelle kuuluu hyvää. Kun printin konsepti on kunnossa, on hyvä lähteä kohti seuraavaa maalia, verkkoalustan kehittämistä. Edessä on sen pähkäily, minkälainen lehti Motiivi haluaa olla verkossa. Laakereille ei jäädä lepäämään printinkään osalta, suuntaa voidaan reivata tarpeen mukaan. Kunnianhimo on korkealla, taso halutaan pitää jo saavutetun ysin korkeudella. Lopputuloksen on edelleenkin palkittava lukijansa.
Meidät voi myös nähdä jälleen syksyn Oma Media -brunssilla. Viime vuonna käytimme uudistuksen tuomaa vau-efektiä hyväksemme; nyt on aika puntaroida hienosäädettyä kokonaisuutta uusiksi.
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Heidi Hänninen
Heidi Hännisellä on pitkä kokemus journalismin ja erityisesti oman median tekemisestä. Ennen siirtymistään Motiivi-lehden päätoimittajaksi hän työskenteli Otavamedia Omassa asiakkuuspäällikkönä. Koulutukseltaan hän on yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereelta. Vapaa-ajalla hänet voi löytää pianon äärestä - tai unelmoimasta Ranskasta, suurempaa Ranska-fania tuskin löytyy. Twitter: @HeidiHnninen