Kulttuuri on jo organisaatiossa – siksi sitä kannattaa johtaa
Organisaatiokulttuurin johtaminen on olennainen osa organisaation toimintaa.
Julkaistu
-
viestintäpäällikkö, Valokuitunen Oy
Yksi ProComin johtamisviestinnän kokonaisuuden kevään koulutuspäivistä käsitteli työyhteisöviestintää ja organisaatiokulttuuria. Organisaatiokulttuurin johtaminen on olennainen osa organisaation toimintaa.
Päivän kouluttaja Tepa Sopanen muistutti meitä tärkeästä asiasta, joka jäi mieleeni: ”Organisaatiokulttuuri on olemassa, vaikka sitä ei johtaisi.” Päivän aikana kävimme läpi syitä, miksi kulttuuria kannattaa johtaa, ja tässä niistä muutamia.
Kulttuurin aistii jo kynnyksellä
Jokaisessa organisaatiossa on oma kulttuurinsa, olipa se johdettu tai ei. Tämä kulttuuri muodostuu toimintatavoista, kirjoittamattomista säännöistä, perinteistä, rutiineista ja kuulopuheista. Kulttuuri kiteytyy siihen, miten ”meillä tehdään aina.”
Kun astut yrityksen ovesta sisään, aistit heti siellä vallitsevan kulttuurin. Tämä kulttuuri vaikuttaa sekä organisaation sisällä että ulkoisesti. Se voi jopa määrittää, kuinka paljon organisaation tai sen työntekijöiden kanssa halutaan tehdä yhteistyötä. ”Ne on siellä sellaisia xxx”, on lause, jonka moni meistä kuulee tai toistaa puhuessaan jonkin yrityksen työntekijöistä. Kulttuuri siis kuuluu myös huhupuheissa.
Kulttuuri vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon, päätöksentekoon, työskentelyyn ja oma-aloitteisuuteen sekä siihen, miten organisaatio saavuttaa tärkeimmät strategiset tavoitteensa. Strategian onnistuminen onkin tärkein syy, miksi kulttuuria kannattaa ja ennen kaikkea pitää johtaa.
Etu- vai takaovi?
Yksi johtajan tärkeimmistä taidoista on viestintä. Johtajan tulee jatkuvasti pitää puheissaan mukana yrityksen strategisia tavoitteita, arvoja ja visiota. Nämä eivät ole ”kertaluonteisia juttuja” vaan edellyttävät jatkuvaa viestimistä, toistamista ja konkreettista mukaan tuomista kaikkeen tekemiseen sekä ennen kaikkea niiden todeksi elämistä.
Kun johtaja jo itse kyllästyy toistamaan samoja asioita, on yhä edelleen ihmisiä, jotka kuulevat niistä vasta ensimmäisiä kertoja. Johtajien on tehtävä nämä asiat näkyviksi olemuksellaan, sanattomilla viesteillään ja omalla esimerkillään. Ylin johto on aina suurennuslasin alla, huomasivat he sitä itse tai eivät. Esimerkiksi tervehtimättä jättäminen kahvikoneella on vahva viesti johtajalta – silloin on vaikea vaatia muilta toisten huomioimista tai yhteishengen ylläpitämistä.
Vain kuuntelemalla ja osallistamalla voimme saavuttaa ihmisten luottamuksen. Luottamuksen ilmapiirissä uskallamme mokata, ottaa opiksi ja kehittyä. Kun organisaatiossa on luottamuksen ilmapiiri, jokainen saa olla oma itsensä ja tuoda esille omia mielipiteitään. Silloin kukaan ei pelkää esittää kehitysideoita tai kriittisiä mielipiteitä. Jos työyhteisö hiljenee, on syytä olla huolissaan.
Luottamuksen ilmapiirissä uskallamme mokata, ottaa opiksi ja kehittyä.
Lopuksi jaan koulutuspäivän tärkeimmän opin: ”Jono on saatava ensin organisaation takaovelle, vasta sitten etuovelle.” Millä ovella teille jonotetaan, vai onko takaovi jäänyt auki?
Kirjoittaja suorittaa ProComin vuoden 2024 Johtamisviestinnän koulutuskokonaisuutta. Lue lisää kokonaisuudesta >
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Kirsi Jännes
viestintäpäällikkö, Valokuitunen Oy
Kirsi työskentelee viestintäpäällikkönä Valokuitusella. Hän on myös ProComin työyhteisöviestinnän verkoston puheenjohtaja.