Kuka kaipaa pomoa, jos voit olla omassa yrityksessäsi viestintäjohtaja?
Viestintäalan ammattilainen, oletko ajatellut hypätä yrittäjän saappaisiin? Yrittäjyyden mahdollisuudet ovat rajattomat – kunhan hallitset hinnoittelun, palvelumuotoilun ja verkostoitumisen taidon. Viestintätoimisto Aivelan yrittäjä Aino Pajukangas ja YritysEspoon yritysasiantuntija Ville Tolvanen antavat tässä artikkelissa parhaat vinkkinsä menestyvään viestintäyrittäjyyteen.
Julkaistu
-
viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja
-
yritysasiantuntija, YritysEspoo
Viestintäammattilaiset ovat rautaisia osaajia. Vahva ammattitaito on meillä osa identiteettiä, sisällä ammatillisessa DNA:ssamme. Pelkkä osaamisen tunnistaminen ei kuitenkaan vielä takaa menestystä viestintäyrittäjänä. Lisäksi on syytä ymmärtää asiakasta, konseptoida palvelunsa fiksusti ja määritellä sellaiset hinnat, jotka saavat sekä sinut että asiakkaasi hymyilemään.
Vapaus toteuttaa itseään – yrittäjyyden voimavara
Jos olet kyllästynyt oravanpyörään ja palavereihin, joista ei seuraa mitään, yrittäjyys saattaa olla sinun juttusi.
Yksi yrittäjyyden suurimmista eduista on vapaus. Viestintäyrittäjyys on parhaimmillaan kuin huumaavaa tanssia itsenäisyyden ja vastuun kanssa.
Toisin kuin palkkatyössä, viestintäyrittäjänä voit itse suunnitella työaikasi sekä parhaimmassa tapauksessa valita projektit, joiden parissa työskentelet.
Yrittäjyys ei siis todellakaan ole vain keino tienata elantoa, vaan mahdollisuus toteuttaa itseään täysipainoisesti. Kyse ei ole vain fyysisestä vapaudesta, vaan ensisijaisesti henkisestä tilasta.
Kunnioita Kuningas Hinnoittelua – unohda alekorin yrittäjyys
Hinnoittelu ei ole pelkkä numero pelissä, vaan viestintäalan liiketoiminnan ydin.
Yrittäjän on syytä huomioida kaikki kulut, jotka liittyvät yritystoimintaan ja arvioitava, miten hinta ja omat kustannukset suhteutuvat toisiinsa. Tämä auttaa olemaan joustava esimerkiksi neuvottelutilanteissa tai tarjouskampanjoissa.
Jos tuntuu, että viestintäyrittäjän kalenterissa tunnit eivät riitä, mutta tili kolisee jatkuvasti tyhjyyttään, hinnoittelusi on todennäköisesti pielessä.
Inbound vai aktiivinen myyntityö – kumpi vie voiton viestintäbisneksessä?
Moni viestintäyrittäjä saattaa suhtautua nihkeästi myyntityöhön. Mukavampaa olisi pitäytyä ns. inbound-markkinoinnissa eli strategiassa, jossa asiakas hakeutuu itse palveluntarjoajan luokse.
Inbound on kuitenkin kuin odottaisi lottovoittoa. Useimmille meistä se ei riitä.
Aktiivinen myyntityö on viestintäyrittäjän arkipäivää, jotta tavoitat juuri omat ihanneasiakkaasi. Kun olet heihin itse oma-aloitteisesti suoraan yhteydessä, varmistat, että et tee mitä sattuu ja kenen kanssa tahansa.
Palvelupaketit – asiakkaan ostoskoriin suoraan hyllyltä
Yksinkertaisuus on viestintäyrittäjän paras ystävä. Kun olet määritellyt hintasi, yhtä olennainen askel on tehdä palveluistasi helposti ymmärrettäviä ja ostettavia.
Jos palvelupakettisi ovat selkeitä, asiakkaan on helpompaa tehdä ostopäätös.
Palveluiden konseptointiin kannattaa siis käyttää aikaa. Parhaimmillaan asiakas ymmärtää tarkalleen, mitä saa ja millä hinnalla, mikä puolestaan nopeuttaa ostopäätöksen tekemistä.
Verkostojen voima – yksin olet vain saari
Oli toimiala mikä tahansa, jokainen yrittäjä tarvitsee toisia ihmisiä ympärilleen –asiakkaita, kollegoita tai yhteistyökumppaneita. Juuri viestintäyrittäjälle verkostoituminen on liiketoiminnan elämänlanka.
Muista, että yksinään yrittäjä on vain autio saari, mutta verkostossa hän on osa monimuotoista, elävää saaristoa. Etsi ympärillesi ihmisiä, jotka tukevat, haastavat ja inspiroivat sinua.
Etsi asiantuntija-apua – koska Google ei kerro kaikkea
Vaikka yrittäjyys on oma polkusi, josta olet viime kädessä yksin vastuussa, toisen ammattilaisen näkemys liiketoimintasi kehittämiseen voi olla kullanarvoinen. Kun olet vakavissasi yrittäjyydestä, kannattaa toiminnan suunnittelussa käyttää kaikkea saatavilla olevaa asiantuntemusta.
Suomen noin 30 uusyrityskeskusta tarjoavat maksutonta yritysneuvontaa, joka voi olla korvaamaton apu erityisesti alkuvaiheessa.
Mitä sinä odotat yrittäjyydeltä? Onko vastauksesi vapaus, rikastuminen vai intohimo ammattiisi? Valinta on sinun.
Asiasanat
Kirjoittajat
-
Aino Pajukangas
viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja
Kirjoittaja työskentelee viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtajana. X: @Pajukangas, Instagram: @aivela.fi
-
Ville Tolvanen
yritysasiantuntija, YritysEspoo
Kirjoittaja on toiminut viestinnän ja talouden asiantuntijana ja kouluttajana sekä taloustoimittajana. Hänellä on myös kokemusta liiketoiminnasta ja päätöksentekijöiden avustamisesta. X: @VilleTTolvanen