Konkretialla ja selkeydellä kohti vahvempia sijoittajasuhteita
Julkaistu
-
Kirjoittaja vastaa ProComissa jäsen- ja…
Ideoita vuosikertomusten kehittämiseen – ProComin Vuosikertomusarviossa 2015 arvion kohteina ovat vuosikertomusten luettavuus ja käytettävyys, toimintakertomus ja tilinpäätöstietojen raportointi sekä visuaalisuus.
Vuosikertomuksia arvioi kolmen asiantuntijan raati, jossa edustettuina ovat niin journalistinen, taloudellinen kuin visuaalinenkin näkökulma. Nyt tuore arviointiraati valottaa näkemyksiään hyvän vuosikertomuksen tunnusmerkeistä.
– Miksi yritys on olemassa, miksi ja miten se menestyy tulevaisuudessa? Jos näihin kysymyksiin löytyy selkeät vastaukset, silloin ollaan jo pitkällä. Sijoittajan pitää ymmärtää, mihin hän on sijoittamassa, sijoituskolumnisti, -bloggari ja -kirjailija Henri Elo kiteyttää.
[caption id="attachment_5580" align="alignright" width="200"]
[caption id="attachment_5573" align="alignright" width="200"]
Hyvän vuosikertomuksen tunnusmerkeiksi Elo nimeää muun muassa konkretian ja lisäarvon lukijoilleen:
– Vuosikertomuksen tehtävä on yhtäältä kertoa kuluneesta vuodesta ja toisaalta avata yrityksen tai organisaation toimintaa sijoittajalle ja lukijalle. Vuosikertomuksen pitää tuoda esiin uusia näkökulmia, joita ei pörssitiedotteissa avata. Konkretia on aina parempaa kuin ympäripyöreä selittely. Tämä voi tarkoittaa liiketoimintaesimerkkejä eri segmenteissä, toimintaympäristön kuvausta kilpailijoineen, haasteineen ja ratkaisuineen sekä muidenkin kuin toimitusjohtajan puheenvuoroja.
Laskentatoimen professori Minna Martikainen Hankenilta korostaa myös vuosikertomuksen informatiivisuutta:
– Vuosikertomus on kapeimmillaan ajateltuna informaatioväline, joka summaa mahdollisimman informatiivisella tavalla pakollisesti julkaistavaksi määrätyt tiedot. Parhaimmillaan vuosikertomus on kuitenkin summaus yrityksen olemassa olemisen ytimestä: Miksi tätä yritystä kannattaa omistaa? Mitä liiketoimintaa, miten ja millä strategialla yritys tekee? Mitä tämä toiminta tuottaa omistajilleen tulosta?
Myös selkeys kuuluu arviointiraadin mielestä olennaisesti hyvän vuosikertomuksen ominaisuuksien joukkoon.
[caption id="attachment_5590" align="alignright" width="420"]
– Visuaalisen suunnittelun näkökulmasta hyvä vuosikertomus on hyvin jäsennelty, helppolukuinen ja ymmärrettävä. Tarpeellinen tieto on esitetty selkeästi. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että on osattu ajatella sitä, mikä on olennaista ja miten se esitetään. Plussaa on, jos vuosikertomukseen on osattu rakentaa lukemisen eri tasoja, toteaa sisältömarkkinointiin erikoistuneen Kubon luova johtaja ja osakas Markus Frey.
– Lisäksi painetuissa vuosikertomuksissa on hyvä huomioida niiden esinefunktio: miltä tuote tuntuu ja näyttää? Verkossa puolestaan korostuu käyttökokemus, visuaalisen journalismin asiantuntija muistuttaa.
Hyvä vuosikertomus auttaa myös vahvistamaan sidettä organisaation ja sen sijoittajien välillä.
– Parhaimmillaan vuosikertomus sitouttaa omistajan voimakkaasti yrityksen identiteettiin luoden sijoittajille todellisen tunteen yrityksen omistamisesta (vaikkakin vain sijoitusvälineenä), opetusalallaan vuosikertomuksia tärkeinä tietolähteinä käyttävä Martikainen tiivistää.
Pörssikolumneja kirjoittava Elo puolestaan muistuttaa, että sijoittajan pitää haluta tarttua vuosikertomukseen:
– Kun sijoittaja sanoo wau, hän haluaa lukea myös seuraavan vuoden vuosikertomuksen. Parhaassa tapauksessa hänen sijoittajasuhteensa yhtiöön lujittuu.
Ilmoittautuminen ProComin Vuosikertomusarvioon on käynnissä!
Lue lisää ProComin Vuosikertomusarviosta, arviointiraadista ja ilmoittaudu mukaan 22.3. mennessä osoitteessa: http://procom.fi/palvelut/vuosikertomusarvio/
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Eveliina Linna
Kirjoittaja vastaa ProComissa jäsen- ja sidosryhmäviestinnästä.
Twitter: @EveliinaLinna