Kenen vika, kun ärsyttää?
Julkaistu
-
Sanna Fäldt on työyhteisövalmentaja ja -sovittelija sekä…
Työssäni saan ilokseni olla mukana joskus haastavissa, joskus pienissä arkipäivän viestintätilanteissa, joissa herätämme tunteita. Pidän viestinnän onnistumisessa erittäin tärkeänä sitä, että osaamme hieman ennakoida, minkälaisia tunteita saamme sillä aikaan.
Haluan auttaa kollegoja ja pyrinkin tunneälykkääseen viestintään sanoittamalla tunteita, joita tilanteet saattavat herättää. Näin annamme tilaa myös hankalille fiiliksille. Kuitenkin se, miten me työntekijät tunteidemme vallassa käyttäydymme, on ihan eri juttu. On haastavaa tunnistaa omat tunteensa ja valita käyttäytymistapansa niin, että oma tunne ei vaikeuta muiden elämää.
Kiinnitin tähän huomioita eräässä palaverissa, jossa huomasin yhtäkkiä levollisuuteni kaikonneen kuin tuhka tuuleen. Pysähdyin kuulostelemaan itseäni, ja huomasin olevani hyvin ärtynyt ja turhautunut. Hämmästyin, sillä tunteet tuntuivat myös voimakkaina kehollisina jännityksinä – leukaluut puristuivat yhteen ja rintaa painoi. Tyypillisesti tässä kohtaa aloitan oman paapatukseni siitä, kuinka kyseessä oleva asia pitäisi hoitaa. Näin tein tälläkin kerralla.
Jäin kuitenkin pitkäksi aikaa miettimään sitä, kuka onkaan vastuussa siitä, että minua ärsyttää, ja voinko pitämällä monologin ratkaista tilanteen. Tajusin, että tämä toimintamalli ei näytä kauheasti edistävän asiaani. Etsin ensin syytä toisista todetakseni, että minun tunnehan – riittämättömyydentunne – se oli. Aika kökkö tunne, josta olisi kiva päästä eroon. Mutta tiedän paremmin: tämäkin ikävä tunne kannattaa ottaa mielen työpöydälle hetkeksi.
Pohdittuani turhautumiseni syitä, otin asian esille esimieheni kanssa. Myös hän tunnisti sekä tunteet että syyt niiden takana. Totesimme, että meillähän on itse asiassa tässä hieno kehittymisen paikka yhdessä. Suunnittelimme heti, kuinka voisimme toimia jatkossa uudella tavalla. Tästä tuli melkoisen voimaantunut ja innokas olo.
Keskustelumme teki näkyväksi pinnan alla vellovat ikävämmät ajatukset ja tuntemukset, joista ei ole yhdessä totuttu puhumaan.
On jotenkin noloa myöntää, että raudanluja ammattilainenkin on oikeastaan ihan tavallinen tunteva ja keskeneräinen ihminen.
Miksi tämä on tärkeää? Kuten joskus aiemmin kirjoitin, työnantajan kannattaa huomioida meidän työntekijöiden tunteet erilaisissa muutos- ja kehitystilanteissa. Mutta myös meillä työntekijöillä on vastuu omista tunteistamme – myös ikävistä. Voimme kehittää omaa tunneälyämme työpaikalla harjoittelemalla omien tunteiden tunnistamista ja hallintaa. Kaikki kuitenkin lähtee yksinkertaisesti siitä, että ylipäätään huomaa, mitä tuntee.
Tiesitkö, että tohtori Christopher K. Germer luettelee kirjassaan Myötätunnon tie yli 700 erilaista emootiota? Oletko koskaan ajatellut kykeneväsi tuntemaan saatikka nimeämään näin montaa erilaista tunnetilaa? Takaan, että tunnistat kyllä ne kaikki!
Kannustan rohkeasti tutustumaan omaan tunnekirjoonsa ja kääntymään sitä kohti. Se on haastavaa, mutta erityisesti meidän viestintäihmisten on osattava homma ensin itse, jotta voimme toteuttaa tunneälykästä viestintää ja tukea työllämme muita.
Katse siis rohkeasti ja uteliaasti seuraavassa ärsyttävässä palaverissa omaan (tunne)napaan!
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Sanna Fäldt
Sanna Fäldt on työyhteisövalmentaja ja -sovittelija sekä yrittäjä Bravers Oy:ssä. Hän on viestintäalan konkari 20-vuoden urakokemuksellaan Evlistä, Cityconista ja Deloittelta, erityisosaamisenaan muutosviestintä. Sanna on julkaissut kaksi tietokirjaa: Nauti työstäsi! Naisen voimakirja työelämään (Bazar) ja Pirjo ja Tyyne – Kesytä sisäiset äänesi (Bazar). Kolmas kirja Sydämellä töissä (Avain), julkaistaan vuonna 2023. Sanna vetää ProComin mentorointiohjelmaa nyt kolmatta kertaa.