Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Asiantuntijuus uskottavan brändin selkärankana: kuinka uuden ajan ”kylälääkäreistä” tuli terveysalan kilpailuvaltti

Julkaistu

Terveysala muuttuu vauhdilla. Vanhat rakenteet ovat väistymässä uudistajien ja uudistusten tieltä. Viestinnän ammattilaisille aukeaa uudenlainen työmaa, sillä terveysalan muutoksen keskiössä on kaiken läpäisevä suhdetoiminta.

Olen käynyt vuosien varrella kouluttamassa erikoissairaanhoidossa työskenteleviä somen käytöstä. Olen valmentanut lääkäreitä henkilöbrändäyksessä. Terveysalan ammattilaiset ovat tulleet monien muiden asiantuntijoiden perässä ammattimaisen maineenhallinnan piirin.

En toivo hoitajan keskittyvän pirteään Instagram-päivitykseen, kun läheiseni makaa syövän runtelemana. Tai kun odotan pelon vallassa sydänkirurgin veistä, en halua, että tämä näkee toimenpiteen henkilöbrändäyksenä, josta saa hyvän tapauskertomuksen ensi viikon podcastiin.

Maailma on kuitenkin muuttunut. Muutoksen voi nähdä myös paluuna menneisyyteen. Tämän päivän terveystoimijat ovat uuden ajan ”kylälääkäreitä”, joilta odotetaan esilläoloa, julkisia hyviä tekoja ja julkista vastuun kantamista.

Asiantuntijat rakentavat maineesi – jos uskallat antaa heille tilaa

Terveysala muuttuu sote-uudistuksen, digitalisaation, medioitumisen ja kuluttajan vallankasvun myötä. Tässä ympäristössä vahvoilla ovat ne palvelujentarjoajat, jotka ymmärtävät asiantuntijuuden ja suhdetoiminnan arvon. Asiakkaiden tavoittelun perustana on uskottava asiantuntijuus. Ja jotta organisaation osaaminen olisi aidosti uskottavaa, on sen tavoiteltava alansa parhaita asiantuntijoita.

Organisaation näkökulmasta kyse on kauhun tasapainosta: henkilöbrändi voi olla paras brändilähettiläs ikinä, mutta toisaalta sooloilullaan hän voi saada aikaan mainekriisin.

Henkilöbrändien arvo on kasvussa terveysalalla. Organisaation näkökulmasta kyse on kauhun tasapainosta: henkilöbrändi voi olla paras brändilähettiläs ikinä, mutta toisaalta sooloilullaan hän voi saada aikaan mainekriisin.

Riskit on kuitenkin opittava hyväksymään, sillä asiantuntijoiden sivuuttaminen maineen rakentamisessa on lyhytjänteistä.  Organisaatioiden uskottavimpia omia puolestapuhujia ovat heidän asiantuntijansa. Eikä asiantuntijoiden valta maineen rakentajina jää tähän, sillä organisaatioiden uskottavimpia ulkoisia puolestapuhujia ovat näiden samojen asiantuntijoiden verkostot.

Uutta voimaa asiantuntijaviestinnästä

Terveysalan uusi suhdetoiminta vaatii asiantuntijoiden ja asiantuntijaviestinnän integroimista osaksi viestintä-, markkinointi- ja liiketoimintayksikköjen toimintaa. Terveysalan organisaatioiden on kilpailtava asiantuntijoista paitsi rahalla, myös arvoilla, innovatiivisella tavalla toimia sekä läpinäkyvyydellä.

Jos näissä onnistutaan, on luotu perusta pitkäjänteiselle maineen rakentamiselle: organisaatioiden arvoihin sitoutuneet asiantuntijat ovat paras tae vahvalle terveysalan brändille.

Kirjoittaja

  • Janne Huovila

    Julkisen terveysasiantuntijuuden uskottavuudesta tohtoriksi väitellyt Janne Huovila toimii Ahjo Communications viestintätoimistossa viestintästrategina. Janne vastaa Ahjon terveystoimialasta.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös