Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

”Suomalaisessa yritysviestinnässä on paljon hyvää. Välillä tuntuu kuitenkin siltä, että kaikki se hyvä hukkuu sanahelinän ja yritysjargonin alle”, kirjoittaa Tekesin viestintä- ja markkinointijohtaja Tomi Korhonen.

Viime vuosien – tai pikemminkin vuosikymmenten – luetuinta kirjallisuutta ovat olleet erilaiset self help -oppaat. Niitä löytyy jokaiselle elämänalueelle; työstressiin ja työn hakuun, laihduttamiseen ja lihasten hankkimiseen. Purjehtimiseenkin.

Välillä tuntuu siltä, että myös kokonaiset ammattikunnat kaipaisivat self help -oppaita.

Minun mielestäni yritysviestintä kaipaa KonMaria. Tiedättehän KonMarin, tuon kotitalouksien nurkkia putsaavan kansanliikkeen, joka saarnaa karsimisen ilosanomaa ja putsaa koteja vuosien mittaan kerätystä roinasta.

Viestinnän nurkat toden totta kaipaisivat välillä kokonaisvaltaista tuuletusta.

Kaikki ei suinkaan ole huonosti, päinvastoin. Suomalaisessa yritysviestinnässä on paljon hyvää. Välillä tuntuu kuitenkin siltä, että kaikki se hyvä hukkuu sanahelinän ja yritysjargonin alle. Tiedotteisiin yritetään ympätä yrityksen missio, visio, tarina ja strategia ja jonnekin sinne kolmannen kappaleen hujakoille tungetaan se todellinen uutinen.

En tarkoita sitä, että sanomaa pitäisi yksinkertaistaa ja yksinkertaistaa, kunnes lopputuloksena on yrityksen mission tiivistävä haiku ja tai maksimissaan tanka. En suinkaan. Ammattijärjestelijä Marie Kondon perusajatus voisi silti toimia ammattiviestijöillekin.

Käy tiedote läpi lause lauseelta ja kysy jokaisen kohdalla: Lisääkö tämä lause lukijan ymmärrystä? Jos ei, älä kirjoita sitä.

Mitä olisi lopputulema? Luultavasti ainakin yksinkertaisempaa ja selkeämpää viestintää, joka tavoittaisi yleisönsä.

Tuttua asiaa? Kyllä. Perusjuttua viestinnän oppikirjoista? Aivan varmasti. Arkea? Liian harvoin.

Self help -oppaiden huono puoli on se, että ne tuppaavat jaarittelemaan ja antamaan aivan liian monta hyvää neuvoa (paitsi KonMari). 24/7-infoähkyyn tottuneille kolme teesiä riittää vallan mainiosti, joten:

1) Ole selkeä. Kerro olennainen. Älä rönsyile. Siinä se.

2) Tunne yleisösi. Älä yritä tavoitella kaikkia. Jos osaat vastata kysymykseen ”kenelle”, olet jo voiton puolella.

Itse asiassa ajatus alkoi jo harhailla, joten KonMari-hengessä kaksi riittänee.

Kirjoittaja

  • Tomi Korhonen

    Median ja viestinnän parissa uransa tehnyt Tomi Korhonen työskentelee 2018 perustetun Business Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtajana. Business Finlandin tehtävänä on luoda edellytyksiä Suomen kasvulle auttamalla yrityksiä kansainvälistymään sekä rahoittamalla tutkimusta ja innovaatioita. Ennen siirtymistään viestintätehtäviin Korhonen työskenteli muun muassa televisiotoimittajana ja uutisankkurina YLE:llä sekä toimittajana useissa paikallislehdissä ja Helsingin Sanomissa. Lisäksi hän on toiminut media- ja viestintäkouluttajana.
    Twitter: @TomiJKorhonen

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös