Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Viestinnän halutaan olevan päätöksenteon ytimessä. Me viestijät tiedämme, että viestinnässä on potentiaalia, jota ei ole onnistuttu valjastamaan hyödyksi suuressa osassa organisaatioita.

Julkaistu

  • Jani Wahlman

    viestintä- ja markkinointipäällikkö, Satakunnan ammattikorkeakoulu

Ilolla tervehdin viestijöiden halua vahvistaa viestintäfunktion roolia strategisena toimintana. Tämä ilmenee Viestinnän ala 2023 -tutkimuksesta. Viestinnän halutaan olevan päätöksenteon ytimessä. Me viestijät tiedämme, että viestinnässä on potentiaalia, jota ei ole onnistuttu valjastamaan hyödyksi suuressa osassa organisaatioita. Juuri viestinnän strategisen roolin ymmärtämällä ja sitä lisäämällä viestinnän mahdollisuudet saadaan entistä paremmin käyttöön.

Kollegani Elina Mattila-Niemi kuvailee tekstissään ”olis kiva”-moodia, jossa mietitään lähinnä sitä, millainen sisältökikkare olisi kiva minkäkin asian viestimiseen. Samalla, kun tästä moodista täytyy pyristellä eroon, on viestinnän ammattilaisten tehtävä valistustyötä oman organisaationsa sisällä. Viestinnän ei pidä olla toiminto, joka vastaa hymyissä suin myöntyvästi toistuviin pyyntöihin ”tehdä joku kiva juttu”. Kutsutaan tätä sitten vaikkapa ”kiva juttu”-moodiksi. Yleensä tällainen kiva juttu halutaan valmiiksi viimeistään eilen. Se on omiaan paitsi aiheuttamaan viestinnän ammattilaiselle tuttua kiireen tuntua, myös viemään ajatukset pois isoa linjaa palvelevasta strategisesta ja vaikuttavasta tekemisestä. Viestinnän ammattilainen päätyy askartelemaan tilkkuja, jotka eivät muodosta edes yhtenäistä täkkiä. Pöydän täyttää silppusälä vailla punaista lankaa.

Edelleen ilolla tervehdin viestijöiden halukkuutta lisätä strategista osaamistaan. Ei ole yllättävää, että jos mielimme strategisen näkökulman äärelle, meillä tulee olla strategista ymmärrystä. Meillä tulee olla ymmärrystä toiminnasta ja sen lainalaisuuksista, taloudesta, luvuista. Kiinnostusta niihin. Jos viestijä ei ymmärrä tekemisen kovaa ydintä ja osaa selittää niin itselleen kuin muille viestinnän kytkeytymistä siihen, on jokseenkin turha haikailla strategisemman aseman perään.

Jos viestijä ei ymmärrä tekemisen kovaa ydintä ja osaa selittää niin itselleen kuin muille viestinnän kytkeytymistä siihen, on jokseenkin turha haikailla strategisemman aseman perään.

Mainitun tutkimuksen mukaan viestinnän arvostus on kasvanut. Syitä voi arvailla ja ne ovat varmasti moninaiset. Yhdeksi syyksi uskallan veikata juuri mainittua viestijöiden halua strategisille paikoille. Uskallan myös katsoa tulevaisuuteen: Ylemmäs tähtäämällä ja strategista sekä vaikkapa liiketaloudellista ymmärrystä hankkimalla viestinnän arvostus tulee lisääntymään entisestään. Päätöksenteon ytimissä viestintä pystyy antamaan ja näyttämään parastaan.

Sitä ennen meidän on päästävä irti muun muassa ”olis kiva”- ja ”kiva juttu”-moodien ikeestä. Meidän on puolustettava johdonmukaista linjaa ja punaisesta langasta kiinni pitämistä. Viestintätyö tulee aina olemaan nopeita, tiukkojakin tilanteita. Kaikesta huolimatta silppusälän sietokykyä tarvitaan. Proaktiivisella toiminnalla, suunnittelemalla ja ennakoimalla voidaan kuitenkin ensin miettiä, mikä on se kokonaisuus, jota yksittäisten viestintätekojen on hyvä palvella. Viestinnän ammattilainen on tämän kokonaisuuden hahmottamisen ja siitä kiinni pitämisen vartija, ja siinä on yksi avain viestijän rooliin strategian ytimessä.

Kirjoittaja

  • Jani Wahlman

    viestintä- ja markkinointipäällikkö, Satakunnan ammattikorkeakoulu

    Kirjoittaja on Satakunnan ammattikorkeakoulun viestintä- ja markkinointipäällikkö ja ProComin Satakunnan alueverkoston puheenjohtaja
    LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/janiwahlman

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös