Viestijä, oletko jämähtänyt tekoälyn testailuun?
Samalla kun teknologiayritykset kilpailevat tekoälyinnovaatioista, asiakkaista ja huomiosta, suurin osa meistä viestijöistä vasta kastaa varpaitaan tekoälyvirtaan. Tekoälyä testataan erityisesti ideoinnissa ja sisällöntuotannossa. Vuonna 2025 kannattaa keskittyä myös isoon kuvaan eli siihen, miten tekoäly tuodaan osaksi viestinnän arjen käytänteitä.
Julkaistu

-
Internal Communications Manager, Wolt
Teknologiayritykset lanseeraavat uusia tekoälytuotteita ja -projekteja hengästyttävää tahtia. Viime vuoden lopulla tekoälyavustajista povattiin vuoden 2025 puheenaihetta, kun esimerkiksi Google julkaisi Astra- ja Mariner-tekoälyavustajien prototyypit. Vuosi vaihtui ja yhtenä tammikuisena viikonloppuna huomiomme veikin kiinalainen avoimeen lähdekoodiin perustuva tekoälyohjelma Deepseek R1, joka nousi globaalisti yhdeksi ladatuimmista sovelluksista. Sen ChatGPT -tasoinen suorituskyky ja rakentamiseen käytetyt, kilpailijoita vähäisemmät investoinnit aiheuttivat ihmetystä, innostusta ja paniikkia markkinoilla.
Tekoälyn saralla toimivat yritykset saivat viime vuonna yhteensä 100 miljardia dollaria rahoitusta, mikä on yli 80 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 ja lähes kolmannes kaikesta maailmanlaajuisesta riskipääomarahoituksesta. Tämä vuosi on kriittinen: rahoitusta saaneiden yritysten pitää osoittaa, että tekoälyllä voi tuottaa arvoa eli tehdä bisnestä.
Yritysten tekoälyn käyttöönotto on kuitenkin ollut ennakoitua hitaampaa. Esimerkiksi vain viisi prosenttia amerikkalaisista yrityksistä sanoo käyttävänsä tekoälyä tuotteissaan ja palveluissaan ja Eurooppa on valitettavasti vielä kauempana takamatkalla.
Väitän, että tekoälyn hyödyntäminen on monelle meistä viestijöistä edelleen testailua ja nojaa turhan paljon yksittäisten ihmisten harrastuneisuuden varaan. Systemaattisuuden puutteesta viestii myös ProComin viime vuoden maaliskuussa toteutettu kysely johtavassa asemassa oleville viestijöille, jossa lähes 40 prosenttia vastaajista kertoi, että organisaatio ei ole laatinut minkäänlaisia ohjeita tekoälyn käyttöön.
Mitä tekoälyn onnistunut käyttöönotto vaatii organisaatioilta ja meiltä viestijöiltä? Aloita näistä:
- Yhteiset pelisäännöt – Tekoälyn fiksu hyödyntäminen vaatii organisaation yhteiset pelisäännöt, jolla varmistetaan tekoälyn turvallinen käyttö sekä viestinnän eettisyys ja läpinäkyvyys. Pidä huoli, että tekoälyn käytöstä koulutetaan työntekijöitä ja siitä keskustellaan, linjataan ja viestitään sekä organisaation sisällä että ulkona.
- Organisaation sisäinen tekoälyverkosto – Löydä työpaikaltasi ne henkilöt, joilla on kiinnostusta ja valtaa tehdä tekoälyn hyödyntämiseen liittyviä päätöksiä. Pidä huolta, että IT- ja tietoturva-asiantuntijat ovat mukana ja johto tukee työtä. Perusta yhdessä kollegoiden kanssa organisaation sisäinen tekoälyverkosto, joka kokoontuu jakamaan kokemuksia ja tekemään päätöksiä, kuinka tekoälyä hyödynnetään liiketoiminnassa ja esimerkiksi sisäisissä prosesseissa.
- Seuraa kehitystä – Testaa säännöllisesti ja ennakkoluulottomasti viestinnän uusia tekoälytyökaluja ja ota parhaat käyttöön. Nvidian toimitusjohtaja Jensen Huangin sanoin: “Työtäsi ei vie tekoäly, vaan ihminen, joka sitä osaa käyttää”.
- Jaa omia kokemuksia – Jaa oppeja kollegoille organisaation ulkopuolella omassa somessa ja ammattiverkostoissa, kuten ProComin digiverkostossa. Hyödynnä myös muiden kokemukset ja opit.
Ennustan, että tänä vuonna railot kasvavat eri organisaatioiden välillä: toiset omaksuvat tehokkaampia ja parempia tekoälyn tukemia viestinnän tapoja ja toiset päättävät siirtää tekoälyn hyödyntämistä vielä seuraavaankin vuoteen.
Tekstin kirjoittamisessa on käytetty apuna ChatGPT- ja DeepL-työkaluja.
Miten tekoäly ja teknologia ovat muuttaneet ja tulevat muuttamaan viestinnän toimintatapoja? Vielä ehdit ilmoittautua mukaan ProComin tekoälykkään viestinnän koulutuskokonaisuuteen 2025!
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Anniina Sulku
Internal Communications Manager, Wolt
Anniina on toiminut viime vuodet viestinnän tehtävissä kasvuyritys- ja pääomasijoitusalalla. Tällä hetkellä hän työskentelee Woltin viestinnässä sekä enkelisijoittaa alkuvaiheen startupeihin ilmastoteknologian, vastuullisuuden sekä uusien viestintäteknologioiden saralla. Anniina on ProComin hallituksen jäsen.