Työntekijälähettilyys hyödyttää myös työntekijää
Julkaistu
-
@hannatakala … Hanna Takala työskentelee tamperelaisella…
Työntekijälähettilyys tuntuu nyt olevan monien huulilla — vaikka se melkoinen sanahirviö onkin.
Kun sinä työsi tiimellyksessä bloggaat yrityksesi tai yhteistyötahon sivulle, livetweettaat osallistuessasi seminaariin tai esittelet itse casen tapahtuman kuulijoille, toimit myös työpaikkasi lähettiläänä. Niin minäkin toimin tässä tekstissä lähettiläänä Zentolle.
Minä saan tällä muun muassa asemoitua itseäni tiukemmin mielipidejohtajaksi työntekijälähettilyyden asiassa. Uskoisin, että sinua ja työkavereitasi aivan varmasti myös kiinnostaa mitä työntekijä työntekijälähettilyydestä saa.
Korosta henkilökohtaisia hyötyjä
Rehellisesti sanottuna työntekijää tuskin kiinnostaa se, mitä organisaatio työntekijälähettilyydestä saa. Sen sijaan, että heille kerrottaisiin energisoituneiden työntekijöiden saavan brändiviestin yli 500 % brändiä pidemmälle, kerrotaan mitä työntekijälähettiläs henkilökohtaisesti hyötyy.
Joten anna kun kerron miten sinä työntekijälähettilyydestä hyödyt:
Rakenna omaa asiantuntija- tai henkilöbrändiäsi
Käytännössä sillä, että tuot esille edustamasi organisaation ja toimialan sisältöä sekä tuotat sitä itse, vahvistat omaa asiantuntijuuttasi. Etenkin, jos et ihan papukaijana vain toista organisaation valmiita viestejä, vaan tuot mukaan oman kulmasi.
"[Käytän henkilöbrändiä] Oman asiantuntijuuteni vahvistamiseen, online-maineenhallintaan ja Suomen markkinointi- ja viestintäpiireissä profiloitumiseen."- Misme Yrjölä, 21.4.2015
Älä ole vain alasi harmaata massaa, äläkä pelkästään yksi organisaatiosi äänitorvi. Ole ennen kaikkea oma itsesi, siinä onnistuminen parantaa itseluottamustakin.
Asemoi itsesi mielipidejohtajaksi
Kun tuot töihin liittyvään viestintään sen oman kulmasi ja pysyt tiukasti sen läheisyydessä, asettelet itseäsi ajatusjohtajan pallille. Profiloitumalla varmistat sen, että se olet nimenomaan juuri sinä, jonka puoleen tietyssä työasiassa käännytään.
Tätä kirjoittaessa on käynnissä Työntekijälähettilyyden tila 2015 -kysely, jossa mielipidejohtajuuden mahdollisuutta ainakin toistaiseksi pidetään parhaana työntekijälähettilään saamana asiana.
Kasvata ammatillista verkostoasi
Joka kerta, kun minä esimerkiksi tweettaan tapahtumasta omaan työhöni liittyvästä näkövinkkelistä, liittyy seuraajajoukkooni uusia seuraajia. Ammatillinen verkosto kasvaa, sillä vetoapuna on ammattiin liittyvä viesti.
Työntekijälähettilyys ei välttämättä tuota hedelmää heti, mutta kun se tarjouspyyntö sanoilla "olen seurannut työntekijää X jo pidempään Twitterissä" tulee, sekä organisaatio että sen tekijä voittavat.
Vedä puoleesi ensiluokkaisia uusia työkavereita
Kun tuot työsi lomasta esille erilaisia mahdollisuuksia ja tunnelmia, rakennat tietenkin myös organisaation työnantajakuvaa. Tämän johdosta sinulle itsellesi voi hyvinkin kertyä huippuluokan kollegoita!
Jobviten tutkimuksen mukaan 40 % palkkauksista tehdään työntekijöiden suosittelemista henkilöistä, joten tässäkin mielessä työntekijälähettiläänä tehty verkostoituminen voi vaikuttaa omaan tiimiisi.
Saavuta myyntikiintiösi
Jos työtehtäviisi kuuluu myynti, auttaa työntekijälähettilyys siinäkin. Sosiaalisessa mediassa myyvä nimittäin tutkitusti päihittää muut myyjät.
Kaikilla ei tietenkään ole myyntikiintiötä, johon pyrkiä, mutta aina voi itse itselleen asettaa tavoitteen ja kiintiön: mahdollisimman paljon yhteydenottoja, joissa pyydetään juuri minun apuani.
Hyvä työntekijälähettilyys ei synny pakottamalla
Työntekijälähettiläsohjelma ei synny pakottamalla, vaan se vaatii muun muassa työssä viihtymistä. Sitä tukee valtavasti työntekijöiden positiivinen motivoiminen ja se, että jakamansa viestin saa itse valita.
Sitä ei myöskään kannata kertalaakista rysäyttää kaikkien niskaan, vaan aloita valikoidulla joukolla. Valikoi sellaisia henkilöitä, jotka jo "omine lupineen" ovat työntekijälähettiläitä.
Kun minä olen jossain organisaatiossa perustelemassa nimenomaan työntekijöille miksi heidän kannattaa toimia työntekijälähettiläinä, on toivottavasti käytössäni myös joku niistä organisaation edelläkävijöistä. Heillä on jo jotain heidän organisaatioonsa liittyviä tuloksia ja hyötyjä näytettävänään. Nimittäin, koska se oman itsen kaltainen henkilö on varsin luotettava lähde, hyödytkin uskotaan parhaiten heiltä!
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Hanna Takala
@hannatakala
Hanna Takala työskentelee tamperelaisella Zentolla viestinnän valmentajana. Hannan erityisosaamisalueita ovat työntekijälähettilyys, asiantuntijabrändi sekä bloggaaminen. Tällä hetkellä Hannaa kiinnostavat erityisesti työkaluista Instagram sekä LinkedIn ja viestimisessä ylipäätään työntekijöiden ja brändien oma ääni, se mikä tekee siitä äänestä kiinnostavan.
Hanna haluaa päästä kaivamaan organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista eli työntekijöistä heidän "Fascination Advantagensa" ja sen vapauttamalla vaikuttaa heidän työpäiväkokemukseensa positiivisesti. Kulttuurihakkerina hyöriminen jossain viestinnän ja HR:n välimaastossa siis kiinnostelee.
Hanna bloggaa vakituisesti erityisesti Zenton omassa blogissa, mutta on vieraillut usein myös Smarpin blogissa. Käy tutustumassa Hannan hengentuotteisiin!