Somemanageri juhannuksena - onko halukkaita?
Julkaistu
-
Senior communications & marketing professional.
Kun yhteisömanageri saapui organisaatioon, moni huoahti helpotuksesta. Vauhti, jolla viestinnän ja markkinoinnin kenttä muuttuu, on valtava ja sosiaalisen median vyöryminen osaksi jokaisen itseään kunnioittavan yrityksen, järjestön tai viraston toimintaa on haastanut jopa oman ammattitaidon.
Somemanageroinnin keskittäminen yhdelle tai kahdelle henkilölle tarjosi tähän helpotuksen: pienen puskurin siihen itsen ja jatkuvasti muuttuvien algoritmien väliin. Näinhän tämä ratkesi. Vai ratkesiko sittenkään?
Meillä Nesteellä ei missään vaiheessa ole ollut vain yhtä pelkästään sosiaaliseen mediaan keskittynyttä henkilöä. Jo riskienhallinnankin näkökulmasta on tuntunut järkevältä pitää ainakin muutama ihminen somen hermolla, vaikka suurin vastuu kehityksestä onkin parin viime vuoden ajan ollut keskitettynä digitiimille.
Eräänä ihan tavallisena viikkona meitä oli vastassa positiivinen ongelma: kommentteja, kysymyksiä ja muita reaktioita tuli niin paljon, että emme pystyneet niihin enää vastaamaan! Ainakaan siinä kahden tunnin tavoiteajassa, jonka olimme itsellemme asettaneet. Aktiivisuus kasvoi myös illoissa ja viikonlopuissa, minkä ei tietysti pitäisi olla mikään ihme. Jokainen meistä tietää, että somea käytetään silloin kun se on ajankohtaista, ei silloin kun suomalaisessa organisaatiossa ollaan päivätöissä.
Tuumasta toimeen: kiertävän somemanagerin malli
Pienen alkutuskailun jälkeen totesimme, että tässä on tarjottimella mahtava tilaisuus syventää ja laajentaa koko viestintä- ja markkinointitiimimme osaamista. Onko parempaa tapaa kehittyä kuin altistaa itsensä alueelle, joka ei ole oman osaamisen ydintä? Esittelimme siis kiertävän somemanagerin mallin:
- Arkipäivisin managerointi kahdessa noin neljän tunnin aamu- ja iltavuorossa
- Managerointi tarkoittaa someen tulleiden kommenttien ja kysymysten seuraamista ja niihin vastailua
- Koskee konsernin kanavia: Twitter, LinkedIn, FB, IG, Youtube
- Jos vastaan tulee sisältöidea, siitä vinkataan eteenpäin
- Vuoro on kiertävä ja samaan aikaan ei osallistuta palavereihin – muita töitä saa tehdä
- Jokainen tiimin jäsen aina henkilöstöviestinnän tiimistä johtoon osallistuu
- Tukea on tarjolla
Kuten arvata saattaa muutos synnytti innostusta, mutta myös jännitystä, ehkä jopa pientä pelkoa. Kaikkia helpotti ajatus siitä, että emme voi etukäteen tietää miten homma lopulta toimii ja se sanottiin myös ääneen. Pitää vaan uskaltaa yrittää, kokemus kyllä kertoo kannattaako jatkaa.
Vuorotyötä myös iltaisin?
Iltojen ja viikonloppujen osalta päätimme tukeutua jo hyväksi todettuun kumppaniimme. Liitimme heidät osaksi sometiimiämme ja managerointikäytäntöjämme. Kun malli oli kokonaisuudessaan mietitty ja kumppani tuttu, valmistautuminen meni melko kevyesti.
No toimiiko se??
Aika näyttää. Suhtaudumme kokeiluun nöyrästi. Lähtötilanteessa somemanagerointia hoiti muutama henkilö, nyt yhteensä +20 hengen porukka. Uusi malli on ollut tätä kirjoittaessa käytössä vasta pari päivää. On ilahduttavaa huomata, että ainakin osa huolista hälvenee kokemuksen ja onnistumisen tunteiden myötä. Ehkä muutamien vuorojen jälkeen mieleen hiipii jo ajatuksia siitä, miten opittua voisi hyödyntää paremmin vaikkapa koukuttavien sisältöjen tuotannossa ja sidosryhmien osallistamisessa.
Miten teillä hoidetaan somekanavien managerointi?
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Paula Isopahkala
Senior communications & marketing professional. 8+ years of experience mainly in global BtoB. Into strategic thinking.
In Twitter: @PMIsopahkala @Viestijat
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
-
Elina Mattila-Niemi