Silmäiltävä teksti ja selkeät käyttäjäpolut ovat verkkosivujen kivijalka
Julkaistu
-
viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja
Viiden askeleen pikaohje kohti käytettäviä verkkosivuja
Moni viestijä vastaa organisaationsa verkkosivuista, tai vähintäänkin osasta sivustoa. Viestintäihminen on usein taitava tekstintuottaja, mutta verkkosivujen käytettävyys saattaa olla silkkaa hepreaa. Ja vaikka olisit sanaseppo Jumalan armosta, et automaattisesti osaa tuottaa juuri verkkoon sopivaa tekstiä. Verkkoteksti kun on täysin oma taiteenlajinsa, jossa vähemmän on enemmän.
Sosiaalisen median moninaisuudesta huolimatta verkkosivut ovat edelleen joka organisaation tärkein digikanava. Somekanavien algoritmit ja käyttöehdot voivat muuttua nopeastikin, kun taas verkkosivut ovat kotipesä, joka on tiukasti omassa hallinnassa.
Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla otat ensiaskeleet kohti toimivia verkkosivuja.
1. Kaikki alkaa asiakkaan tuntemisesta
Sivujen käytettävyys vaikuttaa suoraan sivuston tuottavuuteen. Jos käyttäjän on vaikea löytää sivulta etsimäänsä tietoa, tämä voi vaikuttaa suoraan liiketoimintaan.
Ensiaskel toimivampiin verkkosivuihin on käyttäjän ymmärtäminen. Kartoita siis aluksi monipuolisilla keinoilla, kuka käyttäjä on ja mitä hän toivoo verkkosivuilta.
Tämän selvitystyön jälkeen on aika kääriä hihat.
2. Yksinkertainen on kaunista -– vähennä kognitiivista kuormitusta
Kognitiivinen kuormitus on psykologiasta tuttu ilmiö, jolla yksinkertaisimmillaan tarkoitetaan ihmisen aivojen kuormittumista. Verkkosivulla tätä voi välttää karsimalla sivustolta kaikki ylimääräinen, joka ei palvele sivun päämäärän saavuttamista.
Jos sivustolla on esimerkiksi rekisteröitymislomake, samalle sivulle ei tule laittaa sivulta pois johdattavia linkkejä tai mainoksia. Rekisteröitymissivu kannattaa rauhoittaa vain rekisteröitymiseen.
Selkeys ja yksinkertaisuus ovat käyttäjäystävällisten sivujen taikasanat. Harkittu visuaalinen kokonaisilme ja hyvin suunnitellut graafiset elementit palvelevat käyttäjää, ja lisäksi ne vahvistavat organisaation ammattimaista brändiä.
3. Hemmottele laiskaa lukijaa – tee sisällöstä silmäiltävää
Verkkotekstiä luetaan eri tavoin kuin painettua tekstiä. Verkossa lukija on laiska – tai ainakin kiireinen. Jotta pystyt pitämään hänestä kiinni, tuota sivuille tekstiä, jota on helppoa silmäillä.
Esimerkiksi aina, kun mahdollista, teksti kannattaa järjestellä listoiksi. Listoja kun on helpompi silmäillä kuin sisältötekstiä.
Verkkosivuille tulija ei halua kahlata läpi pitkiä tekstimassoja löytääkseen, mitä etsii. Silmäiltävyyttä voi parantaa listojen lisäksi esimerkiksi tekstinostoilla. Nostoilla tarkoitamme tiettyjen lauseiden korostamista visuaalisesti niin, että teksti osuu helposti silmään.
4. Laita käyttäjäpolut kuntoon – silloin käyttäjä ei eksy
Sivuston käyttäjäpolut kuvaavat, miten käyttäjä liikkuu sivuilla.
Ennen kuin pohdit ihanteellista käyttäjäpolkua, kannattaa selvittää, mikä on käyttäjän nykyinen tyypillinen polku. Lisäksi on syytä pohtia, onko nykyisissä poluissa jotain pielessä.
Käyttäjäpolkujen miettimiseen on hyvä käyttää aikaa, sillä polkujen tunnistaminen voi parantaa merkittävästä sivuston käytettävyyttä.
5. Miellytä Googlea, jos mahdollista
Hakukoneoptimointi, SEO, pitäisi kuulua jokaisen ammattiviestijän työkalupakkiin. Yksinkertaisimmillaan se on joukko erilaisia toimenpiteitä, joiden avulla saat verkkosivut nousemaan ylemmäs hakukoneiden tuloksissa.
Toisin sanoen hakukoneoptimointi on “Googlelle kirjoittamista”, eli sillä varmistetaan, että Googlen hakurobotit ymmärtävät paremmin sivustosi sisältöä.
Hakukoneoptimointiin sisältyy tekninen ja sisällöllinen optimointi. Eräs helpoin pika-apu sisällön optimointiin on lisätä kuviin Alt-tekstit. Ne tekevät sivuista myös saavutettavammat lukuohjelmia käyttäville.
Sisällön optimoinnissa toinen pieni mutta tärkeä kikka on käyttää nettisivueditorin muotoiluvaihtoehtoja. Hakukoneiden kannalta ei nimittäin ole ihan sama, onko väliotsikko lihavoitu vai onko väliotsikon tekstiin valittu väliotsikkomuotoilu. Jälkimmäisessä tapauksessa hakukone ymmärtää, että kyseessä on väliotsikko ja ottaa huomioon väliotsikon sisällön, kun käy läpi sivuston sisältöä.
Haluaisitko uppoutua syvällisemmin verkkosivujen kehittämiseen? Ilmoittaudu ProComin koulutukseen:
11.5.2021 Päivitä verkkosivut digikuntoon: käyttäjäystävällisten verkkosivujen perusteet
Kaipaatko säännöllisesti verkkoviestinnän kehitysideoista? Tilaa viestintätoimisto Aivelan kuukauden viestintävinkit!
Asiasanat
Kirjoittajat
-
Aino Pajukangas
viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja
Kirjoittaja työskentelee viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtajana. X: @Pajukangas, Instagram: @aivela.fi