Partion viestintä tavoittaa ja osallistaa nuoret
Julkaistu
-
Kirjoittaja työskentelee Pääkaupunkiseudun Partiolaisten…
Kuinka tavoittaa nuoret aikana, jossa kilpailevien viestien määrä on loputon ja perinteisen median käyttö murroksessa? Partiossa nuoret ovat vahvasti mukana suunnittelemassa ja tuottamassa sisältöä. Parasta jälkeä syntyy, kun nuoret itse viestivät toisille nuorille.
[caption id="attachment_9209" align="aligncenter" width="1024"]
Pääkaupunkiseudun Partiolaisissa nuorten tavoittamiseen ovat käytössä erityisesti Instagram, Snapchat, WhatsApp ja YouTube. Viestintä- ja markkinointiryhmään kuuluvassa 17-vuotiaiden johtamassa sometiimissä nuoret pääsevät itse suunnittelemaan ja toteuttamaan sosiaalisen median kanavissa julkaistavia sisältöjä, jotka tavoittavat parhaimmillaan tuhansia. Lisäksi tällä hetkellä sisältöä tuotetaan erityisesti YouTubeen yhteistyössä tubettajien kanssa.
Nuorten kanssa toimimiseen haasteita tuo välillä erityisesti julkaisuaikataulussa pysyminen. Lisäksi kielioppi ja asiavirheet saattavat joskus vaatia korjaamista. Sisällöllisesti ja visuaalisesti tarkoituksenmukaisten valokuvien löytämiseen valtavan kuvamassan seasta tarvitaan usein apua. Nuorille pyritään antamaan jatkuvasti palautetta ja heitä ohjataan oppimaan lisää viestinnästä.
Parempaa partioviestintää
Partiossa nuoria myös koulutetaan viestinnän eri tehtäviin. YSP eli Young Spokespeople -kurssi on Suomen Partiolaisten järjestämä viestintä- ja markkinointikoulutus 15–22-vuotiaille nuorille. Kurssilla harjoitellaan erilaisia viestintään liittyviä taitoja niin suullisissa, kirjallisissa kuin visuaalisissa tilanteissa.
Tänä vuonna ennen kurssia jakauduttiin eri linjoille, jotka painottivat esiintymistä, kirjoittamista, sosiaalisen median käyttöä tai kuvaamista.
Tämän vuoden kurssin kirjoituslinjalla nuoret kävivät läpi vinkkejä erityisesti verkkokirjoittamiseen liittyen. Lisäksi pohdittiin hyvää otsikointia ja rakennetta tutkimalla erilaisia uutisartikkeleita. Esiintymistä harjoiteltiin pitämällä paneelikeskustelu, katsomalla se videolta ja tarkkailemalla omaa toimintaa. Lisäksi ryhmissä pohdittiin muun muassa digitaalisuutta partiossa ja kampanjaa huhtikuun partioviikkoa varten. Lisää kurssista voi lukea nuorten itse kirjoittamasta jutusta täällä.
[caption id="attachment_9210" align="aligncenter" width="1024"]
Lainattava kuvaus- ja valaisukalusto innostaa nuoret kuvaamaan
Pääkaupunkiseudun Partiolaisten toimistolta on lainattavissa nuorten käyttöön monipuolinen ammattilaatuinen kuvaus- ja valaisukalusto. Näin nuoret, joilla ei muuten olisi mahdollisuutta hankkia esimerkiksi hyvää järjestelmäkameraa ja erilaisia objektiiveja, pääsevät suoraan ja ohjatusti harjoittelemaan kuvaamista. Kuvauskaluston lisäksi nuoret oppivat samalla käyttämään Adoben ohjelmistoja ja editoimaan kuvia.
Hitiksi on muodostunut erityisesti 360-kamera, jolla voi kuvata sekä videoita että kuvia ja striimata suoraan YouTubeen. Älypuhelimen välityksellä ohjattavan kameran käyttö on helppo oppia ja sisällön tuottaminen on hauskaa. Jatkuvasti lainassa ovat myös Canonin täyden kennon järjestelmäkamera ja L-sarjan linssit. Lainattavaan kalustoon voit tutustua täällä.
AR-teknologia tuo prittilehteen uusia ulottuvuuksia
Jotta saisimme nuoret lukemaan myös printtilehteä aktiivisesti, aloitimme PäPassa viime syksynä yhteistyön suomalaisen AR-teknologiaan erikoistuneen toimijan Arilynin kanssa. AR (Augmented Reality) tarkoittaa lisättyä todellisuutta, jota on esimerkiksi käytössä Pokémon Go -pelissä.
Jatkossa neljä kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenlehti Hepun sivuilta voi oman älypuhelimen välityksellä avata ja katsella esimerkiksi videoita, 360-kuvia tai animaatioita. Nuoret pääsevät myös itse suunnittelemaan ja toteuttamaan AR-sisältöjä. Hepulla on kaksi vapaaehtoisena toimivaa alle 30-vuotiasta päätoimittajaa ja lehden toimituskuntaan kuuluu noin kymmenen nuorta toimittajaa. Hepun sähköiset näköislehdet ovat luettavissa ja AR-sisällöt koettavissa täällä. Lisää Hepun uudistusprojektista voi lukea täällä.
Positiivinen medianäkyvyys vahvistaa nuorten harrastusylpeyttä
Pääkaupunkiseudun Partiolaisten kuuden vuoden välein järjestettävä piirileiri kokosi viime kesänä noin 5 600 osallistujaa Hämeenlinnan Evolle. Kliffa oli vuoden 2018 suurin partiotapahtuma ja samalla suurin Suomessa järjestetty piirileiri. Leirin kokoluokasta kertoo se, että 1,5 miljoonan budjetista suurin osa kului ruokaan – jokaisella lämpimällä aterialla syötiin yli 2 000 kiloa.
Positiivinen medianäkyvyyskierre Kliffalla alkoi, kun yhdessä nuorten kanssa kirjoitetun ja ePressin kautta julkaistun mediatiedotteen jälkeen kaksi nuorta kutsuttiin leirin ensimmäisenä päivänä YLE Aamu-tv:n suoraan lähetykseen vieraiksi. Tämän jälkeen medialta alkoi tulla useita yhteydenottoja, ja leiristä tehtiin juttu kaikkiin Suomen suurimpiin medioihin. Kaikki Kliffan mediatiedotteet ja -osumat löytyvät koottuna täältä.
Kuinka partiossa tavoitetaan nuoret
Nuoret saavat itse toimia sisällöntuottajina ja heille on tukea tarjolla. Snapchat, Instagram, WhatsApp ja YouTube ovat viestinnän tekijöiden aktiivisessa käytössä ja uusia trendaavia kanavia seurataan. Lainattavissa on kuvaus- ja valaisukalustoa nuorille, joilla ei muuten olisi mahdollisuutta hankkia esimerkiksi ammattilaatuista järjestelmäkameraa.Suomen Partiolaiset järjestää vuosittain erilaisia viestinnän koulutuksia, kuten Young Spokespeople -kurssin.Partio on Suomen suurin nuorisojärjestö, jonka kohderyhmänä ovat kaikki 7–22-vuotiaat. Aikuisille partio on vapaaehtoistoimintaa, jolla mahdollistetaan lasten ja nuorten harrastaminen. Kaiken toiminnan tavoitteena on tukea kohderyhmään kuuluvien kasvua heidän yksilölliset ominaispiirteensä huomioiden. Pääkaupunkiseudulla partiolaisia on yli 11 500 ja Suomessa 65 000.
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Susanna Mikander
Kirjoittaja työskentelee Pääkaupunkiseudun Partiolaisten viestintäkoordinaattorina ja vapaa-ajalla freelance valokuvaajana. Instagram: @suski.photography.