Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

  • Hanna Takala

    @hannatakala … Hanna Takala työskentelee tamperelaisella…

Kun mietitään miten saada huomiota sosiaalisessa mediassa, saattaa jonkun mieleen luikerrella haave viraalihitti-ihmeestä. Hieman useamman mieleen työntyy todennäköisesti mainostaminen. Se on periaatteessa ihan ok, koska Facebook-mainontakin on vielä halpaa, mutta tarkentaminen olisi suotavaa tehdä kunnolla eikä pakkosyöttää viestiä massoille.

Jos minulta kysytään, niin reagoiminen on se oikea tapa.

Olen viime aikoina käynyt useissa yrityksissä kertomassa mitä on sosiaalinen myynti. Yleensä valmennuksissa lähestytään asiaa valikoidun kanavan kautta (useimmiten LinkedIn), mutta seuraavat asiat ovat olennaisempia välineitä kuin mikään tietty sosiaalisen median palvelu:

  • Ole johdonmukaisesti sinä. Ole siellä missä kohderyhmäsi ja halusi viestiä kohtaavat.
  • Kuuntele. Viritä esimerkiksi jatkuvia avainsanahakuja.
  • Vastaa tarpeisiin. Tuota ostajapersoonien ja kontaktien tarpeisiin heille arvokasta sisältöä.
  • Reagoi muihin. Lämmitä suhteita hienovaraisilla tykkäyksillä, kommenteilla ja jaoilla.
  • Mittaa ja korjaa. Tarkkaile, että pääset rutiineillasi tavoitteisiin ja tee korjausliikkeitä.

Käytännössä sosiaalinen myynti on siis tilanteen petaamista mahdollisimman otolliseksi, tilaisuuksien kärkkymistä ja reagoimista.

Yksi toimitusjohtaja taannoin koulutuksessa totesi, että tämähän on ihan kuin tyttöystävän hommaaminen ennen vanhaan! Hän ei olisi voinut olla paljon enempää oikeassa, sillä niin kuin Fazer Makeisten Rolf Ladau Mainontapäivässä 2016 sanoi:

"Brändejä rakennetaan niin kuin rakkaustarinaa."

Brändejä rakennetaan kuuntelemalla ja kuulemalla. Niitä rakennetaan puhumalla sille halutulle sydämelle omalla äänellä. Sinun edustamasi brändi — olipa kyseessä sitten organisaation brändi tai omasi — muotoutuu tarinasta, jota sinusta kerrotaan.

Vaikuta siihen mitä sinusta kerrotaan omalla viestinnälläsi. Varmista se rakkaus hyvällä sosiaalisella kanssakäymisellä.

Miten saada huomiota sosiaalisessa mediassa asiakkaaksi halutulta henkilöltä?

Ei ihminen osta tuotetta tai palvelua, hän ostaa siihen liittyvän tarinan. Hän ostaa tarinan ja liittää sen osaksi omaa tarinaansa. Ja kun on kyseessä sosiaalinen media, on tämä ostaja itse merkittävä osa sitä tarinaa: hän rakastuu kun hänelle puhutaan hänen tarvitsemaansa rakkauden kieltä.

  1. Vahvista häntä. Mainitse esimerkiksi omissa päivityksissäsi hänen tilinsä, linkittäen tietenkin!
  2. Auta häntä. Jaa vaikka hänen sisältöjään eteenpäin.
  3. Anna hänelle jotain. Vastaa hänen esittämäänsä kysymykseen blogiartikkelilla tai infografiikalla.
  4. Käytä häneen aikaa. Käy hänen kanssaan kiireettömästi keskustelua.
  5. Kosketa häntä. Herätä tunne vaikka yksinkertaisesti tykkäämällä hänen tilapäivityksestään.

Miten saada huomiota sosiaalisessa mediassa? Antamalla sitä itse ensin.

Sampark Foundationin Vineet Nayar puhui taannoin Nordic Business Forum 2016 -tapahtumassa. Hän muistutti puheenvuorossaan, että arvo luodaan asiakkaiden ja työntekijöiden välisessä rajapinnassa. Siinä yhtymäkohdassa tapahtuvilla kohtaamisilla on valtaisa merkitys. Jotta organisaationne työntekijöillä olisi voimaa osoittaa kohtaamilleen asiakkaille tuota mainitsemaani rakkautta, heidänkin pitää saada sitä osakseen.

Kaisa Lipponen bloggasi hetki sitten, että viestintäosastoa ei enää ole. Organisaatiossa jokainen on viestijä. Jokainen vaikuttaa siihen miten saatte huomiota somessa, eli jokaisen asiantuntijabrändinkin pitäisi antaa yllä mainituilla tavoilla rakkautta eikä keskittyä vain julistamaan kyseisen asiantuntijan erinomaisuutta! Henkilöbrändikään ei saa olla tarina itserakkaudesta.

Mene nyt ja reagoi johonkuhun sinulle tärkeään.

PS. Eikö antamasi rakkaus vienytkään välittömästi tavoitteisiin? Jatka harjoituksia, tässä on kyse merkittävien suhteiden luomisesta eikä pikadeittailusta.

Kirjoittaja

  • Hanna Takala

    @hannatakala

    Hanna Takala työskentelee tamperelaisella Zentolla viestinnän valmentajana. Hannan erityisosaamisalueita ovat työntekijälähettilyys, asiantuntijabrändi sekä bloggaaminen. Tällä hetkellä Hannaa kiinnostavat erityisesti työkaluista Instagram sekä LinkedIn ja viestimisessä ylipäätään työntekijöiden ja brändien oma ääni, se mikä tekee siitä äänestä kiinnostavan.

    Hanna haluaa päästä kaivamaan organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista eli työntekijöistä heidän "Fascination Advantagensa" ja sen vapauttamalla vaikuttaa heidän työpäiväkokemukseensa positiivisesti. Kulttuurihakkerina hyöriminen jossain viestinnän ja HR:n välimaastossa siis kiinnostelee.

    Hanna bloggaa vakituisesti erityisesti Zenton omassa blogissa, mutta on vieraillut usein myös Smarpin blogissa. Käy tutustumassa Hannan hengentuotteisiin!

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös