Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Julkinen esiintyminen on harvoille suurta hupia, mutta on lohduttavaa tietää, että yleisö on pääsääntöisesti esiintyjän puolella ja toivoo tälle hyvää. Mutta mitä tehdä, kun yleisö ei pidäkään sinusta tai sanomastasi eikä pelkää tuoda sitä esille?

Todistin hiljattain tilannetta, jossa yrityksen johto esitteli henkilöstölle hankalan taloustilanteen säästötoimia. Tilaisuus sujui rauhallisesti, kunnes esityksen lopuksi eräs työntekijä pomppasi pystyyn ja kysyi kovaan ääneen, miten on mahdollista, että johdon tekemät virheet tulevat henkilöstön maksettaviksi irtisanomisina ja lomautuksina. Toimitusjohtaja oli selvästi yllättynyt tunteikkaasta reaktiosta, puolusteli leikkauksia yleisellä taloustilanteella ja kehotti kommentoijaa pysymään asialinjalla.

Vaikka irtisanomisista kertomisesta vastuun kantaa yritysten johto, on vihaisen yleisön kohtaaminen todellisuutta monelle muullekin puhemiehelle. Epäreilu kysymys yrityksesi härskistä mainonnasta tai epäeettisistä verojärjestelyistä saa yleisön haukkomaan henkeään ja oman stressitasosi ponkaisemaan kattoon. Ja kun stressi iskee, ihminen turvautuu yhteen pahimmista vihollisistaan eli omaan intuitioon.

Älä hyökkää, vaan tanssi

Kun on hyökkäyksen kohteena, ihmiselle on luontaista puolustautua. Eikä vain puolustautua, vaan hyökätä takaisin. Sotatantereilta tutut taktiikat konkretisoituvat keskustelussa oman näkökulman selittelynä, argumentointina ja toisen näkökulman mitätöimisenä.

Yleisölle verinen taistelu saattaa tuottaa nautintoa, mutta jos hiljennät kommentoijat tai hyökkäät heitä vastaan tylysti, oma maineesi ja arvostuksesi saavat kolauksen. Näin kävi myös kimpaantuneen työntekijän vaimentaneelle toimitusjohtajalle.

Kriisineuvottelujen asiantuntijat ehdottavat vaihtoehtoista näkökulmaa: Kutsu vastakumppani taistelun ja väittelyn sijasta tanssiin. Tanssissa tarkoituksena ei ole lyödä toista kanveesiin, vaan toista osapuolta kuunnellaan ja kunnioitetaan. Ja mikä parasta, tanssin avulla voitat todennäköisemmin myös yleisön puolellesi, olipa vastapuoli kuinka kriittinen tahansa.

Vinkit vihaisen yleisön kohtaamiseen

Kysy tarkentavia kysymyksiä: Kun joku yleisöstä esittää sinulle kriittisen kysymyksen, älä kiirehdi heti vastaamaan. Kysy sen sijaan tarkentava kysymys, jolla osoitat todellista kiinnostusta kysyjän näkökulmaa kohtaan. Myös muu yleisö arvostaa kunnioittavaa toimintaasi kysyjää kohtaan.

Vahvista toisen osapuolen kasvoja: Usein hankalan kysymyksen esittäjä haluaa tunnustusta itselleen tai näkökulmalleen. Ota kysyjän esittämä näkökulma ”hellään syleilyysi”; aloita hänen näkökulmastaan, tunnusta hänen näkökulmansa ansiot ja nosta lopuksi esille oma kantasi.

Varaa aikaa esityksen jälkeen: Jos hankala yleisön edustaja ei tyydy toimintaasi esityksen yhteydessä, tarjoudu keskustelemaan hänen kanssaan esityksen jälkeen kahdenkeskisesti. Näin osoitat todellista halua paneutua toisen asiaan, etkä uhraa muun yleisön mahdollisuutta osallistua keskusteluun.

Info: Kehity esiintyjänä, menesty moderaattorina -koulutus 11.9.2014

ProCom järjestää yhdessä Constra Groupin kanssa aiheesta koulutuksen syksyllä 2014. Katso lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet >>

Kirjoittaja

  • Kalle Siira

    Kirjoittaja on yritysten vaativiin vuorovaikutustilanteisiin erikoistuneen Constra Group Oy:n toimitusjohtaja ja partneri. Hän viimeistelee väitöskirjaa organisaatioiden konfliktinhallinnasta Helsingin yliopistolla ja on julkaissut tutkimuksiaan viestinnän ja johtamisen kansainvälisissä lehdissä. Yrityksensä Constran kautta Kalle on kouluttanut ja konsultoinut lukuisia yrityksiä ja yhteisöjä vaativissa neuvottelu- ja konfliktitilanteissa sekä median kohtaamisissa.

    Lue lisää kirjoittajalta