Kolme pikavinkkiä hakukoneoptimointiin
Julkaistu
-
viestinnän asiantuntija, Sweco
Merkittävä osa asiakkaista löytää verkkopalveluun hakukoneiden kautta. Hakukoneoptimointi (SEO) onkin monen viestijän työn onnistumisen kannalta elintärkeää. Web-analytiikan avulla viestijä puolestaan seuraa verkkopalvelun tuloksia, hyödyntää analytiikkaa toimenpiteiden suunnitteluun, havaitsee verkkopalvelun ongelmakohdat ja oppii, mitä käyttäjät sivustolla tekevät. ProComin kouluttaja, Tulos Helsingin asiantuntija Mikko Yli-Erkkilä kertoo pikavinkit hakukoneoptimointiin.
1. Kerro noviisille kolme pikavinkkiä, miten parantaa hakukonenäkyvyyttä nopeasti.
Viestinnän ihmisille luontevin tie on aloittaa sisällöntuotannosta. Aloita selvittämällä omiin keskeisiin palveluihin liittyvät tärkeimmät haut. Kunnon avainsanatutkimus kannattaa ehdottomasti tehdä. Nopeasti pääset kuitenkin jo liikkeelle sillä, että katsot, miten omat tärkeimmät palvelut on nimetty ja miten muutama lähin kilpailijasi on ne nimennyt. Ota termit ylös. Tämän jälkeen voit käyttää vaikkapa sellaista työkalua kuin ubersuggest.org, jossa voit hakea uusia, kyseisiin avainsanoihin liittyviä muita hakuja, joita ihmiset ovat käyttäneet. Googlen Keyword Planner -työkalulla saat myös hakuvolyymit avainsanoille.
Tämän avulla saat osviittaa oikeista, suosituista termeistä. Tämän jälkeen valitse tärkein avainsana per palvelu ja käytä sitä niin titlessä (sivun otsake eli hakutulossivulla näkyvä sininen linkki), meta-kuvauksessa, pääotsikossa kuin leipätekstissäkin, mutta luontevasti. Luettavuus pitää säilyä.
Toinen vinkki: Varmista, että sisältö ei löydy samanlaisena muualta sivustoltasi. Jos tällaisia dublikaattiongelmia on, niin hakukoneella tulee vaikeuksia päättää, mikä on ”oikea” sivu, joka tuoda hakutuloksiin.
Tämä muuten koskee myös muita, ulkoisia verkkopalveluita. Esimerkiksi verkkokaupoissa tulee usein vastaan tilanne, jossa samat tuotetekstit löytyvät eri verkkokaupoista, jotka myyvät samaa tuotetta. Jotta pärjää hakutuloskilpailussa, kannattaa aina kirjoittaa uniikki tuoteteksti. Ja tietysti myyntiin houkuttelevampi kuin kilpailijalla.
Kolmas vinkki: Linkkien vaikutus on tärkeää. Hakukoneet arvottavat sivustosi korkeammalle hakutuloksissa, kun verkkopalveluusi osoittaa linkkejä laadukkaista muista verkkopalveluista. Parasta tietysti on, jos organisaatiosi ja palvelusi on luontaisesti kiinnostava ja kerää näkyvyyttä muista verkkopalveluista - ja teet innostavaa sisältömarkkinointia.
Mutta pikavinkkinä: Käy läpi kaikki yhteistyökumppanit, ja pyydä linkittämään verkkopalveluusi, jos sitä ei vielä ole. Ja sama tietysti toisin päin.
2. Mitkä ovat verkkosivujen ja -palveluiden tyypillisimmät ongelmat analytiikan ja SEOn kannalta?
Yksi haaste on se, että sivuston suunnittelu- ja julkaisuvaiheessa ei ole ajateltu hakukoneita ja hakuja tekeviä ihmisiä ollenkaan. Joskus on saatettu tehdä sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka estävät hakukonetta indeksoimasta sivustoa parhaalla mahdollisella tavalla. Eli sivut eivät nouse hakutuloksiin, vaikka sisältö olisi kunnossa.
Analytiikassa ongelmat liittyvät siihen, että tavoitteita ja mittareita ei ole määritelty tai sitten se, että analytiikka on kyllä käytössä, mutta sitä ei hyödynnetä millään tavalla.
3. Hakukoneoptimoinnin lisäksi olet puhunut löydettävyydestä. Miten se eroaa hakukoneoptimoinnista?
Löydettävyys on laajempi asia ja koskee muitakin kanavia kuin omaa verkkopalvelua. Eli mikä on brändin näkyvyys verkossa ylipäänsä: Millaista sisältömarkkinointia se tekee? Miten aktiivinen se on somessa? Onko Youtube kanavana käytössä? Jos on, onko tili ja siellä julkaistut videot sekä soittolistat optimoitu niin, että ne löytyvät Googlen tai Youtuben sisäisestä hausta? Sitten on myös esimerkiksi sovelluskauppa: Onko mahdolliset appsit optimoitu niin, että ne löytyvät sovelluskaupan haussa? Löydettävyys tarkoittaa brändin koko digitaalista jalanjälkeä.
4. Jos viestijällä on jo SEO-perustaidot kunnossa, mikä on seuraava askel?
Seuraavaksi, tai jopa ennen tuota, on hyvä ottaa analytiikka haltuun. Kun olet määritellyt tavoitteet ja mittarit sekä osaat analysoida tuloksia, niin lähtökohta on hyvä. Kun analytiikkatili on asennettu verkkopalvelulle, ja tavoitteet viety analytiikkaan, niin SEO-toimenpiteiden tuloksia on hieno esittää muulle organisaatiolle. Kaikki on näet mitattavaa!
5. Kuoleeko Google? Mihin hakukoneoptimointi on menossa?
Vaikka Google dominoi monessa länsimaassa hakua, Yandex on merkittävä tekijä Venäjällä ja Baidu Kiinassa, niin kilpailukenttä monipuolistuu. Ihmisten tapa etsiä tietoa muuttuu ja tekniikka kehittyy. Kilpailijat eivät ole muita hakukoneita, sillä hakuja tehdään eri tavoin. Esimerkiksi puhehaut lisäävät kännyköiden sisäisten assistenttien ja muiden välineiden (esimerkiksi iPhonessa Siri, Amazonin Echo kotona) käyttöä, eli et mene enää perinteisesti Googleen hakemaan tietoa. Lisäksi botit ovat tulossa, jotka auttavat mobiilapplikaatioiden sisällä tekemään tehtäviä, kuten varaamaan pöydän ravintolasta.
Toki normaali googlaaminenkin elää varmasti vielä pitkään.
6. Anna kolme lukusuositusta.
Ensimmäinen menee ohi SEOsta, mutta kirja on hyvä perusopas ylipäänsä koukuttavaan ja myynnilliseen tekstiin: The Copywriter`s handbook.
Toinen on Letting go of the words. Hyvä opus verkkopalvelun sisällöntuotantoon eli siihen, miten teet tekstistä helppolukuista verkossa. Usein vähemmän on enemmän - varsinkin verkossa!
Kolmannen suosituksen annan niille, jotka todella haluavat hypätä hakukoneoptimoinnin syvään päähän: hakukoneoptimoinnin Raamattu eli The Art of SEO – Mastering search Engine Optimization.
Koulutus Web-analytiikka ja hakukoneoptimointi (SEO) 1.12.2016.
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Minna-Liisa Nurmilaakso
viestinnän asiantuntija, Sweco
Minna-Liisa Nurmilaakso työskentelee viestinnän asiantuntijana rakennetun ympäristön ja teollisuuden suunnittelutoimisto Swecolla. Hänen vastuullaan on organisaation sisäinen viestintä, työnantajamielikuvan kehittäminen sekä monimuotoisuus ja inklusiivisuus yhdessä HR-tiimin kanssa. Minna-Liisa nauttii erityisesti kohtaamisista muiden swecolaisten kanssa ja kehitysaskeleista, joita 3 000 hengen organisaatiossa on viime vuosina otettu työyhteisön kehittämisessä. Aiemmin Minna-Liisa työskenteli viestintäpäällikkönä ProComissa.