Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Jollan viestintäjohtaja Juhani Lassila nostaa avoimuuden ja yhteisöllisyyden yhtiön viestinnän ytimeen.

Nokia Burning Platform, MeeGo ja Microsoft – suomalaisen startup-yhtiö Jollan juuret ovat vahvasti Nokiassa. Tarina sai alkunsa  Nokian päätöksestä lähteä Microsoftin kelkkaan, minkä jälkeen alasajetun MeeGo-käyttöjärjestelmän kehitys jatkui uudessa yrityksessä. Monen alaa seuraavan harras odotus palkittiin, kun ensimmäinen Jolla-puhelin ja elepohjainen Sailfish OS -mobiilikäyttöjärjestelmä lanseerattiin viime vuoden lopulla.

Unlike the others

Viestintäjohtaja Juhani Lassila nostaa nuoren startupin matkan yhdeksi tärkeimmistä etapeista Mobile World Congress -tapahtuman Barcelonassa alkuvuodesta 2014.

– Viestintänäkökulmasta Jollan näkyvyys nousi Barcelonassa aivan uudelle tasolle ja bisnesmielessä messuilla tavattiin suuri joukko potentiaalisia kumppaneita.

Lassila toteaa Mobile World Congressin kaltaisten jättimäisten messujen olevan yrityksille medianäkyvyyden kannalta todella vaikeita – etenkin, jos toimittajilla ei ole luontaista innostusta yritystä tai aihetta kohtaan. Jollan tilanne oli kuitenkin otollinen: yritys oli aloittanut vain pari kuukautta aiemmin uuden tuotteen myynnin, ja kiinnostusta uudelle Nokia-taustaiselle puhelimelle oli tapahtuman alla runsaasti.

– Pohja tunnettuudelle oli luotu jo ennakkoon ja hedelmät poimittiin tapahtumassa, Lassila summaa. Messut tarjosivat Jollalle mahdollisuuden näyttäytyä mediassa alan kahden suuren toimijan rinnalla, kokoaan suurempana yrityksenä.

Viestintäammattilaisena Lassila näkee tämän kiinnostavana ilmiönä.

– Olemme pieni startup Helsingistä, mutta mediassa meitä käsitellään Androidin korvaajana, täyttämässä Nokian kokoista markkina-aukkoa. Mitä vain Jolla tekee, media on lähtökohtaisesti kiinnostunut, hän toteaa tyytyväisenä. Median kiinnostuksen viestintäjohtaja arvioi johtuvan kahdesta syystä.

– Ensimmäinen on ehdottomasti Nokia-tausta. Jollassa elää se, mitä Nokia olisi voinut olla, jos joskus olisi päätetty toisin.

Toiseksi syyksi Lassila nostaa alan keskittyneen ja saturoituneen markkinatilanteen.

– Kuluttajat kaipaavat vaihtoehtoja, eikä kahden toimijan dominanssi voi jatkua loputtomiin. Lähtökohtaisesti kaikki, jotka tuovat markkinoille erilaisen vaihtoehdon, kiinnostavat, hän pohtii.

Intuitiivisen käyttöliittymän ja vaihdettavien The Other Half -älykuorien avulla Jolla haluaa tarjota käyttäjälle mahdollisuuden tehdä puhelimesta omannäköisensä. Aidosti erilainen, unlike the others, luvataan myös Jollan sloganissa.

Intohimosta koodiin

Yhteisöllisyys kuvaa hyvin sekä Jollan tuotekehittelyä että viestintää. Yrityksellä on fani- ja käyttäjäyhteisöjä ympäri maailman, ja se käy jatkuvaa vuoropuhelua käyttäjien kanssa tuotteidensa kehittämiseksi. Jollan käyttöjärjestelmä perustuu avoimeen lähdekoodiin, jonka ansiosta yhteisöt sopivat Jollan toimintaan kuin nenä päähän.

– Avoimuus ja yhteisöllisyys kuuluvat vahvasti avoimen lähdekoodin filosofiaan. Open source -maailmassa kuka tahansa, joka osaa koodata, voi muokata käyttöjärjestelmää ja tuoda sen takaisin muun yhteisön käyttöön, Lassila kertoo.

Sosiaalinen media onkin pullollaan aktiivisia Jollaan liittyviä fani- ja käyttäjäyhteisöjä. Twitteristä erilaisia ryhmiä löytyy useita kymmeniä, aina Italiasta Pakistaniin.

– Osa ryhmistä on lähtöisin jo MeeGo-ajoilta. Monet ovat saaneet alkunsa yksittäisen intohimoisen henkilön aloitteesta, Lassila kertoo.

Yksi suurimmista yhteisöistä on kahden innokkaan fanin perustama Jolla Users -blogi. Perustajista toinen, Ruotsissa asuva James, on Lassilan kertomuksen mukaan metallimusiikkia kuunteleva autoharrastaja ja erittäin aktiivinen bloggaaja. Muutaman muun tosifanin ohella myös James oli osana Jolla-tiimiä mukana Barcelonan messuilla, esittelemässä uutta tuotetta. Jollassa suhteita faneihin ja yhteisöihin arvostetaan – yhdessä saadaan aikaiseksi enemmän.

Kenties tärkeimmäksi yhteisöistä Lassila nostaa kuitenkin organisaation oman Together.Jolla.com-sivuston. Runsaan 4 000 rekisteröityneen foorumilla suuri osa keskustelusta on käyttäjistä lähtöisin olevia avauksia, mutta sivustoa hyödynnetään myös Jollan asiakkaisiin kohdistuvassa viestinnässä – haettaessa testaajia, kuluttajien mielipiteitä tai ideoita.

Lassila toteaa nykyisestä Sailfish-käyttöjärjestelmästä löytyvän useita, alun perin yhteisön ideoimia ominaisuuksia.

– Hyvä esimerkki yhteisölähtöisestä toiminnosta on keväällä softapäivityksessä lanseerattu Internet-yhteyden jakamistyökalu.

Alun perin yhteisöjäsenen tekemä hot spot -työkalu otettiin meille edelleen kehitettäväksi ja on nyt osa Jolla-puhelinta, Lassila kertoo viitaten pöydällä lepäävään puhelimeensa.

Mielikuvia taklaamassa

Paitsi tuotekehittelyssä, fani- ja käyttäjäyhteisöt ovat vahva tukikanava myös Jollan viestinnässä ja mediasuhteissa. Yhteisöjen kautta toimittajat saavat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, mikä näkyy mediajulkisuutena.

– Yhteisöillä on niin suuri määrä seuraajia ympäri maailman, että käytännössä tieto uusista jutuista on huomenna kaikilla teknologiasivustoilla, vaikka emme itse tekisi mitään, Lassila kuvailee.

Toki aktiiviset yhteisöt voivat tuottaa viestinnälle myös harmaita hiuksia. Jollassakin tulipaloja on jouduttu sammuttamaan. Yrityksen kohdalla klassinen sanonta ensivaikutelma on tärkein pitää etenkin viestinnän näkökulmasta harmillisesti paikkansa.

– Ensimmäinen Jolla-puhelin sai alussa osakseen paljon negatiivisia arvosteluja. Jälkikäteen on helppo sanoa, että tuotekehityksessä olisi ollut hyvä ottaa vielä muutama askel ennen puhelimen tuomista myyntiin. Viestintäjohtajan mukaan ilmassa on suomalaisten kuluttajien taholta edelleen paljon epäluottamusta.

– Ajatellaan, että tuote on keskeneräinen eikä toimi kunnolla, vaikka näin ei enää ole. Syntyneiden mielikuvien muuttaminen on hidasta, Lassila pohtii.

Uusille markkinoille lähdettäessä tilanne on sen sijaan hieman helpompi. Euroopan ohella Jolla on purjehtinut elokuusta lähtien myös Aasian vesillä. Vaikka vanhat arviot ovat yhä löydettävissä verkosta, ei valtaosalla ulkomaisista kuluttajista ole tuotteesta ennakkokäsitystä.

– On viestinnän vastuulla tehdä selväksi, että tuote on täysin eri paikassa kuin runsas puoli vuotta sitten, viestintäjohtaja painottaa.

Yhteisöt tulevat olemaan olennainen osa Jollaa myös tulevaisuudessa. Toistaiseksi tulevaisuudensuunnitelmat

ovat kuitenkin vain yrityksen itsensä tiedossa. Lassila vihjaa uudenlaisia tuotteita ja liiketoimintamallisuunnitelmia olevan kehittelyn alla – onhan älypuhelin tuotteena vain yksi tapa esitellä käyttöjärjestelmää.

Tuleeko Sailfish vastaan siis ensi vuonna tabletissa, autossa tai kenties rannetietokoneessa? Se jää nähtäväksi.

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös