Fondia – yritys, jossa juridiikka on palvelumuotoilua
Julkaistu
-
viestinnän asiantuntija, Sweco
Erilainen. Asiakkaiden toiveista syntynyt. Omapäinen. Marianne Saarikko Janson perusti unelmiensa yrityksen, jossa ihmisiä yhdistää innostus uuden keksimiseen.
Fondiaa ei heti tunnistaisi lakifirmaksi. Yrityksen nimi ei koostu osakkaiden sukunimistä, eikä viehättävien toimistotilojen perusteella arvaisi, että näissä huoneissa työskentelee juristeja. Firman perustaja itsekin näkee lakifirmansa tavanomaisesta poikkeavasta näkökulmasta:
– Fondia on minulle palvelumuotoiluprojekti. Minua kiinnostaa hirveästi, miten voisimme optimoida ja rakentaa täydellisen, kuuntelevamman ja helpommin ostettavamman lakipalvelun.
Marianne Saarikko Jansonista olisi hyvin voinut tulla tuotantotalouden diplomi-insinööri, niin intohimoisesti hän puhuu palveluiden optimoimisesta ja kehittämisestä. Hänestä kuitenkin tuli juristi, joka perusti menestyneen lakifirman, jossa työskentelee nyt 110 ihmistä.
Fondian bisnestä on tarjota yritykselle lakiosasto kuukausimaksulla, LDaaS eli legal department as service. Digitaalisuus on iso, strateginen valinta Fondialle. Tekeillä on muun muassa tutkimus digitalisaation trendeistä, jonka tulokset Fondia kääntää juridisiksi suosituksiksi.
Minua kiinnostaa hirveästi, miten voisimme optimoida ja rakentaa täydellisen, kuuntelevamman ja helpommin ostettavamman lakipalvelun.
Saarikko Janson jätti jo alkuvaiheessa toimitusjohtajan tehtävät ja siirtyi vetämään ulkoista viestintää, myyntiä ja markkinointia.
– Minua kiinnostaa todella paljon brändinrakennus. Tästä syystä olen pitänyt viestinnän omissa käsissäni.
Saarikko Janson on rakentanut Fondian brändiä ”omapäisesti” palikka kerrallaan. Yrittäjä myöntää naurahtaen, että luovuutta ei ole tässä suhteessa tarvinnut käyttää: vahva ja aito tarina on mennyt hyvin kaupaksi toimittajille.
Kunnianhimoinen yrittäjä tietää kuitenkin, että kasvua saavutetaan vain katsomalla eteenpäin. Erityisesti Saarikko Janson haluaisi kehittää Fondialle suunnitelmallista ajatusjohtajuutta. Puhua esimerkiksi siitä, että juristin roolin pitäisi muuttua asiantuntijasta strategiseksi kumppaniksi. Viestijä, kuulostaako tutulta?
Kilpailu osaajista hyvää bisnestä
Saarikko Janson perusti Fondian 28-vuotiaana. Hän halusi kiinnostavan ja inspiroivan työpaikan, josta ei kuitenkaan tarvitsisi maksaa kovaa hintaa eli unohtaa koko muuta elämää. Sellainen maine on lakifirmoilla.
Nyt yrittäjällä on kolme tytärtä, ja Fondiasta on muodostunut juuri sellainen työpaikka, kuin Saarikko Janson oli haaveillut. Fantastinen työpaikka on myös rekrytointivaltti.
– Pystymme palkkaamaan kovia ammattilaisia. Monella alalla kilpailu parhaista ammattilaisista kääntyy hyväksi bisnekseksi. En halua olla hyvä työnantaja vain koska se on kivaa, vaan siksi että se on hyvä bisnes.
Monelle viestintäihmiselle Fondia on tuttu Great Place to Work -kilpailusta, jossa yritys on niittänyt mainetta. Firma on menestynyt myös lakifirmojen mainetutkimuksessa, viime vuonna Fondia ylsi sijalle kolme.
Menestyksen takana lienee yrityksen kulttuuri. Saarikko Janson puhuu rohkeuden ilmapiiristä, jossa ihminen saa olla oma itsensä ja sanoa sanottavansa riippumatta tittelistä, asemasta ja virkavuosista.
− Meillä ei tarvitse olla hiljaa ensimmäiset kymmenen vuotta.
En halua olla hyvä työnantaja vain koska se on kivaa, vaan siksi että se on hyvä bisnes.
Fondiassa on myös ”no asshole” -rekrytointiperiaate eli päästäkseen firmaan töihin, tarvitaan muutakin kuin rautaista osaamista.
− Toivon, että ihmiset säteilevät ulospäin ja ovat sinut itsensä kanssa. Minuun vetoavat ystävälliset ja itsevarmat tyypit, joiden ei täydy pönkittää itsetuntoaan.
Saarikko Jansonin mukaan yrityksen työntekijöitä yhdistää ystävällisyyden lisäksi innostus uusien ja parempien työtapojen löytämiseen. Tämä on luontevaa, onhan firman ydinbisneskin uudistaa lakibisnestä.
Jokaisesta on ihanaa saada muotoilla oma duuninsa itse.
Näkemyksellinen ja innostava Saarikko Janson myöntää olevansa perfektionisti. Silti hän oppi jo kauan sitten olla mikromanageeraamatta. Johtajan tehtävä on voimaannuttaa, eikä viedä toisen työn iloa.
− Jokaisesta on ihanaa saada muotoilla oma duuninsa itse, Saarikko Janson hymyilee.
Tervetuloa robotisaatio
Fondian DNA:ssa on ripaus vastarannan kiiskiä kohtalaisen konservatiivisessa ja ehkä hieman harmaassa lakibisneksessä. Saarikko Janson kertookin, että Fondian kulttuurin kulmakiviä on rohkea edelläkävijyys. Fondiaa on maailmalla käytetty esimerkkinä poikkeuksellisesta lakifirmasta, ja se on poikinut positiivista palautetta. Myös tunnustuksia on tullut muun muassa innovatiivisuudestaan ja edelläkävijyydestään.
− Haluamme kyseenalaistaa jatkuvasti, onko tämä paras tapa toimia ja pyrimme ottamaan vaikutteita muualta.
Jos jokin asia on vääjäämätöntä, miksi ei olla eturintamassa ottamassa muutosta vastaan?
Saarikko Janson tiimeineen luotaa jatkuvasti tulevaa. Erityisen tarkasti hän seuraa, mitä tapahtuu automatisaation ja robotisaation saralla.
− Tervehdimme ilolla teknologian, joka vapauttaa juristit mekaanisesta työstä. Pidetään ihmiset sellaisissa töissä, missä meitä tarvitaan.
Saarikko Janson kuitenkin myöntää, että kehityssuunta sisältää myös riskejä ja tulevaisuus ei ole sen osalta pelkästään valoisa. Tyrskyjä kohti kuitenkin mennään.
− Jos jokin asia on vääjäämätöntä, miksi ei olla eturintamassa ottamassa muutosta vastaan?
Asiasanat
Kirjoittaja
-
Minna-Liisa Nurmilaakso
viestinnän asiantuntija, Sweco
Minna-Liisa Nurmilaakso työskentelee viestinnän asiantuntijana rakennetun ympäristön ja teollisuuden suunnittelutoimisto Swecolla. Hänen vastuullaan on organisaation sisäinen viestintä, työnantajamielikuvan kehittäminen sekä monimuotoisuus ja inklusiivisuus yhdessä HR-tiimin kanssa. Minna-Liisa nauttii erityisesti kohtaamisista muiden swecolaisten kanssa ja kehitysaskeleista, joita 3 000 hengen organisaatiossa on viime vuosina otettu työyhteisön kehittämisessä. Aiemmin Minna-Liisa työskenteli viestintäpäällikkönä ProComissa.